Senaste nytt

Aegean - erfarenheter vid bokning av awards

Juraj

Medlem
Hej,
jag har haft en ganska märklig upplevelse med att boka några awards med Aegean som jag vill rapportera om och gärna höra om någon annan upplevde något liknande.

Jag gillar inte att man måste prata i telefon för att boka och med tanke på vilka dåliga erfarenheter jag haft med att ringa Turkish (mest p.g.a. deras engelska) så hade jag inga stora förväntningar när jag ringde till Aegean. Förresten, klockan var 2 på morgonen, ni vet hur det är när man går in i zonen - man börjar leta efter resor och kombinera hit och dit, med och utan poäng, med poäng från olika program osv. - man får ett adrenalinkick som gör att man inte kan sova (finns det någon hjälplinje för flygberoende?). I alla fall fick jag prata med en jättetrevlig person med nästan perfekt engelska och vips efter några minuter så var en award-resa bokad. Ok, bekräftelsen visade att hon stavade min frus efternamn fel, men det löste vi med ett snabbt samtal. Senare insåg jag att jag bara blev debiterad hälften av poäng som står i deras awards-tabell.

Sedan efter typ 45 minuter av ytterligare kombinationer och pyssel, så bokade jag en till resa online och ringde till Aegean igen, denna gång för att utnyttja mina upgrade-checkar. Det gick mindre smidigt - jag fick prata med en annan person (varför jobbar flera personer på deras call-center mitt i natten?!) och hon kunde inte se om det fanns lediga platser i business så det blev väntelista.

Och sist tänkte jag - nämen, man fick halva poäng för award-resan som present, dem ska vi använda till att boka hyrbil. Vet inte vad klockan var då, vet inte heller om det var en av personerna som jag redan pratade med eller någon tredje person. I alla fall, skulle jag få bekräftelsen senare på dagen, de skulle ringa till mig. Det hände aldrig så jag ringde igen. I och med att de skrev upp fel tid för återlämning vid första samtalet, så ändrade de nu och skulle igen återkomma med bekräftelsen. Ringde de mig? Nej. Men Skype är billig och funkar bra så jag ringde dit igen. Nu fick jag ett bokningsnummer som jag senare provade på Hertz hemsida - ingen bokning hittad. Tänkte att det nog blir bäst att lösa det direkt med Hertz så jag skickade ett mejl till dem, jag väntar på svar. Gissa hur många poäng Aegean det tog för bilen? Enligt mitt konto - 0. Ok, här visste jag inte om det var en till present eller om de skulle dra poängen senare, men jag ville prova vad som kan hända. Så två till biljetter blev det, en normal och en award-biljett, denna gång utan samtal, då bebisen inte var med på award-biljetten så det gick att boka via hemsidan.

Så det var i alla fall mycket enklare att prata med personalen på Aegean call-center jämfört med Turkish. Deras engelska är bra och de är trevliga, men det tog många samtal och jag vet fortfarande inte vad slutresultat blir. Flygresorna har gått igenom, jag har ju fått e-tickets. Hyrbilen - det vet jag inte än. Om de kommer upptäcka att de gav bort en massa poäng - det vet jag inte heller. Men även om de upptäcker, så är det nog kört, det var en bugg i deras system. Så här känner jag mig efter det hela:






.
 

palmen

Moderator
Har ringt och bokat en gång, funkade bra även om de inte kunde se samma availability som jag såg online, de kunde inte boka ord-arn som skulle vara tillgängligt.
Inga problem att använda upgrade vouchers heller för min del.
 

Juraj

Medlem
Och då blev hyrbilen bekräftad av Hertz :).

Jag tror att deras nya IT-system inte är helt buggfrit än och/eller att det nya (nu ett år gamla) Miles and bonus programmet inte har gått ut ur "baby problems" fasen än.
 

Jonas C

Medlem
Aegeans kundtjänst är rena drömmen jämfört med Turkish. Funkar hur utmärkt som helst att boka awards via dem.
 

TjudöBoy

Medlem
Hade inga som helst problem med min award bokning, typ 2 dagar senare fick jag oxå bekräftelse på att uppgraderingen med vouchers gått igenom för hela rutten.
 

Juraj

Medlem
Fick du använda vouchers för att uppgradera din award-bokning? Agenten sa till mig att det inte gick att göra så.
 

TjudöBoy

Medlem
Gör om gör rätt...:rolleyes: De va ju min vanliga biljett jag uppgraderade, hade lite för bråttom med fingrarna på tangentbordet.
Award försökte jag boka då de hade 50% rabatt men ingen av resmålen som jag föreslog menade agenten att ingick i rean...:(
 
När jag skulle boka en min första Star Alliance-awardbiljett för Aegean miles fyllde jag först i ett formulär på deras hemsida. Sedan tror jag att det gick 5-6 dagar innan de ringde upp mig och vid det laget var resan jag ville boka inte längre tillgänglig. Nästa gång jag behövde boka en award-biljett struntade jag i att fylla i formuläret och bara ringde upp dem. Det gick alldeles utmärkt och bokningen var klar på mindre än 5 minuter.
 
Toppen