Senaste nytt

Rysk Airbus 321 har störtat i Egypten

Alf

Medlem
Att man hann sända nödmeddelande talar ju emot att det skulle vara ett terrordåd att man blev nerskjutet från marken. Jag är mycket tveksam till att IS har sådana vapensystem att de kan skjuta ner något plan på 10 000 meter. Det erfordrar lite intelligens för att hantera dessa vapensystem och det kan man inte beskylla IS för att besitta. Vi får avvakta vad utredningen kommer fram till. Just nu plockar varje media med självaktning fram den ena "experten" efter den andra med olika vinklingar om teorier, den ena tokigare än den andra. Just nu är det så att ingen vet.
 
A

Aurora

Guest
Var har du läst det? Har för mig att du brukar säga att du bara använder avherald som källa men nu fanns det ju ingen källa i ditt inlägg så jag är lite nyfiken.

Det stod på flere nettaviser at pilotene "meldte om teknisk feil" og "requestet å få lande på nærmeste flyplass" - men så lenge vi ikke har noen ATC-mp3'er så blir det hele spekulativt. Som jeg leste på pprune, det er svært ofte slik at man melder at pilotene varslet om nød før en flyulykke, men i mange tilfeller stemmer ikke dette. Så vi får nok bare vente og se til ting bekreftes.
 
Det stod på flere nettaviser at pilotene "meldte om teknisk feil" og "requestet å få lande på nærmeste flyplass" - men så lenge vi ikke har noen ATC-mp3'er så blir det hele spekulativt. Som jeg leste på pprune, det er svært ofte slik at man melder at pilotene varslet om nød før en flyulykke, men i mange tilfeller stemmer ikke dette. Så vi får nok bare vente og se til ting bekreftes.
Jo, jag vet att det stod på aftonbladet, expressen osv (där står för övrigt nu att det inte alls kom något nödanrop). Agehall brukar dock säga att man inte skall sprida rykten utan bara lita på Avherald.
 
A

Aurora

Guest
Jo, jag vet att det stod på aftonbladet, expressen osv (där står för övrigt nu att det inte alls kom något nödanrop). Agehall brukar dock säga att man inte skall sprida rykten utan bara lita på Avherald.

Precisely. Og det har ikke vært bekreftet fra noen kanter at det var calls of mayday.

Jeg ser mediene bruker mye tid på å fokusere på dette med motorfeil og at crew hadde klaget på en motor. Jeg skjønner ikke hvorfor man fokuserer så mye på dette, da selv en komplett dual engine failure ikke fører til en katastrofal descent som ender opp med å spre menneske-levninger på et område på 5km i diameter. Et fly uten motorer er et seilfly.
Så det eneste som kan ha skjedd i så tilfelle (engine failure) er en failure av eksplosiv art, som har brutt fuselage og ført til strukturell kollaps. Rart at man ikke "får med seg" så enkle fysiske regler i massemediene.

Men det er mye annet som kan ha skjedd, så time will show.
 
Toppen