Senaste nytt

Några flygbolag debiterar inget bränsletillägg på resor från Sydkorea

Dr. Miles

Expert
Det finns några flygbolag som inte debiterar bränsletillägg på flygbiljetter med avresa från Sydkorea just nu (ej permanent).

Economy/News/News/KBS World Radio
Fuel surcharge for int'l flights to be lowered to zero in Sept. - The Korea Observer

Det kan vara bra att veta när man bokar en bonusresa.:)

Flygbolagen som inte debiterar något bränsletillägg för resor med avresa från Sydkorea:
  • Air Canada*
  • American Airlines*
  • Asiana
  • China Airlines*
  • Delta*
  • Korean Air
  • Malaysia Airlines*
  • Singapore Airlines (gäller även för Seoul-San Francisco)
  • THAI
  • United*
* Flygbolagen som är märkta med * debiterar inte bränsletillägg även på vidareresa från sina hubbar, om resan börjar från Sydkorea.


Flygbolagen som debiterar bränsletillägg även för resor med avresa från Sydkorea:
  • Air China
  • Air India
  • Aeroflot
  • ANA
  • British Airways
  • Cathay Pacific
  • China Eastern
  • China Southern
  • Emirates
  • Ethiopian Airlines
  • Etihad Airways
  • EVA Air
  • Finnair
  • Garuda Indonesia
  • Japan Airlines
  • Lufthansa
  • Qatar Airways
  • Turkish Airlines
 

taxvalp

Medlem
Har en bonusresa med Asiana i februari ICN-FRA och där har jag blivit debiterad bränsletillägg. Kollade just i ITA Matrix och även där blir det bränsletillägg på samma flight. Någon som har andra erfarenheter?
 

Dr. Miles

Expert
Har en bonusresa med Asiana i februari ICN-FRA och där har jag blivit debiterad bränsletillägg. Kollade just i ITA Matrix och även där blir det bränsletillägg på samma flight. Någon som har andra erfarenheter?
Om du läser länkar som jag har skrivit i mitt inlägg, förstår du att sänkningen till 0 har skett ganska nyligen.

Ifall din resa var i februari i år (2015) fanns det fortfarande bränsletillägg.
 

taxvalp

Medlem
Om du läser länkar som jag har skrivit i mitt inlägg, förstår du att sänkningen till 0 har skett ganska nyligen.

Ifall din resa var i februari i år (2015) fanns det fortfarande bränsletillägg.

Jodå, jag läste dem och uppfattade att det gällde biljetter utställda sep-nov i år. Min biljett är för resa i februari 2016 men en sökning på ITA Matrix visar fortfarande bränsletillägg via OZ på resan ARN-MUC-BKK-RGN-ICN-FRA-ARN som jag bokat.

När jag söker en enskild biljett (i det här fallet ICN-FRA) samma datum debiteras dock inget bränsletillägg. Kanske är det så enkelt att min resa ej räknas som utresa från Sydkorea eftersom det är från RGN utresan sker? Förmodligen är det så...
 

Dr. Miles

Expert
Jodå, jag läste dem och uppfattade att det gällde biljetter utställda sep-nov i år. Min biljett är för resa i februari 2016 men en sökning på ITA Matrix visar fortfarande bränsletillägg via OZ på resan ARN-MUC-BKK-RGN-ICN-FRA-ARN som jag bokat.
Då gäller det inte ju.
Du börjar din resa från Stockholm, inte från Sydkorea.
Detta handlar inte om sträckan, utan varifrån du börjar din resa.
 
Toppen