Senaste nytt

Gardermoen - Bangkok (gärna business)

Karim Riffi

Ny medlem
Hallo gott folk!

Jag och min Sambo har tänkt att resa till Bangkok 16 JAN 2016 (re 30 JAN). Vi bor i Oslo så det blir ifrån Gardermoen.

Jag har tillgång till 80 000 eurobonus poäng. Det går inte att beställa med EB-poäng+Cash.

Vad har jag för alternativ om jag har lust att resa Business med hjälp av mina poäng eller någon form för uppgradering? (man kan ju alltid betala fullpris 50 k tot, men det tycker jag blir för mycket för ett par flygbiljetter)

Har ni några tips osv?

Tack på förhnad! :)
 

seat56f

Medlem
Det kan bli knepigt eftersom SAS inte flyger till Bangkok.

För att boka en bonusresa med Eurobonus på partnerflyg behöver du som du märkt hela summan (140 000 poäng per person till sydostasien), och då hade du ändå behövt betala bränsletillägg.

Att uppgradera med dina poäng är också svårt. Partneruppgraderingar brukar bara gå från de dyraste ekonomi-biljettklasserna, och då är det ofta en bättre affär att köpa businessbiljetten rakt av.

Till Bangkok brukar det däremot gå att hitta hyfsat billiga businessbiljetter, Finnair säljer business på dina datum för 13000/person exempelvis. Du tjänar inga Eurobonuspoäng, men du reser iallafall bekvämt. Bokas senast onsdag nästa vecka!
[Business class] Sverige-Asien T/R, Finnair, från 12.500 SEK inkl. skatter | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor
(Länken säger resa från Sverige, men jag hittade även från Oslo vid en snabb sökning)
 

Karim Riffi

Ny medlem
Det kan bli knepigt eftersom SAS inte flyger till Bangkok.

För att boka en bonusresa med Eurobonus på partnerflyg behöver du som du märkt hela summan (140 000 poäng per person till sydostasien), och då hade du ändå behövt betala bränsletillägg.

Att uppgradera med dina poäng är också svårt. Partneruppgraderingar brukar bara gå från de dyraste ekonomi-biljettklasserna, och då är det ofta en bättre affär att köpa businessbiljetten rakt av.

Till Bangkok brukar det däremot gå att hitta hyfsat billiga businessbiljetter, Finnair säljer business på dina datum för 13000/person exempelvis. Du tjänar inga Eurobonuspoäng, men du reser iallafall bekvämt. Bokas senast onsdag nästa vecka!
[Business class] Sverige-Asien T/R, Finnair, från 12.500 SEK inkl. skatter | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor
(Länken säger resa från Sverige, men jag hittade även från Oslo vid en snabb sökning)


seat56f - tack för svar! Tror du har sparat mig x antal timmar på research och kundservice samtal. Hittade också biljetterna på finnair.no :D
 
Välkommen hit @Karim Riffi .

Lägger du på ytterligare ca 1000:- SEK med AY, kan du med farebasis ISA2NO2 åka via HKG eller SIN
och stanna där upp till 130 timmar.

Farebase i korthet:
4 STOPOVERS PERMITTED ON THE PRICING UNIT
LIMITED TO 2 FREE AND 2 AT THB 4000 EACH.
1 FREE IN HEL
1 FREE IN AREA 3 = Asien
2 AT ANY POINT AT THB 4000 EACH.
A STOPOVER MAY NOT EXCEED 130 HOURS.

MAP CONSTRUCTED LEFT TO RIGHT AND RIGHT TO LEFT
1. OSL-AY-HEL-AY-BKK
2. OSL-AY-HEL-AY-HKG-AY-BKK
3. OSL-AY-HEL-AY-HKG-CX-BKK
4. OSL-AY-HEL-AY-SIN-CX-BKK
5. OSL-AY-HEL-AY-BJS-HU-BKK
6. OSL-AY-HEL-AY-HKG-RJ-BKK
 

Karim Riffi

Ny medlem
Välkommen hit @Karim Riffi .

Lägger du på ytterligare ca 1000:- SEK med AY, kan du med farebasis ISA2NO2 åka via HKG eller SIN
och stanna där upp till 130 timmar.

Farebase i korthet:
4 STOPOVERS PERMITTED ON THE PRICING UNIT
LIMITED TO 2 FREE AND 2 AT THB 4000 EACH.
1 FREE IN HEL
1 FREE IN AREA 3 = Asien
2 AT ANY POINT AT THB 4000 EACH.
A STOPOVER MAY NOT EXCEED 130 HOURS.

MAP CONSTRUCTED LEFT TO RIGHT AND RIGHT TO LEFT
1. OSL-AY-HEL-AY-BKK
2. OSL-AY-HEL-AY-HKG-AY-BKK
3. OSL-AY-HEL-AY-HKG-CX-BKK
4. OSL-AY-HEL-AY-SIN-CX-BKK
5. OSL-AY-HEL-AY-BJS-HU-BKK
6. OSL-AY-HEL-AY-HKG-RJ-BKK

@IPC_Mataveri Tack så mycket - känner mig varmt välkommen :)

Koolt, har jag tolkat detta riktigt?

Om jag väljer alt.4 så flyger jag med finnair till HEL med byte till SIN. Kan stanna där upp till 130 timmar och sedan flyga vidare till BKK med CX.

Hur fungerar det rent praktiskt när man beställer?

Tack! :)
 
@IPC_Mataveri Tack så mycket - känner mig varmt välkommen :)

Koolt, har jag tolkat detta riktigt?

Om jag väljer alt.4 så flyger jag med finnair till HEL med byte till SIN. Kan stanna där upp till 130 timmar och sedan flyga vidare till BKK med CX.

Hur fungerar det rent praktiskt när man beställer?

Tack! :)

1.
Det stämmer.

2.
1 fritt stopp i asien på den farebasen.
Vill du på hemresan åka ex BKK-HKG-HEL-OSL och stanna i HKG där upp till 130 tim. Kommer det en avgift till på THB 4000.

Tänk på att allt under 24 H är inte stopover.
Det innebär att du kan åka via HKG utan något tillägg och stanna upp till 24 H.

Angående bokning pröva först med multiple city bokning, men det brukar inte fungera
= fel pris!

Ring och boka, ange vilken farebase du vill ha resan på.
 

Karim Riffi

Ny medlem
@IPC_Mataveri - Grymt förslag med stopover!

Kommer satsa på HKG. Kan bekräfta att det inte var möjligt att räkna fram pris med den rutten. Så tack vare din "farebasis ISA2NO2" (förstår inte vad det är) så förstod kundservice vad jag menade. Nu väntar jag bara på att kundservice ska återkoppla med pris och antal poäng för resan.

Detta är helt omöjligt att förstå för en som inte är insatt i detta.Så återigen, tack för tipset :D

@agehall
Nu har du ju redan fått bra tips på vad/hur du ska boka, men nästa gång du har en liknande fråga, använd mallen i Letar du efter flygbiljett? Använd den här frågemallen när du startar en ny tråd | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor så blir det mycket lättare för folk att hjälpa till.

Det var det första jag tittade på. Men det är inte alltid lätt att sätta sig in i saker man har lite kunskap om, därför vände jag mig till forumet (är det inte det som är meningen med forum?) :)
 
Toppen