Onsdag fløj jeg så turen hjem igen - efter at have overstået køen ind i Manila Lufthavn gik check in, emigration og security helt smertefrit. Måske jeg bare var heldig, men der var nærmest ingen kø i emigration i køen for foreigners og security var også meget hurtig. Loungen er ikke noget særligt - Pages Lounge - der er et ret lille og kedeligt udvalg i mad og drikke. Til gengæld var der fint med plads og fred og ro. Jeg fik en GT og så frem mod et glas champagne på flyet efter 2,5 uge i støv og varme i Manila. En times tid for afgang gik jeg ud til gaten hvor flyet holdt klar og efter kort tid fik vi lov til at gå ombord. Boarding først for familier med små børn sammen med premium/status passagerer.
Desværre var der - igen - ingen rose champagne om bord. Kun den "nye" og stadig ganske kedelige Jacquart brut. Jeg syntes ærlig talt det er dårligt, jeg har fløjet 12 flyvninger med Qatar Airways i år hvor de 6 af dem var mod Doha. De sidste 4 af dem har man været løbet tør for visse drikkevarer allerede ved afgang - fordi "det hele var drukket" på udturen. Det burde de få styr på - hvis man vil kalde sig 5-stjernet så bør man også sikre sig at der kan serveres det som står i menuen. De burde også få en ordentlig brut champagne igen!
Apropros menu så har man fjernet lædermappen og selve menukortet er nu i en lidt billigere udforming uden prægning i Qatar Airways mønster i indbindingen. Det er i almindeligt kartonomslag nu. Der var ingen palate pleaser heller denne gang så jeg tror den er sparet væk.
Derudover var det en meget fin tur mod Doha, super god service og hyggelig betjening på turen vestover. Maden var også rigtig god og markant bedre end på min tur ud for nogen uger siden - det var dejligt, tak! Som noget nyt ser det ud til at der nu uddeles nødder uden at man skal spørge efter dem, jeg fik både mod Doha og mod København. De er så til gengæld ikke lune længere, men det er nu fint nok med lidt at tygge på inden middagen. Jeg bad om at spise umiddelbart efter take off da jeg også gerne ville have lidt søvn. Der var ingen pyjamas på turen, men jeg havde medbragt en denne gang - man lærer jo
Til gengæld syntes jeg egentlig at reglen med at det er ankomst før eller efter midnat i Doha som afgør om der er det eller ej er fjollet - med 9 timers flyvning og afgang 18.30 fra Manila så er det oplagt at de fleste vil sove lidt undervejs.
Vi kom afsted en time forsinket på grund af meget trafik ud af Manila og ankom 45 minutter forsinket til Doha. Det betød ikke så meget for mig for jeg havde 2,5 times stopover men de som skulle videre til Dubai havde ret travlt og blev hentet ved gaten. Der var helt fyldt i business class, men servicen var som sagt stadig rigtig fin. Det var primært forretningsrejende og et enkelt par eller to på turen.
Efter at have fløjet lidt med begge må jeg indrømme at jeg nok foretrækker 777-300ER i forhold til 787-8. Ja, seatingen er lidt mere old-school men til gengæld har man fuld bredde og lidt mere plads på 777-300ER, specielt når man skal sove sætter jeg pris på at sædet ikke snævrer ind ved fødderne som i 787-8. Jeg fik mad og sov derefter dejligt på turen mod Doha.
I Doha nåede jeg ikke meget, men der var lige tid til et kort brusebad og frisk tøj. Ved transfer screening konstaterede jeg at der faktisk er nogen som læser herinde - der var en fyr som skulle videre til München som spurgte til om det var mig som havde skrevet en turbeskrivelse om turen med Qatar Airways. Uventet, men også ret hyggeligt!
Afgang mod København var gate 23D (eller var det 27?) - en mindre dagsvandring ud til en gate hvor der så var bus transfer nærmest retur til hvor jeg var gået fra, for at komme til flyet. Transfer i en fin Qatar Airways Special Services bus for business passagerer med små lænestole i.
Vel om bord på det sidste fly i denne omgang blev jeg budt velkommen - jeg havde lidt tænkt om der egentlig var en forskel når jeg nu var guldkort indehaver. På turen fra Manila til Doha var kabinechefen forbi for at sige tak for at jeg havde valgt Qatar Airways igen. Det var der ikke mod København, derimod spurgte den meget søde stewardesse om jeg havde brug for at få demonstreret hvordan sædet kunne indstilles. Så helt konsekvente er de ikke. Igen var der helt fyldt i business class, denne gang lidt mere blandt med en familie 2 voksne og 3 børn, et pensionist ægtepar, hvad der lignede 3 britiske venner på tur og så single forretningrejsende. Der blev uddelt pyjamas og da turen var fra Doha var der også rose champagne. Jeg havde egentlig tænkt at jeg bare skulle sjove, men lod mig friste af menu'en og fik et par rigtig lækre retter inden jeg sov nogen timer til. Morgenmaden med en variant af scrambled eggs var også super god faktisk.
Igen var der ikke meget at sætte fingeren på hvad service angår. Da jeg havde været ude for at skifte til pyjamas kom min FA og tilbød at tage skjorte og bukser og hænge dem til næste morgen - det var super fint, også da der ikke rigtig er noget sted at lægge det ved sædet.
Tiden gik hurtigt og vi var i København en halv time for planlagt ankomst. Nul kø i paskontrollen og priority baggage virker stadig så mine kufferter kom absolut blandt de første.
Igen en meget fin tur samlet set. Jeg syntes det er irriterende at man ikke sørger for at have de drikkevarer som findes i menu'en til rådighed. Og det er lidt ærgerligt at man har valgt at skrue lidt ned for nivauet og fjernet palate pleaser og skiftet champagne til en Bilka-model. Men servicen er stadig god, og flyene gode med god plads. Men som andre nævner så bliver man lidt "træt" på konceptet uanset at det faktisk er rigtig godt. Jeg glæder mig dog nu til næste sommer hvor sommerferien er med Air France. Der er en vis sandsynlighed for at jeg skal til Manila igen sidst på vinteren - og der vil jeg nok booke Qatar Airways igen så længe prisen er konkurrence dygtig i forhold til at flyve med Thai Aiways via Bangkok.
Billeder fra min tur herunder