Senaste nytt

Väska förstörd

Magnus.j93

Medlem
Hejsan!

Åkte med SAS för några veckor sedan och fick mitt bagage absolut helt förstört.Så illa att innehållet i väskan försvann. Sas vill nu erbjuda mig att laga väskan? Någon som vet några regler för vad som gäller vid försvunnet innehåll? Låter helt sjukt att det enda det kan erbjuda är ordna en ny väska. Innehållet i väskan är ungefär 10.000 kr.

Med vänlig hälsning,

Magnus
 

agehall

Medlem
Det borde väl vara Montrealkonventionen som styr detta. Jag tror det ska vara 1131SDR som är max ersättning vid skada då.

Men enligt SAS allmänna transportvillkor finns det massor med undantag ifall din resa inkluderade USA på något sätt. Jag vet inte om det bara är SAS som försöker friskriva sig, men det finns intressant läsning i Allmnna transportvillkor - SAS .
 

Kandinsky

Medlem
Hände mig för två år sedan, de erbjöd sig också att laga den först. Men efter ett par mail fick jag hela beloppet för väskan samt för de saker som hade gått sönder i den. Vill minnas att det var väldigt smidigt, förutom handläggningstiden förstås...
 

surfdude

Medlem
Bumpar den här tråden i hopp om att någon kan ge råd. Flög med LOT till WAW och fick väskan förstörd. Anmälde vid ankomst. Nu mailar LOT och vill att jag förser dem med "proof of purchase", antingen kvitto eller utdrag från kk-räkning. Har inte detta. Är jag rökt eller kan jag fortfarande kräva kompensation?
 

Moco

Medlem
Bumpar den här tråden i hopp om att någon kan ge råd. Flög med LOT till WAW och fick väskan förstörd. Anmälde vid ankomst. Nu mailar LOT och vill att jag förser dem med "proof of purchase", antingen kvitto eller utdrag från kk-räkning. Har inte detta. Är jag rökt eller kan jag fortfarande kräva kompensation?

Finns inget som säger att du måste ha ett kvitto på själva väskan eftersom du gjort en anmälan på det innan du lämnade flygplatsen. Handlar förmodligen mest om att de försöker slingra sig. Stå på dig. Vill du spela med kan du väl i princip kan du väl printa ut vilken enskild transaktion som helst som ligger inom rimligt intervall från din internetbank/kk.
 
Bumpar den här tråden i hopp om att någon kan ge råd. Flög med LOT till WAW och fick väskan förstörd. Anmälde vid ankomst. Nu mailar LOT och vill att jag förser dem med "proof of purchase", antingen kvitto eller utdrag från kk-räkning. Har inte detta. Är jag rökt eller kan jag fortfarande kräva kompensation?
Gäller det väskan eller innehållet?
 
Toppen