Senaste nytt

China Eastern - Idag ny medlem i SkyTeam

Jacob

Medlem
Idag 21 juni blev China Eastern officiellt det 14:e flygbolaget i alliansen SkyTeam.
China Eastern köpte för några månader sedan flygbolaget Shanghai Airlines, tidigare medlem i Star Alliance, som även det blir medlem i SkyTeam.

I samband med medlemskapet ändras också China Easterns bonusprogram Eastern Miles för att passa in i SkyTeams struktur.

Sedan tidigare är China Southern medlem i SkyTeam vilket gör att SkyTeam alliansen nu får en ganska oslagbar ställning när det gäller flygtrafik till, från och inom Kina.
 

Jacob

Medlem
Kina är onekligen en svag region för både *A och OW.
Star Alliance har Air China (bas i Peking) och One World har Cathay Pacific och Dragonair (bas i Hong Kong).

Men med tanke på vilket jätteland och vilken jättemarknad Kina är så blir SkyTeam i särklass störst.

China Southern är dessutom Kinas största flygbolag, både när det gäller flotta och passagerare, det visste jag faktiskt inte innan.
 

Gnopps

Medlem
Tittar under "Partner consumption" för att se hur många poäng man tjänar på Skyteam-flyg. Tyvärr är inte sidan uppdaterad än så ingen info.. Lite bättre förberedelse hade jag nog väntat mig. På exempelvis Czech Airlines sida kan man redan se hur många poäng man tjänar f.o.m. 26 juni.
 
Toppen