Senaste nytt

Är Diners pålitliga?

ulagun

Medlem
Anledning till frågan är att jag i somras fick ett brev att de fått information att mitt kort kommit i orätta händer och skulle bytas ut. Vilket också gjordes med en hel del strul som följd. (Saknas fortfarande intjänade EB poäng på gamla kortet)
Idag fick fru Ulagun motsvarande brev om orätta händer och byte av kort.
Känns inte bra att ha "beloppslösa" kort som tydligen hamnar i orätta händer allt som oftast.
Till saken hör att vi är restrektiva vid användande av Diners korten. På udda platser och inköpsställen tar vi Mastercard som har en limit.
Kan det bero på att Diners måste "dras" och inte har chip?
 

fcx

Medlem
Ja, det är ju mycket enklare att kopiera en magnetremsa än ett chip.

Men, mitt EB-Diners har en gräns på 70000 SEK. Trode inte att det gick att få "no limit".
 

mha321

Medlem
De 2 gånger under ganska många år som det hänt mig på Diners har det inte varit pga att mitt kort varit ute på vift, utan att de har spärrat hela serier av kort i samband med ett hack någonstans.

Fick ni "gott om tid" på er att byta kortet, eller spärrades det direkt? Jag fick i dessa fall brev med ganska lång tid på mig att "hör av dig för att få nytt kort". Om det varit det direkta kortnumret som var ute så spärrar de först och skickar ut kort direkt...
 

Sakoz

Medlem
idag på COOP fick jag besked att mitt Diners var spärrat, när jag senare kom hem låg ett brev från Diners Club att man spärrat kortet, med anledning av att "kortet KAN ha hamnat i orätta händer"

Fick stå där skämmas som den B kändis man är. :)
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Moco

Medlem
Hur lång tid ska det ta för Diners Club i Sverige att byta ut till chip-kort/contactless?
I andra europeiska länder, t.ex. Spanien har man ju nu haft det länge. Är det snålhet som sätter käppar i hjulen igen?
 

Fredrik

Medlem
Jag hade också fått brevet. Det låter i så fall snarare som att en större resebyrå, flygbolag eller liknande har drabbats.

Frågar mig också varför inte chip finns. Känns inte riktigt 2015.
 

Fredrik

Medlem
Men, mitt EB-Diners har en gräns på 70000 SEK. Trode inte att det gick att få "no limit".

Alla Diners är no-limit i den meningen att du kan handla så mycket du vill. Givetvis finns det en gräns någonstans men du får utan problem handla ovanför din limit så länge du betalar dig nedanför den när räkningen kommit. Jag har flera gånger gått över min gräns(som är avsevärt lägre än din) utan som helst problem.
 

Kricka

Medlem
Har haft Diners sedan 1992 och under alla dessa år så har det bara hänt
mig två gånger att jag fått byta kort. Bägge gånger har det varit "att kortet
KAN ha hamnat i lrötta händer". Den ena gången hade kortet använts ett
antal gånger i Kuala Lumpur varför det inte kändes omöjligt att något hänt.
Det tog dock ett antal dagar innan jag fick det nya kortet men inga problem
med intjäning av poäng.
 
Toppen