Senaste nytt

SAS överdebiterar bränsletillägg (och kanske skatter) på Star Alliance bonusresor

Dr. Miles

Expert
Det har poängterats tidigare i olika trådar men det har inte funnits en separat tråd om detta.
Därför tänkte jag att starta en tråd för att uppmärksamma andra om eventuell överdebitering av bränsletillägg på SAS flygningar och/eller skatter på en Star Alliace bonusresabokning.

Ett exempel från: Posta din lyckad bokning av bonusresor här 2015 | Sida 67 | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor
Bonusprogram: SAS Eurobonus
Flygbolag: SAS, Singapore Airlines
Kabinklass: C
Avreseort: Arlanda
Destination: Bali
Enkelresa eller Tur&retur: T o R
Antal poäng (per person): 70 000 (Amex 2-4-1)
Skatter&avgifter (per person): 1 470 kr
När: augusti 2016
Bokad: 26 oktober


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Först beräkna de skatter och avgifter till ca 6 600 kr för oss båda vilket jag tyckte var lite väl mycket efter att kollat mot ITA Matrix. Bad de kolla på det igen och summan mer än halverades till 2 940 kr.

Hoppas kunna lägga till en infant i början av nästa år utan problem.
Jag vet inte exakt val av flightnummer och flygbolag men jag skulle gissa att val av flygbolagen är Stockholm-(SAS)-Hong Kong-(Singapore Airlines)-Singapore-(Singapore Airlines)-Denpasar.


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

När jag gjorde en beräkning av skatter & bräsnletillägg av denna routing och val av flygningar, blev resultatet så här.
Screenshot20151026_01.png



Totalpriset: 66.007 - (Base fare*: 31.063 x 2) = 3.881 SEK är summa av skatter och bränsletillägg.

SAS bränsletillägg är 2.508 SEK​

Eftersom man inte behöver att betala bränsletillägget på SAS flygningar när man bokar en bonusresa med SAS EuroBonus poäng, blir kalkylen så här:

Summa av skatter och bränsletillägg: 3.881 SEK - SAS bränsletillägg: 2.508 SEK = 1.373 SEK är summa av skatter och bränsletillägg av resten av flygningar.​

OBS: Hong Kongs flygplatsskatt 45 HKD läggs i baspriset och inte specificeras som skatter. Därför skatterna av denna resa bör ligga ca 1.470 SEK per person.
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Inlägg från en annan tråd: Posta din lyckad bokning av bonusresor här 2015 | Sida 67 | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor
Låter som den kända buggen, de räknar med skatter och avgifter för SAS-segmenten också om det är en blandad dvs både SAS och någon annan, skönt att du var vaken. Är "förundrad" över att SAS inte jobbar hårdare på att lösa denna bugg, det måste ju vara jobbigt att få in massa extra pengar.
Är det verkligen en bugg, är det inte så att de själva räknar ut skatter/avgifter och glömmer ta bort för SAS-segmenten? I så fall är det ju användarrelaterat och inte systemfel. Om det dock räknas ut automatiskt är det helt klart en bugg.
Det har varit så redan i 2012.
Jag fick betala för bränsletillägget på SAS flygningar när jag bokade en Star Alliance bonusresa i 2012.

Posta din lyckad bokning av bonusresor här 2012 | Sida 27 | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor
 

palmen

Moderator
Det jag undrade var om det är en bugg eller ett mänskligt misstag. Råder inget tvivel om att det blir fel då och då med detta.
 
Då tror jag att jag har fått betala för mycket för min bonusresa också. Se mitt inlägg från Posta din lyckad bokning av bonusresor här 2015 Sida 64
Bonusprogram: SAS Eurobonus
Flygbolag: SAS, Avianca
Kabinklass: Business
Avreseort: Stockholm (ARN)
Destination: Cancún, Mexico (CUN)
Enkelresa eller Tur&retur: ToR
Antal poäng (per person): 70.000
Skatter&avgifter (per person): 2.038 kr
När: Mars-April 2016
Bokad: September 2015


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Jul- och nyårsresan (ARN-BCN-BOG-CTG-CLO-MAD) blev ombokad till en påskresa istället. Skatterna blev lite högre denna gång, misstänker att det beror på att det är dyrare att åka via LHR istället för BCN/MAD.

SAS tog 2.038 kr/pers i skatter och avgifter för denna bokning.

Tittar man på ITA matrix så borde väl vi ha betalat 1.280 kr/pers (2.040 - 760)?
ITA Matrix.png ITA Matrix 2.png
Edit: Är det någon som har betalat för mycket pengar i skatter och avgifter och lyckats kräva tillbaka dem från SAS?
 

andersl

Medlem
Då tror jag att jag har fått betala för mycket för min bonusresa också. Se mitt inlägg från Posta din lyckad bokning av bonusresor här 2015 Sida 64
Edit: Är det någon som har betalat för mycket pengar i skatter och avgifter och lyckats kräva tillbaka dem från SAS?

Jag hade en 2-4-1 bokning (för 1 person) i början av oktober, som från början var bokad ARN-HKG-ARN med SAS. Var dock tvungen att flytta utresan till en dag som SAS inte flög till HKG. Så det vart istället ARN-BKK-HKG med Thai, och retur HKG-ARN med SAS.
Agenten i Tallinn fick då avgifterna till 3.595:-, vilket jag visste var helt fel. Försökte påtala att dom räknat bränsletillägg även på SAS flighten, och bad henne kolla med sin supervisor, vilket hon gjorde men de hävdade fortfarande att det var rätt.
Kände då att jag inte skulle komma nån vart, och bad henne göra bokningen ändå.
Mailade senare samma dag Diamond supporten och beskrev vad som var fel, och dom återkom inom ett dygn och konfirmerade att jag hade rätt. Skatter & avgiften skulle vara 2.335:-, och jag skulle få tillbaks 1.260:-, vilket krediterades inom 1 vecka :)
 
Då tror jag att jag har fått betala för mycket för min bonusresa också. Se mitt inlägg från Posta din lyckad bokning av bonusresor här 2015 Sida 64


SAS tog 2.038 kr/pers i skatter och avgifter för denna bokning.

Tittar man på ITA matrix så borde väl vi ha betalat 1.280 kr/pers (2.040 - 760)?
Visa bifogad bild 43243 Visa bifogad bild 43244
Edit: Är det någon som har betalat för mycket pengar i skatter och avgifter och lyckats kräva tillbaka dem från SAS?
Pratade med Tallinn idag. De hade tagit för mycket betalt så de kommer att återbetala 1.520 kr (760*2). Så tack för tipset Dr Miles! :)
 
Toppen