Senaste nytt

My first First - Seattle till Frankfurt med Lufthansa Boeing 747 (många bilder)

Stockholmer

Medlem
Den här flygturen genomfördes i juli 2015, dvs. en av de sista turerna med Lufthansas speciella säng och sits-konfiguration i första klass.

Jag var riktigt imponerad av mjukvaran, däremot var hårdvaran inget vidare.

Den här resan betalades med flygpoäng. Hade jag köpt en revenue-biljett så hade jag nog ångrat att jag inte valt den billigare business-biljetten, trots att jag då skulle förlorat möjligheten att besöka FCT.


IMG_3976.JPG


Ingen kö på Seattles flygplats, inte ens på andra sidan av incheckningsdisken.


IMG_20150726_095834.jpg


Det var en skön känsla att stå på den här mattan. Den var tjock och mjuk.


IMG_3977.JPG


Ingången till loungen för Lufthansas förstaklasspassagerare, The Club at SEA.
Innan resan så hade jag läst på lite om den här loungen på Seattles flygplats. Tyvärr var recensionerna inte speciellt upplyftande. Omdömena var i det stora hela att loungen var typiskt amerikansk med bara läsk och kex. Det visade sig att det inte stämde när jag var där.


IMG_3992.JPG


Inne i loungen fanns det ett avskiljt område för förstaklasspassagerare. Det kändes exklusivt. Det fanns knappt några andra gäster innanför dessa dörrar. Däremot fick jag dela baren och toaletterna med de andra gästerna i loungen vilket kändes mindre exklusivt.


IMG_3989.JPG


Förstaklassavdelningen


IMG_3995.JPG


Lugnt område


IMG_3978.JPG


I lunchväg erbjöds amerikansk musselsoppa och tomatsoppa.


IMG_3981.JPG


Musselsoppan, smakade sådär.


IMG_3982.JPG


Tomatsoppan, smakade sådär.


IMG_3980.JPG


En liten bar med bartender som även blandade drinkar på beställning


IMG_3979.JPG


All dryck var gratis


IMG_4001.JPG


Ädel bubbeldryck


IMG_3985.JPG


Trist, fick ett trasigt glas


IMG_4002.JPG


Välkomstdryck och nötter.


IMG_4003.JPG


Jag hade visst otur med glas den där dagen...


IMG_4004.JPG


Sängen är inte den mjukaste jag legat i, men den fyller sin funktion.


IMG_4006.JPG


Inget speciellt tilltugg, tomat och vattenmelonbit på en pinne. Det känns som att kocken varit stoltare över andra kulinariska kreationer i sitt yrkesliv.


IMG_4007.JPG


Jättemums och jättedyrt!


IMG_4008.JPG


IMG_4010.JPG


Gurksallad till förrätt. Upplägget känns som en uppgift man skulle kunnat fått i hemkunskapen i grundskolan med temat "skapa en förrätt med så många färger som möjligt till en så låg kostnad som möjligt... ja, jättebra, vi tar något som blivit över från igår!".


IMG_4011.JPG


IMG_4012.JPG


IMG_4014.JPG


Förrätt (!)


IMG_4016.JPG


IMG_4017.JPG


Huvudrätten. Stek. Det var ingen höjdare. Jätteräkorna var ingen smaksensation direkt. Allt på tallriken smakade uppvärmd mikromat lång väg.


IMG_4019.JPG


Avslappnad situation


IMG_4020.JPG


IMG_4021.JPG


Ostbricka till efterrätt - mums!


IMG_4022.JPG
IMG_4023.JPG


IMG_4024.JPG


Utrymmet är helt klart godkänt. Om jag inte missminner mig en artikel jag läste under den här resan så tar hela den här stol/säng-uppsättningen upp motsvarande 6-8 ekonomistolar.



Efter att ha landat i Frankfurt begav jag mig från huvudterminalen till First Class Terminal för en fem timmars upplevelse.

IMG_4027.JPG


Efter en lång flygning kändes en dusch som ett riktigt bra alternativ.


IMG_4028.JPG


IMG_4029.JPG


IMG_4031.JPG



Dryckesutbud i restaurangavdelningen. För de som inte redan vet det, allt du kan konsumera i FCT är gratis.

IMG_4032.JPG


IMG_4034.JPG


Frukost! Allt är purfärskt och urvalet är riktigt brett


IMG_4035.JPG


IMG_4036.JPG


IMG_4037.JPG


Baren. Det färgglada i mitten är behållare med gummibjörnar. När jag betraktar de på avstånd som frågar jag mig hur mycket färgämnen som egentligen finns i dem.


IMG_20150727_110350.jpg


Välj och vraka!


IMG_4038.JPG


IMG_4039.JPG


IMG_4040.JPG


Toalettavdelningen


IMG_4041.JPG


Cigarrummet


IMG_4042.JPG


Fick ett lyckorus av att kunna prova denna dryck


IMG_4043.JPG

IMG_4044.JPG


Dagens första wienerschnitzel. Utsökt!


IMG_4045.JPG


Flan, var riktigt god.


IMG_4047.JPG


Vilorum


IMG_4048.JPG


Restaurangavdelningen


IMG_4049.JPG


Restaurangavdelningen


IMG_4050.JPG


Det vore rätt coolt att ha en sådan ost hemma att kunna bjuda på.


IMG_4051.JPG


IMG_4052.JPG


Dagens andra wienerschnitzel. Utsökt!
Notera att de serverade andra tillbehör med denna i jämförelse med den tidigare under dagen, nu fanns det plötsligt lingonsylt.


IMG_4053.JPG
IMG_4054.JPG


Hade inte haft något emot att åka med den här bilen ända till Hamburg. Den var klart rymligare än flygstolen.
 

Voyageur

Medlem
Härlig recension! Håller med dig, maten såg i det mesta allt annat än inbjudande ut! Tur att den kulinariska räddningen kom på marken ;)
 
J

JPMorgan

Guest
Trevlig läsning. Jag tycker du borde tänka om på ord som gratis till ingår i biljettpriset.
 

Alf

Medlem
Trevlig rapport med bra bilder. Huvudrätten på flyget såg ju inte så imponerande ut. Däremot ostbrickan verkade bra. Sedan har du ju glömt de fina tillbehören till caviaren såsom lök, smetana, blini och den kalla vodkan.
Det var ju en häftig bar i FCT, finns ju inte en chans att lämna den utan att vara rundvunder fötterna. Schnitzeln såg betydligt bättre ut än köttbiten på planet.
 
Toppen