Senaste nytt

SAS överdebiterar bränsletillägg (och kanske skatter) på Star Alliance bonusresor

Dr. Miles

Expert
@Senator något vi skall försöka lösa på resan i Maj som vi gjorde men de hänvisade att det var rätt ?
Om du syftar på en bonusresa från USA, debiterar flygbolagen högre bränsletillägg för resor från USA än för resor till USA av någon anledning.

T ex Bränsletillägg (ej skatt) på Lufthansa flygningar:
  • Stockholm-München-Los Angeles T/R: 2.508 SEK
    Screenshot20151027_01.png

  • Los Angeles-München-Stockholm T/R: 6.854 SEK
    Screenshot20151027_02.png
 

nota bene

Medlem
Noob question. Om jag vill kolla skatterna på en resa som är bokad i blandade kabinklasser - kan jag bara söka ben för ben och addera? Misstänker att svaret är nej eftersom jag då triggar APD etc. som inte ska triggas vid byte utan endast stopover.
 

Dr. Miles

Expert
Noob question. Om jag vill kolla skatterna på en resa som är bokad i blandade kabinklasser - kan jag bara söka ben för ben och addera? Misstänker att svaret är nej eftersom jag då triggar APD etc. som inte ska triggas vid byte utan endast stopover.
Förutom det bestäms skatter och bränsletillägg beroende på Point of Origin & Point of Sales.
Därför kombination av flera biljetter kan visa fel pris än den som egentligen gäller.
 

nota bene

Medlem
Förutom det bestäms skatter och bränsletillägg beroende på Point of Origin & Point of Sales.
Därför kombination av flera biljetter kan visa fel pris än den som egentligen gäller.
Mhm, precis som jag misstänkte...

Hur ska man då finna ut om man fått rätt skatter på en resa med blandade kabinklasser? [I mitt fall vill jag bara kolla eftersom sista leg var med SAS FRA-ARN om de kom ihåg att ta bort det YQ-tillägget]

ARN-MUC (C) MUC-BKK(F) BKK-SIN (Y då alla andra platser var slut) open jaw HND-FRA (F) FRA-ARN (Y då agenten bokade fel!!!).

Edit: Inser ju att bolagen behövs! LH, TG, TG, LH, SK.
 

Dr. Miles

Expert
Det är få flygbolag* som debiterar olika summor av bränsletillägg beroende på kabinklass, skulle jag rekommendera att du prissätter som om du reser i högsta kabinklassen hela vägen.

*Flygbolagen som debiterar olika summor av bränsletillägg beroende på kabinklass
  • Emirates
  • SAS #
  • Singapore Airlines
  • THAI

# Endast inom Europa
 

nota bene

Medlem
Det är få flygbolag* som debiterar olika summor av bränsletillägg beroende på kabinklass, skulle jag rekommendera att du prissätter som om du reser i högsta kabinklassen hela vägen.

*Flygbolagen som debiterar olika summor av bränsletillägg beroende på kabinklass
  • Emirates
  • SAS #
  • Singapore Airlines
  • THAI

# Endast inom Europa
Mitt problem är väl att jag just har mixade klasser med TG (F och Y), och det är ett SK-leg (i Y) inom Europa jag vill utreda.

edit: Lyckades återskapa nästan rätt sak... Verkar som om SAS debiterade mig för lite! [Får Y istället för C på första LH-leg, men det ska inte påverka skatten. Får C på sista leg med SK, men det spelar ju ingen roll eftersom det är de andra faktorerna jag var ute efter]
 
Last edited:

bnr

Medlem
Hur ska man bära sig åt om man vill kontakta SAS/Tallinn för att eventuellt få för högt debiterat belopp krediterat?
Ska man be om en redovisning på exakt vilka skatter och avgifter de räknat med? Har de det historiskt (någonstans djupt i biljetten) även om man reste 2015-04?

Tror nämligen att jag blev rätt överdebiterad när jag flög ARN-FRA-YYZ-FRA-MUC-TXL-ARN tidigare i år.

Ping @Thornado också som kanske är intresserad av detta...
 
Hur ska man bära sig åt om man vill kontakta SAS/Tallinn för att eventuellt få för högt debiterat belopp krediterat?
Ska man be om en redovisning på exakt vilka skatter och avgifter de räknat med? Har de det historiskt (någonstans djupt i biljetten) även om man reste 2015-04?

Tror nämligen att jag blev rätt överdebiterad när jag flög ARN-FRA-YYZ-FRA-MUC-TXL-ARN tidigare i år.

Ping @Thornado också som kanske är intresserad av detta...
Jag slog helt sonika Tallinn en signal. Nu har jag ju inte genomfört min resa ännu men agenten jag pratade med var väldigt tillmötesgående och tackade för att jag ringde och påpekade felet. Hon kunde se vilka skatter och avgifter som de tagit betalt för och såg då att de tagit betalt för SAS bränsletillägg. Så jag skulle prova att ringa Tallinn.
 

bnr

Medlem
Tack för svaret @RollingStone - senast jag pratade med Tallinn om detta så var de väldigt säkra på sin sak och sa att det inte ens är de själva som räknar ut det, utan att de har verktyg som gör det.
Se Kostnad att boka Star Alliance flight med EuroBonus och Amex 2-4-1 | Sida 6 | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor - notera andra stycket...

Jag bokade ARN-FRA-YYZ-FRA först och betalade 5107 SEK skatter och avgifter.
Sedan bokade jag om till ARN-FRA-YYZ-FRA-MUC-TXL-ARN. TXL-ARN med SK, allt annat med LH. Fick då betala 308 SEK extra. Osäker på om en del av det är ombokningsavgiften eller ej (hur mycket är den på?).
Totalt 5415 SEK minus eventuell ombokningsavgift.

Kollar ARN-FRA-YYZ-FRA-MUC-TXL-ARN på Matrix nu. De flighter jag flög i påskas, bara att det är C över Atlanten istället för F, men det ska inte spela någon roll enligt SAS överdebiterar bränsletillägg (och kanske skatter) på Star Alliance bonusresor | Sida 2 | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor (om man bortser från att det eventuellt kan vara andra skatter/avgifter nu än det var för sju månader sedan - diffen verkar vara 88 SEK, se ett par rader ned).
Min bild som jag tog idag (längst ner i inlägget - 3953 SEK) ser ut att vara typ samma som Kostnad att boka Star Alliance flight med EuroBonus och Amex 2-4-1 | Sida 6 | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor (3509 SEK) med vissa undantag, se nedan.
356 SEK förståeligt eftersom RD tillkommer när jag lägger till FRA-MUC-TXL. Resterande diff är 88 SEK och ingenting att bråka om.
Untitled.png
Håller ändå fast vid att jag borde ha betalat runt 4000 SEK, inte 5415 SEK (minus eventuell ombokningsavgift).
Capture.PNG


Mitt långa inlägg avslutas med en fråga: Visst bör inte situationen ha förändrats nämnvärt (baserat på ovan) så att det jag betalade i påskas (5415 SEK (minus eventuell ombokningsavgift)) var befogat?
Vore snällt med input, ska kontakta Tallinn om detta igen nämligen...

Tack!
 

Thornado

Medlem
Tack för svaret @RollingStone - senast jag pratade med Tallinn om detta så var de väldigt säkra på sin sak och sa att det inte ens är de själva som räknar ut det, utan att de har verktyg som gör det.


Precis. När jag försökte argumentera med Tallinn så var det väldigt mycket "Computer says no".

Hade även ett mailutbyte med diamond-mailen enligt nedan. Efter detta gav jag upp och fokuserade på badankor och annat viktigt istället.

Thornado skrev:
Hej,

Jag bokade i fredags en awardresa för påskhelgen enligt routingen
ARN-CPH-FRA-YYZ-FRA-MUC-TXL-ARN

ARN-CPH OCH TXL-FRA är i SAS Plus
FRA-YYZ-FRA är i Lufthansa First
FRA-MUC-TXL är i Lufthansa Business

Jag informerades om att skatter och avgifter skulle bli 5356 SEK,
vilket enligt bifogat kvitto är 1450 SEK i skatter och 3906 SEK i
bränsletillägg (YQ).
(Resan är bokad med hjälp av en "AmEx 2-4-1"-voucher via telefonnumret
i Tallinn.)

Efter att jag bokat och betalat så kändes det dock som att detta var
orimligt höga avgifter, så jag kollade via ITA Matrix vad det borde
ligga på - se bifogad bild. Här kan ni se att skatterna verkar vara
korrekt uträknade (summerar man alla där så blir det 1449 SEK), men YQ
är mycket lägre. YQ för Lufthansa är 2508 SEK och för SAS så är det
601 SEK. Dessutom så ska man väl inte behöva betala YQ för SK-flighter
som ingår i en Eurobonus-award?

Alltså borde totala summan av skatter och avgifter bara vara
skatter+Lufthansa YQ, dvs 1449+2508 = 3957 SEK. Detta är alltså 1399
SEK lägre än vad jag för närvarande har betalat.

Jag skulle uppskatta om ni kan dubbelkolla vad skatter och avgifter
ska vara för denna resa, och om ni menar att det verkligen ska vara
5356 så skulle jag vilja få dessa kostnader specificerade mer
detaljerat.

mvh,
Thornado

SAS Diamond skrev:
Hej Thornado,

Tack för ditt mail!

Jag har dubbelräknat skatterna för din resa till Toronto och får
skatterna till samma pris. Dessvärre så har Lufthansa en hög YQ skatt på
3906 på den här resan.
Skatten för SAS var på 600kr ca vilket jag ser att de har tagit bort
från totalbeloppet.

Nedan har du en mer specificerade skatter.

3906-YQAD SEK 160-YAAD SEK 140-ZOAE
133-DESE SEK 294-RAEB SEK 354-RDDP
176-CAAE SEK 23-RCAB SEK 170-SQAP

Passar på att önska dig en glad påsk!
Välkommen åter!

Thornado skrev:
Hej,

Tack för snabbt svar.

Min fundering är då hur det kan komma sig att du får YQ för Lufthansa
till 3906 när precis samma rutt (och samma kabinklasser) på ITA Matrix
(enligt tidigare bifogad screenshot) visar på en YQ på 2508 SEK. Finns
det någon rimlig anledning till varför YQ i detta fall skulle vara
högre än det som visas på Matrix?

Uppenbarligen så är det ju fel i något system nånstans här - antingen
hos er eller hos Matrix. Jag har fått tipset om att det eventuellt kan
gå bättre att få fram rätt YQ om man använder sig av "stadskoder"
istället för flygplatskoder för start och destination, dvs STO
istället för ARN och YTO istället för YYZ. Alltså om man söker enligt
routing STO-CPH-FRA-YTO-FRA-MUC-TXL-STO. Du kanske kan testa detta
och se om det gör någon skillnad i ditt system.

mvh

/Thornado

SAS Diamond skrev:
Hej,

Varför skatten är så hög har jag tyvärr ingen förklaring till utan jag
vet att Lufthansa tar väldigt mycket i bränsletillägg. Summan 3906 får
jag från Lufthansa dem själv som ställer i ordning korrekt summa skatt
som jag sedan hämtar hem till bokningen.

Stadskoder kan jag tyvärr inte använda mig av då jag behöver ange
specifik flygplats. En säkerhets sak.
 
Toppen