Senaste nytt

Turkish Airlines A330-200, plats 6K Business - finns det sätet?

Jones

Medlem
Fråga om jag fått en plats som existerar i en A330-200 med Turkish Airlines:
Ska åka Stockholm-Istanbul-Islamabad i Business i slutet av veckan. På andra benet Istanbul - Islamabad har jag fått plats 6K. Det ska vara Business, singelsäte, fully-flat, fönster, rad 6 av 10 totalt.
Enligt seatguru och Turkish Airlines hemsida finns bara fyra rader 2+2+2 i Business på A330-200:n. Är det någon ny typ av A330-200 med 10 rader i Business som Turkish inte fått upp på sin hemsida (eller gammal från något lager)? Expertflyer visar mycket riktigt tio rader men då i 2+2; är dock inte van att titta på Expertflyer så osäker på hur jag ska tolka det.
Jag är väl medveten om att Turkish byter flygplanstyper med entusiasm innan avgång. Tycker dock det skulle vara trevligt att iallafall veta att det säte man blivit placerad enligt bokningen faktiskt existerar.
Någon vet eller kan göra en kvalificerad gissning?
 

Jones

Medlem
Tack Dr Miles. Då hoppas jag på fiskbenskonfiguration och iallafall hygglig standard! Har inte åkt mycket Turkish Airlines men har fått intryck av att det inte är vanligt att man har fully-flat överhuvudtaget på Istanbul-Islamabad. Lite förvånad att de har så pass stor businesskabin på sträckan. Nåja, det blir väl flygplansbyte...
 

PYRZ

Medlem
Som doktorn skriver så är det säkert leasade a330-200 från Jet Airways. Fiskbenskonfig i form av 1-1-1 som tog mig från IST till ARN för cirka ett år sen. Helt OK men själv är inte jag ngn fan av fiskbenskonfigen :)
 

Jones

Medlem
image.jpg image.jpg Kan bekräfta att plats 6K fanns, säteskonfiguration 1-1-1 i en fiskbensutformning. Höga "väggar" mellan mittrad o fönsterrad. Vet inte riktigt vad jag tycker än.
 

Jones

Medlem
6K fanns även på mina senaste flighter Istanbul-Islamabad med Turkish, nu i 2+2+2 och 6 rader i Business (1 rad "first class") så inser nu att det är vanligt med mer än 4-5 rader i Business på Turkish 330-200. Tidigare resan med planet från Jet Airways har faktiskt varit favoriten hittills. Satt inte 6K denna gång men businessclasssätena var inget kul alls. Väldigt nedsuttna och slitna. Vilken skillnad det är trots samma sträcka o flygplanstyp. Har också åkt en 330-200 med helt ny inredning. lite för mycket lotteri för min smak. Bilderna är från senaste flighten med i mitt tycke dåliga stolar.
image.jpg image.jpg
 

PYRZ

Medlem
6K fanns även på mina senaste flighter Istanbul-Islamabad med Turkish, nu i 2+2+2 och 6 rader i Business (1 rad "first class") så inser nu att det är vanligt med mer än 4-5 rader i Business på Turkish 330-200.
Visa bifogad bild 43374 Visa bifogad bild 43375
Detta plan leases från TAM, där första raden är som du säger första klass. @Jacob åkte med den sittandes på rad 1 inte så länge sen. Helt OK för 3 timmars flygtid :)

Jet Airways har bedre business class enn Turkish Airline har på sine egne fly. Turkish brukte et av disse når jeg fløy med dem til BKK.
Jag håller nog inte med. Har aldrig gillat fiskbens konfig och tycker att TK's "egna" nya business stolar är bättre än Jet Airways.
 
Detta plan leases från TAM, där första raden är som du säger första klass. @Jacob åkte med den sittandes på rad 1 inte så länge sen. Helt OK för 3 timmars flygtid :)


Jag håller nog inte med. Har aldrig gillat fiskbens konfig och tycker att TK's "egna" nya business stolar är bättre än Jet Airways.
Ja, da er vi jo enig at vi er uenige i det da. Hovedsaken blir jo at at en har en behagelig reise. Reiser ikke så ofte med TK, men er bra fornøyd. Mest med Jet Air.
 

Jones

Medlem
Detta plan leases från TAM, där första raden är som du säger första klass. @Jacob åkte med den sittandes på rad 1 inte så länge sen. Helt OK för 3 timmars flygtid :)
Eftersom de har med sig besättning IST-ISB som ska flyga hem med vändande plan (de flesta flygbolag vill inte ha besättning övernattande i Islamabad) så sitter sovande cabin crew på rad 1 samt delar av Businesskabinen. Rad 1 såg helt ok ut, där hade jag gärna suttit. Gissningsvis så är det anledningen att de använder denna maskin samt Jet Airways på sträckan. Stor businesskabin/första klass är inte motiverat på sträckan sett till passagerarunderlag. Som passagerare blir det dock lite märkligt när de en gång trängde ihop 11 passagerare på 2 rader i Business och sedan höll bakre delen tom för kabinbesättningen - åtminstone misstänker jag det är anledningen.
Jag håller nog inte med. Har aldrig gillat fiskbens konfig och tycker att TK's "egna" nya business stolar är bättre än Jet Airways.
Turkish Airlines nya 330-200 kabin är väldigt fin. Snyggt med bekväma fully-flat säten. När jag flyger 6h nattflygning i jobbet - och det är den enda sömnen jag kan räkna med att få den natten - så är dock det enda jag är intresserad av att sova samt komma fram i tid. I det sammanhanget var Jet Airways 1-1-1 perfekt för min del - privat och hyggligt med utrymme på bredden. Skum känsla dock i starten då man sitter ordentligt sidledes.
 
Last edited:
Toppen