Senaste nytt

Chernobyl Tour

bnr

Medlem
@Resenären - Jag körde CHERNOBYL TOUR® - Official provider of the Chernobyl zone, ChNPP, Pripyat-town. Top-quality trips. och var mycket nöjd. Åkte med @Gustav Jonsson och två vänner till. Aug 2013, strax innan det gick åt pipsvängen i Ukraina.

Edit: Ska fylla på lite...

Rätt bra organiserat med två stora bussar när vi åkte, en för rysktalande och en för engelsktalande. Var rätt bra mix på folk, vi träffade folk från UK, US, NO och andra länder.
Lunch ingick i priset för dagsturen, den åt man någon km från kärnkraftverket i samma kantin som arbetarna använder idag. Ingen lyx, snarare bukfylla. Maten kommer från Kiev, alltså inte lokalt.
Man gör några stopp på vägen, två obligatoriska checkpoints vid 30 km resp. 10 km från kärnkraftverket. Vi gjorde stopp vid en i princip övergiven by, med undantag för en kvinna som återvänt efter evakueringen -86, ibland kunde man få träffa henne om hon var ute, det var hon tyvärr inte när vi var där.

En del tid i Pripyat där man fick se och gå in i gamla bostadshus, stadens simhall, det berömda pariserhjulet och radiobilarna som ligger intill.

Naturligtvis också lite tid några hundra meter från reaktor 4. Den "klassiska" bilden man har av reaktor 4 med den rödvita skorsstenen finns inte kvar längre, detta eftersom de monterat ner skorsstenen efterosm man ska sätta New Safe Confinement över reaktorbyggnaden.
Chernobyl New Safe Confinement - Wikipedia, the free encyclopedia
Vet inte hur långt gångna de är i arbetet med det.

På vägen tillbaka stannade vi i Chernobyl (alltså samhället som heter Chernobyl), ett stopp vid monumentet som hedrar de brandmän som var på plats den natten, ett stopp vid de gamla robotarna som togs in för att hjälpa till med saneringen.

Har säkert missat något, har massa bilder om du undrar så jag skulle kunna försöka tänka mig tillbaka med hjälp av dem om du undrar om något speciellt.
Rekommenderas verkligen om man är intresserad av att se Chernobyl! :)
 
Last edited:

Morgan

Medlem
Kan också rekommendera SoloEast. Körde privst tour med mitt resesällskap och de var seriösa. Även säkerhetsrutinerna känns rimligt seriösa och Strålskyddsmyndigheten i Sverige avrådde mig inte från att åka dit.

Intressant resmål och intressant att se historien. Sen är ju Ukraina ett annat resmål idag än för några år sedan. (även om Tjernobyl och Kiev är långt ifrån Krim).
 

PJKSW

Medlem
Den strålkälla som är farlig på denna resa är flyget. 10 ggr högre strålning på planet än du hittar på hela turen i Tjernobyl.
 

bnr

Medlem
Den strålkälla som är farlig på denna resa är flyget. 10 ggr högre strålning på planet än du hittar på hela turen i Tjernobyl.
Precis, värt att komma ihåg detta. Det finns ingen anledning för att vara rädd för hög strålning.
Den tour jag var på hade krav på långärmat, detta mest för säkerhets skull. Gammastrålning och människor är inte bästa vänner.

Edit: Det går att hitta hotspots i Chernobyl-området med rätt hög strålning, men det är knappast så att man råkar springa på dem. Tour-folket har bra koll på var dessa finns, plus att man måste stå där ett bra tag för att faktiskt vara i riskzonen för någonting.
 

bnr

Medlem
Tack för alla svar och intressant info.
En av anledningarna till mitt intresse är den gamla antennanläggning som finns i området. Den användes i ett radarövervakningsprogram och är av det större slaget! Se bild: http://i1121.photobucket.com/albums/l514/urbanxphotography3/zona_duga_02_zps0964d77c.jpg
Ah! Hackspetten Duga-1!
Kan vara bra att leta/fråga efter en tour som har med det i programmet, annars ta en privat tour.
Tror inte att den är med på de flestas program nämligen.
 
S

SPG1

Guest
Precis, värt att komma ihåg detta. Det finns ingen anledning för att vara rädd för hög strålning.
Den tour jag var på hade krav på långärmat, detta mest för säkerhets skull. Gammastrålning och människor är inte bästa vänner.

Edit: Det går att hitta hotspots i Chernobyl-området med rätt hög strålning, men det är knappast så att man råkar springa på dem. Tour-folket har bra koll på var dessa finns, plus att man måste stå där ett bra tag för att faktiskt vara i riskzonen för någonting.

Jorå. Långärmat hjälper jättebra mot gamma - not :)

Det tvistas enormt om hur skadligt strålning egentligen är. Akut strålning dvs nära en härd är skadlig men mer pga av värmeutvecklingen och de mikrovågor som finns (värmer upp vatten i celler och denaturerar proteinet)
Efter akutfas och under sönderfall så är inte strålningen så "farlig" som man först trodde. Hittills har 50 vuxna dött - varav alla var med vid släckningsarbete och 9 barn har dött av leukemi - thats it.
 
  • Gilla
Reactions: bnr
Toppen