Senaste nytt

TANKAR FÖR BusinessClass FRAMÖVER

dashboard

Administrator
Kära vänner och medlemmar!

Då är vi äntligen redo att presentera tankarna för BusinessClass framöver, i alla fall med en horisont på ett år framöver

Det är med stor glädje att vi introducerar en ny status på BusinessClass, nämligen vår egen HON/ Solitaire PPS status: BC Gurus.

Vi välkomnar ”agehall” och ”Dr. Miles” som våra första Gurus. De är nog redan kända av de flesta på forumet, främst för sina djupa kunskaper och många bidrag på BusinessClass.

Som en del av det vidare arbete med BusinessClass kommer Gurus tillsammans med moderatorer i vissa fall vara officiella representanter för BusinessClass och åka ut på uppdrag.

BusinessClass - historien

Det är naturligt att många förknippar BusinessClass med Jacob och Martin. Nu tillhör det historien att långt flera eldsjälar var med från början, några är även aktiva medlemmar idag. Men det var Martin och Jacob som var drivkraften bakom BusinessClass.

Dock var detta fortfarande ett pro bono projekt utan bärkraftig ekonomi. Martin ställde upp med en plattform för oss att mötas och Jacob med inspirerande reseskildringar på fritiden.

I 2013 bestämmer Reisegiganten A/S sig för att köpa BusinessClass och det blir en ”verksamhet” av detta. Martin arbetade med marknadsfrågor och forummedlemmar medan Jacob hade ansvar för det redaktionella.

I bakgrunden jobbar Reisegiganten A/S med att bygga tjänster för BusinessClass samt andra verksamheter inom koncernen. Under perioden 2013 fram till sommaren 2015 investerar Reisegiganten runt 10 MSEK i BusinessClass. Verksamheten har flera heltidsanställda utöver Martin och Jacob.

Under sommaren 2015 bestämmer Reisegiganten A/S sig för att investeringsgraden och kostnadsmassan i BusinessClass är för hög, och det inte finns en kortsiktig intäktsmöjlighet som gör att det går att behålla två fulltidsresurser. Samtidigt bestämmer Jason Eckhoff sig för att lämna rollen som VD för koncernen och vill satsa 100% på BusinessClass. Dock inser Jason att kostnaderna måste först ner innan det kan byggas upp igen. Ganska enkelt – det finns inte ekonomiska förutsättningar för att i nuläget ha fulltidstjänster för att driva BusinessClass vidare. Därmed behöver tyvärr både Martin och Jacob lämna verksamheten.

Vad är tanken med BusinessClass framöver?

Grundtanken med BusinessClass var ett svenskt forum à la FlyerTalk. Men, det finns ett mycket större behov som behöver täckas: nämligen de hundra tusentals av omedvetna resenärer i Skandinavien eller de miljontals som finns i andra länder som söker inspiration om destinationer med också vill ”uppgradera” sin reseupplevelse. Det gäller att hitta inspiration att uppleva resande med andra ögon.

För att bredda erbjudande och utbudet är det tanken att framtidens BusinessClass har tre beståndsdelar:
  • Ett forum såsom idag
  • Ett redaktionellt innehåll som vänder sig till en bredare publik
  • Resetjänster som t.ex. hotellbokning
Vi är medvetna att alla dessa kanske inte passar alla som idag älskar forumet. Men, för att ha ett forum som vi har idag behöver vi intäktskällor. Intäkter kommer också återinvesteras i bättre upplevelser som gynnar forumet i långa loppet.

Sedan är tanken över tid att den aggregerade köpkraft som finns i medlemskåren ska göra det möjligt för medlemmarna att få erbjudanden som är svårt att komma över som enskild konsument eller småföretagare.

Vi har också lärt en läxa hur vi skall introducera ändringar. Vi har valt ut en mindre beta-grupp som först får information och som kommer med feedback innan vi sjösätter något nytt.

Men allt detta kommer ta tid och kapital, det arbetas det på just nu.

Vad händer med det redaktionella innehållet?

För den skandinaviska nyhetsdelen är det den norska journalisten Dag Christian Holm, också känd som ”Holmion” på forumet, som skriver det redaktionella materialet. Han har varit delaktig i BusinessClass i flera år och har varit redaktör för den norska delen av BusinessClass i över två år. Med i teamet för redaktionen finns också några frilandsskribenter. Nederländska och Londonbaserade Paul J DeVries kommer på regelbunden basis leverera hotell och flygrecensioner. Detsamma kommer amerikanska Ramsey Quebin att göra. Båda har redan skrivit flera artiklar för BusinessClass. Vi är ständigt på jakt efter nya, duktiga skribenter – inklusive forummedlemmar som kan bidra med att skriva om egna upplevelser.

Vi vill kunna publicera i större omfattning innehåll skrivet av medlemmarna i framtiden.


Det har varit mycket diskussioner om det redaktionella innehållet, huruvida det är reklam etc. Vi följer redaktionella regler och baserar naturligtvis mycket av nyhetsartiklarna utifrån pressmeddelanden – som det alltid har gjorts på BusinessClass. Vad avser recensioner betalar vi själva för flygresor och hotellvistelser. Dock får vi vid vissa tillfällen, precis som andra medier, ”press-priser” som är något mer prisvärda än standardpriser. I mycket sällsynta fall vår vi resa och uppehåll gratis. BusinessClass har enligt vår vetskap aldrig fått betalt för att skriva en artikel/recension och det tror vi inte heller kommer att bli någon vanlig syn i framtiden. Sådana artiklar kommer på ett tydligt sätt indikeras.

Vad är status med avstängda medlemmar?


Det har varit en del fokus på medlemmar blir av. Vi har sedan många år tillbaka haft en utmaning med medlemmar som vi stänger av på grund av taskig attityd mot andra medlemmar, men som återkommer med nya profiler. Detta är inget nytt och vi talar om en handfull medlemmar. I denna process har vi valt att stänga av dessa medlemmar efter att vi har varit i direkt kontakt med dessa och förklarat varför. Detta är inget enkelt beslut, men det är inte en ny linje. Vi beslutade redan detta i somras med Martin och Jacob att genomföra detta, men har varit sena att implementera detta.

Vad tycker vi som jobbar med detta på fritiden?

Dr. Miles, agehall, rvarttinen, palmen och senator ser alla väldigt ljust på framtiden. Det är klart att vi också saknar Martin och Jacobs engagemang, men vi inser också att verkligheten kom i kapp. Det måste finnas en bärkraftig verksamhet bakom BusinessClass, det finns inga s.k. ”gratisluncher”. Vi kommer alla gynnas på ett eller annat sätt av detta i framtiden. Vi står bakom denna satsning och vägen framåt fullt ut.

Till slut, några ord om det som ligger bakåt i tiden. Det är kanske svårt för medlemmarna som inte har hunnit vara med på några av våra events att förstå detta. Men, den plattform som finns handlar om långt mer än resande. Det handlar om människor. De vänskapsband som formats under åren är otaliga, det ser vi i reseberättelser och i sociala medier. Det är BusinessClass största styrka: en mötesplats för likasinnade människor både på och utanför nätet.

Låt oss bygga vidare på detta.


Med vänlig hälsning,

Jason (dashboard)
Dag Christian (Holmion)
Robert (rvarttinen)
Fredrik (palmen)
Shigeru (Dr. Miles)
Marcus (agehall)
Hans (Senator)
 

Fredrik

Medlem
Det har varit mycket klagomål ett tag nu och det kommer säkert att komma mer men jag vill passa på och säga att jag hoppas och tror att det kommer att bli bra framöver.
 

RickardG

Medlem
Efterlängtad information och förtydliganden, tack för det! Nu ska jag försöka mitt bästa och inte vara negativ, förhoppningsvis blir det här riktigt bra på sikt.
Jag har ändå två saker som jag vill uttrycka lite oro för:

1. Forumet delas in i olika grupper. Det finns redan idag en tendens till klubb för inbördes beundran och en liten grupp elitanvändare som mer än gärna framhäver sin överlägsenhet. Jag hoppas att inte uppdelningen i fler grupper leder till någon sorts semi-moderatorer utan att stämningen fortsätter vara god, eller ännu hellre bättre än nu.
2. "Ni" betalar själva för resor och hotell. Vad gäller för de frilansskribenter ni anlitar? Jag är nog inte ensam om att misstänka att det vi sett hittills inte gått rätt till.
 
Tack för detta. Två frågor bara, ni skriver att verksamheten hade fler heltidsanställda än Martin och Jacob. Senare skriver ni att man inte kan behålla dessa två heltidsanställda, så vilka är de andra heltidsanställda och är de kvar?

Andra frågan, vad är tanken med gurus? Ganska vagt uttryckt ovan. Eller är det för tillfället bara ett sätt att visa att de tillfört mycket?

Sen tror jag precis som andra att det till viss del är bullshit gällande vissa recensioner. Det är väl bara barn som kan vara så odelat positiva som vissa recensioner varit?! Dessutom har ju Jason en historia som gör att folk har frågetecken. Både gällande själva recension, sen också vad som hände efter det med hur han svarade på berättigade frågor om själva recensionen.
 

Agö

Medlem
Hej Dashboard!

Under rubriken "Vi vill kunna publicera i större omfattning innehåll skrivet av medlemmarna i framtiden" står det en hel del men inget om just det som står i rubriken. Finns det med anledning av det som står i rubriken skäl att ändra "forumreglerna" i syfte att klargöra vem som äger det material, inkl. bilder, som publiceras av medlemmar på BC.se?

Jag hoppas på ett öppet klimat. För ett par veckor sedan hamnade ett inlägg som jag postat i en tråd som handlade om ett nytt samarbete med ett icke-europeiskt flygbolag hamna i papperskorgen. Det hette att det "flyttats" vilket förstås inte är korrekt eftersom det är borttaget.

Med det sagt, lycka till framöver.
 
En annan sak jag funderar på när jag läser inlägget igen. Man vill alltså bredda BC med tre olika beståndsdelar. Detta gör man genom att sparka två heltidsanställda, ha tre hobbymoderatorer (som för övrigt gör ett lysande jobb, ingen skugga på er) samt införa gurus (som är två personer som postat mycket och i vissa fall, oklart när, kommer representera BC i vissa sammanhang).

Det är bra med information, men jag har svårt att ta med något konkret från detta likväl. Det skall finnas en bärkraftig verksamhet bakom BC skriver ni, men vad syftar man på? Hotellbokningar?
 
Hej Dashboard!

Jag hoppas på ett öppet klimat. För ett par veckor sedan hamnade ett inlägg som jag postat i en tråd som handlade om ett nytt samarbete med ett icke-europeiskt flygbolag hamna i papperskorgen. Det hette att det "flyttats" vilket förstås inte är korrekt eftersom det är borttaget.

Fick också mitt inlägg raderat i den tråden samt en förklaring från Dashboard varför det gjordes.
Tyckte frågan var berättigad men det tyckte väl inte BC.
 

agehall

Medlem
Andra frågan, vad är tanken med gurus? Ganska vagt uttryckt ovan. Eller är det för tillfället bara ett sätt att visa att de tillfört mycket?

Ja, det är lite otydligt uttryckt. När jag fick frågan hade jag lite samma undringar - vad innebär det, vad är tanken med det? Efter lite samtal fram och tillbaka så kändes det ändå som att vi nådde någon slags samtycke utan att direkt kunna formulera exakt vad det handlar om. Vi har en skiss på vad gururollen innebär som nog kommer att publiceras inom en snar framtid men det är också något som kommer att växa fram över tid.

Det är framförallt ett sätt att knyta upp ett par personer till närmare till BC-organisationen för att utnyttja oss (mig och @Dr. Miles i det här fallet) för att på bästa sätt bygga vidare på BusinessClass. En sak som mycket väl kan falla på gurus är tex att hålla guider och stickys uppdaterade - dvs försöka strukturera upp information lite bättre. Vi kommer säkerligen att försöka bidra med lite artiklar här och där även om fokus nog kommer att ligga på forumet till största delen. Men exakt hur det blir får framtiden utvisa.

För tydlighetens skull vill jag påpeka att "guru" inte är detsamma som moderator. Dvs jag och @Dr. Miles kommer inte att moderera forumet. (Iaf inte så som det ser ut idag.)
 
Ja, det är lite otydligt uttryckt. När jag fick frågan hade jag lite samma undringar - vad innebär det, vad är tanken med det? Efter lite samtal fram och tillbaka så kändes det ändå som att vi nådde någon slags samtycke utan att direkt kunna formulera exakt vad det handlar om. Vi har en skiss på vad gururollen innebär som nog kommer att publiceras inom en snar framtid men det är också något som kommer att växa fram över tid.

Det är framförallt ett sätt att knyta upp ett par personer till närmare till BC-organisationen för att utnyttja oss (mig och @Dr. Miles i det här fallet) för att på bästa sätt bygga vidare på BusinessClass. En sak som mycket väl kan falla på gurus är tex att hålla guider och stickys uppdaterade - dvs försöka strukturera upp information lite bättre. Vi kommer säkerligen att försöka bidra med lite artiklar här och där även om fokus nog kommer att ligga på forumet till största delen. Men exakt hur det blir får framtiden utvisa.

För tydlighetens skull vill jag påpeka att "guru" inte är detsamma som moderator. Dvs jag och @Dr. Miles kommer inte att moderera forumet. (Iaf inte så som det ser ut idag.)
Tack för din syn på det hela.
 
Toppen