Senaste nytt

Blue1 använder igen Atlantic Airways?

niksal

Medlem
Flyger imorgon CPH-HEL med 17.30 flyget, och märkte att den igen är operated by Atlantic Airways, dvs en Avro med 3-3 konfiguration (verkligen trångt!). Flyger troligtvis nästa vecka samma flyg, och den är också operated by Atlantic Airways, så något helt temporärt handlar det inte om. Vet någon varför KF med sina nya 717:eek:r hamnar använda sig av Atlantic Airways? Och varför just denna rutt som mycket ofta är fullbokad även med en 717:a?
 

Malu

Medlem
En av deras 717'or (OH-BLP) har stått i Dubrovnik för motorbyte i en vecka. Dessutom håller Blue1 på att minska ner sitt linjenät, men för att inte behöva ställa in flighter så fyller man upp tillfälligt med inleasade maskiner från t ex Atlantic och Augsburg Airways (Embraer 190).
Vi som hälsade på Blue1 i HEL i lördags fick höra hela historien! :)
 

niksal

Medlem
En av deras 717'or (OH-BLP) har stått i Dubrovnik för motorbyte i en vecka. Dessutom håller Blue1 på att minska ner sitt linjenät, men för att inte behöva ställa in flighter så fyller man upp tillfälligt med inleasade maskiner från t ex Atlantic och Augsburg Airways (Embraer 190).
Vi som hälsade på Blue1 i HEL i lördags fick höra hela historien! :)

Tack för den infon. Blir en till Atlantic Airway för mig imorgon... Suck.

Ganska OT, men berättade KF något annat intressant? Kanske man kunde få något mini-reportage från KF besöket i HEL?
 

gusten

Medlem
Åkte ARN-HEL igårkväll. Planet 2115 var 1 1/2h försenat. Buss ut till en liten ATR72a (GoldenAir) där man fick köa en evighet till trappan i det kalla duggregnet. Planet är ett under av dålig komfort med minimala baghyllor och trång i stolarna. Bottennapp.
 

niksal

Medlem
Jo, jag är riktigt trött på Blue1 nu! I fredags flög jag CPH-HEL. Istället för en ny 717 blev det en MD-87 från Danish Air Transport! Idag flög jag HEL-ARN och då hade jag en Avro från Atlantic Airways igen. Vad är riktigt problemet? De har köpt in en hel del nya plan, men är de såpas sönder att de inte kan flyga med dem eller har de helt enkelt för få plan?

Så är jag också trött på KF för man får inte köpa smörgåsar mera inom Norden. Knäckebröd med färskost är det bästa de kan erbjuda i matväg! Orsaken är att de sparar. Har en macka varit uppe i luften, får den inte säljas mer på nästa flyg utan måste slängas bort. Det var förklaringen.

Och om ni undrar varför det finns tomma rader mellan Premium och Economy, så beror det på att 717:eek:rna flyger mer ekonomiskt om de är baktunga...

Blue1 måste gå rikligt med förlust om det sparas så här radikalt! Har snart 40 segment fullt, tror jag flyger mer AY efter det. KF är värre än DY för tillfället!
 

Gnopps

Medlem
Åkte ARN-HEL igårkväll. Planet 2115 var 1 1/2h försenat. Buss ut till en liten ATR72a (GoldenAir) där man fick köa en evighet till trappan i det kalla duggregnet. Planet är ett under av dålig komfort med minimala baghyllor och trång i stolarna. Bottennapp.
Jag har flugit samma flyg med samma flygplan (efter att min CPH-HEL kl 16 blivit inställd och jag blivit ombokad via ARN med allt för många timmars väntetid) och det var långt från bekvämt. ATR-72 går att få någorlunda trivsam men Golden Air inte riktigt lyckats.
 
Blev lite förvånad när jag checkade in för morgon dagen flyg ARN-HEL KF866. Det står att det är Atlantic Airways som opererar flyget med en Avro (OY-RCC). När jag bokade skulle det varit en B717 som maskin... :)
 
Toppen