Senaste nytt

United incheckade väskor med EBS ?

Åker CPH-IAD-MCO med två incheckade väskor. När jag nu checkade på resan MCO-IAD-CPH fick jag betala 100USD för min andra väske. Resan är bokad via sas och sträckan IAD-MCO utförs av United.

/Förvirrad
 

agehall

Medlem
Det är nog tyvärr korrekt. Star Alliance Silver ger inte någon förmån att ta med extra bagage generellt utan din EBS-förmån gäller bara hos SAS.

Ibland har United släppt igenom väskor *S men vad jag har förstått har man blivit mycket hårdare på den punkten sista året eller så.

Någon som har erfarenheter från närtid då man fått gratis extraväskor som EBS på United?
 

palmen

Moderator
Det är nog tyvärr korrekt. Star Alliance Silver ger inte någon förmån att ta med extra bagage generellt utan din EBS-förmån gäller bara hos SAS.

Ibland har United släppt igenom väskor *S men vad jag har förstått har man blivit mycket hårdare på den punkten sista året eller så.

Någon som har erfarenheter från närtid då man fått gratis extraväskor som EBS på United?
Hur är det med USA nu, första bolagets bagageregler gäller väl på alla sträckor eller kommer jag ihåg fel? I vilket fall så är det inte en regel att få extra bagage som ebs hos SAS utan en förmån, därav det inte gäller.
Jag had eliknande scenario där första flighten var med Virgin America på hemvägen (all övriga flighter med SAS) och jag fick betala för väska nummer 2 som checkades in som EBD. Då hänvisade man till att bagagereglerna sa 1 väska men att mian förmåner skulle ge extra väskor, dock gällde inte förmånerna på Virgin America.
 

fredrik996

Medlem
Hade samma problem för ett år sedan med United fast jag köpt biljet av Sas biljetterad 117 nummer, flögs dessutom codeshare på SKnummer.
Jag betalade agenten och fick tillbaka pengarna av Sas när jag kom hem efter ha skickat in ett klagomål via hemsidan.
Tror United säger inget bagage gratis men Silver Kort ett bagage gratis.
 
För en månad sedan fick jag med ett bagage gratis med United inrikes och nummer två fick jag betal för, är EBD. Personalen bad mig kontakta United centralt för att ev få tillbaka pengar. Vilket jag inte gjort!
Senare samma vecka åkte jag inrikes med American och fick med samma två väskor gratis med American tack vare AirBerlin Gold (status matchat mot EBD). Vid tidigare resor har det varit tvärtom, gratis med UA (två väskor) och fått betala med AA.
 
Lite feedback. Jag talade med SAS och de bad mig skicka in kvitto på baggeavgiften så skulle jag få tillbaks avgiften. Hoppas det även gäller när jag skickar in kvittot ....
 

E.K

Medlem
Det är bara att stå på sig och hänvisa till "Most significant carrier" regeln!
Med andra ord om man har en bokning hos SAS och flyger en kortare sträcka med ett annat bolag, än vad SAS flyger så är det SAS bagageregler som gäller.
Enda undantaget är vikten på väskorna.
 

agehall

Medlem
För en månad sedan fick jag med ett bagage gratis med United inrikes och nummer två fick jag betal för, är EBD. Personalen bad mig kontakta United centralt för att ev få tillbaka pengar. Vilket jag inte gjort!
Senare samma vecka åkte jag inrikes med American och fick med samma två väskor gratis med American tack vare AirBerlin Gold (status matchat mot EBD). Vid tidigare resor har det varit tvärtom, gratis med UA (två väskor) och fått betala med AA.

Fast din situation är helt annorlunda eftersom du har extra bagage som förmån i ditt fall. Det har inte @mileshunter.

Lite feedback. Jag talade med SAS och de bad mig skicka in kvitto på baggeavgiften så skulle jag få tillbaks avgiften. Hoppas det även gäller när jag skickar in kvittot ....

Intressant. Jag antar att du flög economy? Isåfall undrar jag faktiskt hur SAS resonerar... Helt klart till din fördel, men jag tror det är fel enligt reglerna.

Det är bara att stå på sig och hänvisa till "Most significant carrier" regeln!

Den gäller inte statusförmåner...
 
Toppen