Senaste nytt

iPhone 6S som resekamera

RickardG

Medlem
Efter att ha sett min trotjänare 4S stadigt blivit slöare i takt med nya versioner av iOS bestämde jag mig för att det var dags att uppgradera. På min senaste resa lämnade jag stora kameran hemma och testade hur det var att bara köra med telefonen.
Här är några exempel på vad den presterar: Imgur: The most awesome images on the Internet

Som väntat presterar den bra utomhus, ok inomhus och dåligt i mörker. Smidigheten i kombination med att den ger ok bilder i de flesta situationer gör nog att jag allt oftare kommer nöja mig med telefonkameran.
 
J

JPMorgan

Guest
Fina bilder och jag klarar mig även bra med bara en vanlig mobilkamera.
 

kaktusen

Medlem
Trevliga bilder. Skillnaden i kvalitet mellan 4S och 6S är enorm. Jag har bara en vanlig iPhone 6 men skillnaden mot min 4S är fortfarande otrolig. Jag har proffsutrustning från Canon med L-objektiv men använder sällan dessa eftersom jag tycker telefonen är så bra. För mig finns det två undantag. När jag tar aktionbilder av sport så är det bara att glömma telefonen. Kör då med ett 100-400L och alla bilder blir i världsklass.

Det andra undantaget är på långresor. Vi är i Mexico eller Florida 2-3 månader på vintern och då följer SLR med. Känns ok att släpa på kamera och objektiv när man ska vara borta så länge och inte åka runt så mycket.
 

nissefalk

Medlem
Har någon provat en Canon EOS M3 och jämfört med Iphone 6/6S och en "vanlig" SLR, if so, vad tycker ni om hantering och enkelt att använda jämfört med större SLR modeller

Tycker en M3 känns som en bra uppgradering från min gamla Canon D20 men vore kul att höra feedback, det som tilltalar med en M3 är att man kan med en adapter använda sina inköpta objektiv
 

kaktusen

Medlem
Jag har inte provat eller jämför M modellen men tycker inte det är ett alternativ. Eller förstår rättare sagt inte varför jag ska välja denna och inte en vanlig SLR. Fortfarande nästan lika mycket att släpa runt. Den som är fotonerd vet att kameran inte är speciellt viktig. De flesta SLR idag är nog bra. En del är bättre när man är i sand, vatten eller snö men sensor och pixlar är överlag extremt bra.

Det är objektiven som gör skillnaden. De flesta gör det stora misstaget att spendera mycket på kameran och lite på objektivet/objektiven. Det ska vara tvärtom. Bättre att lägga ned 5 k på kameran och 15 k på objektiv än tvärtom.

Jag väntar fortfarande på att min gamla SLR ska gå sönder så att jag kan uppgradera. Men med riktigt bra objektiv spelar det mindre roll att kameran är gammal. Undantaget är när man jobbar i dåligt ljus då bildhastigheten med lite brus har förbättrats enormt under de senaste tio åren.
 

ACervin

Medlem
Jag har kört med 6S sedan den kom ut i Australien för en månad sedan. Den tar mycket bra bilder för att vara en mobilkamera. Framförallt imponerad över hur den tolkar olika ljussituationer, den är väldigt duktig på att exponera rätt i motljus bland annat. Vill man ha en liten kamera med mycket skarp optik som har varit min favorit under flera år och som jag alltid återvänder när man bara skall stoppat något i fickan så är det Sony RX-100. Den har blivit dyr i de senaste versionerna men kan man få tag på de första modellerna så är det ett kanonköp. Som SLR använder jag oftast Olympus OM-D-EM10. Mycket kompakt och framförallt fantastiska och kompakta optiker att köpa till för rimliga pengar. Min fullformat Nikon samlar mest damm.
 

Jonas C

Medlem
Använder iPhone 5S som resekamera, och är mycket nöjd med den. Sålde av min Nikon D610 och jag klarar mig i ärlighetens namn bra utan den.
 
Det finns väl redan en tråd om detta (känner igen diskussionen). Fina bilder i första länken, och det är klart att en modern mobilkamera kan leverera när det är sådana små bilder. Sen är det ju så att har man inget att jämföra med så är bilderna från en mobil ok. Jag hävdar att alla skulle se kvalitetsskillnaden om man tog en riktig kamera (SLR) och en mobilkamera och tog exakt samma bild.
 
J

JPMorgan

Guest
Det finns väl redan en tråd om detta (känner igen diskussionen). Fina bilder i första länken, och det är klart att en modern mobilkamera kan leverera när det är sådana små bilder. Sen är det ju så att har man inget att jämföra med så är bilderna från en mobil ok. Jag hävdar att alla skulle se kvalitetsskillnaden om man tog en riktig kamera (SLR) och en mobilkamera och tog exakt samma bild.

Klart det är skillnad. Men det är inte värt kostnaden och hela dra med tusen prylar för att få en vardagsbild skarpare.
 

RickardG

Medlem
Det finns väl redan en tråd om detta (känner igen diskussionen). Fina bilder i första länken, och det är klart att en modern mobilkamera kan leverera när det är sådana små bilder. Sen är det ju så att har man inget att jämföra med så är bilderna från en mobil ok. Jag hävdar att alla skulle se kvalitetsskillnaden om man tog en riktig kamera (SLR) och en mobilkamera och tog exakt samma bild.
Absolut, skulle jag tagit samma bilder med min GX7:a och Voigtländer-objektivet skulle det blivit en markant skillnad. Grejen här är nog snarare att kombinationen smidighet att alltid ha med sig en lätt kamera (telefonen) och hyffsat bra bilder nu börjar bli bra. Min 4S var så dålig att det sällan var ett alternativ, smidigheten till trots. Nu känner jag att mobilen har blivit så pass bra att den ofta duger.
 
Toppen