Senaste nytt

Turkiet går över till vintertid först den 8 november!

011430121

Medlem
På grund av valet i Turkiet den 3 november så förlänger man sommartiden i två veckor, för att Turkarna inte skall vara osäker om när vallokalerna stänger, detta enlig CHECK-IN.dk
Jag undrar om Turkiet har val varje månad den 3e, Turkarna kan ju ha svårt och veta vilken månad det är val.
 

PYRZ

Medlem
Det är nyval och de har bestämt att förlänga sommartiden med två veckor, inte för att folk ska ta fel på när vallokalerna stänger utan för att använda de ljusa timmarna mer, speciellt i östra delarna av landet.

Kollar man tidtabellen så ser man att ARN-IST plötsligt "tar" 4 timmar.
 

AABack2ARN

Medlem
När bestämdes detta?

För övrigt är det väl samma helg som USA går tillbaka till vintertid? Eller har de ytterligare en annan helg???
 

johhenrik

Medlem
När bestämdes detta?

För övrigt är det väl samma helg som USA går tillbaka till vintertid? Eller har de ytterligare en annan helg???
I USA är det väl varje delstat som bestämmer väl? Så brukar det inte vara lite annorlunda i någon vecka? Eller har jag drömt att det varit så förr iaf?
 

mha321

Medlem
I USA är det väl varje delstat som bestämmer väl? Så brukar det inte vara lite annorlunda i någon vecka? Eller har jag drömt att det varit så förr iaf?
Delstaten väljer om de ska vara med och ha dst alls, och vilken tidszon, men så vitt jag vet väljer de inte exakt datum, utan det sätts federalt.

Däremot är det inte alltid delstatens val - på en del ställen är det det individuella county/staden som väljer...
 

AABack2ARN

Medlem
Datumet är federalt satt och är natten mellan 31okt och 01nov i år visar det sig vid lte googling.

Vissa delstater deltar inte i sommartiden, däribland Hawaii och största delen av Arizona. Och jag tror att det är att vissa områden av Arizona vill ha samma tid som en annan delstat som gör att de inte har DST.

Men tillbaka till Turkiet: hur långt innan en sådan här justering måste man meddela världssamfundet? Det blir ju lätt rörigt om alla skulle få välja sina egna tider baserat på vad som händer i landet vid övergångarna...
 

mha321

Medlem
Datumet är federalt satt och är natten mellan 31okt och 01nov i år visar det sig vid lte googling.

Vissa delstater deltar inte i sommartiden, däribland Hawaii och största delen av Arizona. Och jag tror att det är att vissa områden av Arizona vill ha samma tid som en annan delstat som gör att de inte har DST.

Men tillbaka till Turkiet: hur långt innan en sådan här justering måste man meddela världssamfundet? Det blir ju lätt rörigt om alla skulle få välja sina egna tider baserat på vad som händer i landet vid övergångarna...

Det kan man tycka. Efter att ha varit inblandad i att uppdatera mjukvara för det så kan jag säga "mindre än man borde".

Vill minnas att USA för några år sedan klubbade igenom en förändring med 3 veckors förvarning.

Och något land i Sydamerika, undrar om det inte var Venezuela, gjorde det med 3 eller 4 dagars förvarning.

Dst styrs av politiker, så man ska inte ha för stora förhoppningar...
 
Toppen