Senaste nytt

Reserapport med Swiss i F (ARN-ZRH-ORD-SEA)

Stenis32

Medlem
Jag fullkomligt älskar den behagliga stämning och lugn som infinner sig varje gång jag kliver innanför snurrdörrarna i avgångshallen på Arlanda. Den här gråmulna söndagsmorgonen var inget undantag. En ganska lång resa med en ny upplevelse stundar, Swiss i kabinklass F.

Innanför dörrarna i avgångshallen klev jag fram till Business/First-checkin och passar utan problem på att byta plats till 2A på den långa flighten ZRH-ORD. Problem verkar det däremot vara med sista benet från ORD till SEA, men checkin-agenten agerar mycket proffsigt och tycker att det är bättre att de löser problemet här och nu än att jag ska behöva fixa och trixa senare. Mycket bra bemötande och hon lovar att problemet är löst innan avgång från ARN.

Tidig söndagsmorgon innebär att det inte är någon högre aktivitet på Arlanda så security går snabbt och på bara ett fåtal minuter är jag på plats i SAS Gold lounge. Även där är det hur lugnt som helst och jag sätter mig för att inmundiga frukost. Från loungen kan jag se Swiss-planet stå parkerat vid gate 16. Snart dags för boarding.

To be continued...
 

Stenis32

Medlem
Innan reserapporten fortsätter så ja, liten frukost i lounge (fralla och en liten skål yoghurt med musli) i loungen, måste ha något i magen när jag varit uppe sedan kvart i sex. Tror inte det blir frukost på F-flighten som går från ZRH 12:55 :D

Innan boarding på ARN visade det sig att problemen med sista benet var löst, återstår att se om det faktiskt är det eller inte :) Väl ombord på planet så serverades en flaska vatten och en servett, m.a.o. inget anmärkningsvärt. Nästa kontakt med CC var efter en timme då frukosten serverades cirka kvart i tio. Mitt val föll på en omelett med Gruyere-ost, mycket välsmakande och kanske den bästa frukosten jag ätit på ett plan på senare tid.

IMG_5086.JPG


Nu sitter jag på ZRH i Swiss First Class lounge och sippar på en kaffe och äter något suspekt bakverk och inväntar att transporten till ORD-flighten går om 20 minuter. Over and out!
 
Innan reserapporten fortsätter så ja, liten frukost i lounge (fralla och en liten skål yoghurt med musli) i loungen, måste ha något i magen när jag varit uppe sedan kvart i sex. Tror inte det blir frukost på F-flighten som går från ZRH 12:55 :D

Innan boarding på ARN visade det sig att problemen med sista benet var löst, återstår att se om det faktiskt är det eller inte :) Väl ombord på planet så serverades en flaska vatten och en servett, m.a.o. inget anmärkningsvärt. Nästa kontakt med CC var efter en timme då frukosten serverades cirka kvart i tio. Mitt val föll på en omelett med Gruyere-ost, mycket välsmakande och kanske den bästa frukosten jag ätit på ett plan på senare tid.

Visa bifogad bild 43404

Nu sitter jag på ZRH i Swiss First Class lounge och sippar på en kaffe och äter något suspekt bakverk och inväntar att transporten till ORD-flighten går om 20 minuter. Over and out!
Det var den frukosten jag menade! Men det ser ut som att Swiss har bytt kantarellerna mot champinjoner
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Stenis32

Medlem
12:10 lämnade jag Swiss First Class lounge. Jag och tre andra passagerare blev eskorterade ner till marknivå där vi efter en snabb passkontroll fick hoppa in i en Van. Den körde iväg, ner i en tunnel och så dök vi upp vid Terminal E. Jag hade i ärlighetens namn trott att vi skulle skjutsas direkt till gaten men så var icke fallet och vi fick promenera säkert flera hundra meter. Vad har man för krav eller förväntningar egentligen?? :) Ytterligare en passkontroll nära gate E19 men i First-classkön var det ingen kö så det gick snabbt och smärtfritt. Boardingen gick utan problem och jag välkomnades till min plats 2A, en av åtta platser i Swiss First på denna A330.

Efter några minuter kom kabinchefen och hälsade och presenterade sig och småpratade lite. Kort därefter kom det sedvanliga bubblet! Jag hann även med att checka in och posta en glassig bild på fejan och hann även notera en del likes och kommentarer innan avgång. En del av mig skäms visserligen för att åka så flott men den andra delen av mig gör det över huvud taget inte. ”Jante”, rest in peace, du är död o begraven i min värld.

Kort efter start påbörjades serveringen. Upp fälldes bordet som kändes gigantiskt stort. Efter att tag slår det mig att tanken är att om man reser i sällskap så kan man sitta mitt emot varandra och äta middag! Middagsserveringen började med en förrättsvagn som bjöd på mycket gott. Jag valde lax och blandade lufttorkade skinkor, framför allt laxen var enormt bra! Efter det följde en äppelsoppa med bacon, även den utomordentligt god. Jag kom på mig själv med att småle mer eller mindre hela tiden från det att jag klev ombord!

IMG_5099.JPG


Till huvudrätt valde jag kalvfilé och kalvkind. Av alla rätter under middagen var den sämst, men den höll ändå väldigt hög kvalitet. Avslutningsvis blev det ett antal ostar och sedan vad man på Swiss kallar ”Alpine dream”, en underbart god efterrätt med blåbärssorbet, coulis och vit chokladmousse.

IMG_5103.JPG


Middagen tog nästan 3 timmar, och jag blev så mätt så mätt. Känns som att jag inte gjort annat än att äta sedan jag satte mig i loungen på Arlanda imorse. Resten av resan avnjöts av film (Jurassic World) och nära på 200 sidors läsning av Lapidus senaste, mycket spännande bok! Innan landning serverades något som kan liknas vid en bookmaker sandwich, och på det fick jag lite färsk frukt och färska bär. Mums!

Kort reflektering om Swiss First: Servicen var fantastisk, komforten utmärkt och hela upplevelsen kändes privat och personligt på alla sätt och vis. I grova drag den upplevelse jag trodde och förväntade mig få!

Nu sitter jag hur som helst i Uniteds lounge i Terminal 1 på ORD, proppmätt efter First-resan och trött som s***n! Om ett par timmar väntar sista benet, 4 timmar mot Seattle.
 
Toppen