Senaste nytt

EBG via poäng och Amex Elite

Trumis

Medlem
Hej,

har suttit och läst på en del om kort och bättre sätt att tjäna in poäng på EuroBonus. Verkar som att ett Coop MedMera kort bör införskaffas även om jag sällan handlar på Coop eller har en sådan nära där jag bor.

Sedan tror jag också att ett Amex Elite borde införskaffas. Jag är idag EBS och har 25 000 poäng så om jag förstått det rätt så¨om jag ansöker och får ett Elite får jag 20 000 statusgrundande poäng och därmed når jag upp till EBG. Känns som det kan vara värt de 4000 kr som kortet kostar för i vart fall ett år?

Får ju även möjlighet att tjäna in en eller två 2 for 1 med ett Elite.

Har även förstått att med Betala så kan man betala med sitt Amex räkningar men att med det kortet betalar man 2,5% så om man inte har en normal kreditkortspend på 150 000 kr kostar det 3 750 kr i avgift för att nå upp till den nivån med vanliga räkningar m.m (150 000 x 2,5%)?

Dock, ska man använda Coop MedMera eller Amex Elite så mycket som möjligt (bortser från 2 for 1)?

Får jag ett EBG kan jag lika bra behålla mitt Diners och Mastercard från EuroBonus då avgiften är noll kr för EBG så blir de back-up kort.

Har jag missat något?
 

jumbooze

Medlem
Tycker det är en bra summering, om du har en Sambo/Fru/Man eller liknande så kan du ju skaffa Extrakort till dem för såväl Coop som Amex, Familjekonto hos SAS kan vara en idé om du har familj...

Sök även någon i vänskapskretsen som kan värva dig till amex om du ska skaffa ett sådant...
 
Toppen