Senaste nytt

Smekmånad i Asien del 4 - Kuala Lumpur till Stockholm (Asiana F mm)

Hylve

Medlem
Hej allihop,
Det har tagit lite tid men nu är den här - fjärde och sista delen av vår bröllopsresa! Mycket nöje:)

Efter en behaglig taxiresa är vi så framme vid Kuala Lumpur International Airport och beger oss mot Thais businessincheckning.
Vi får ut 8 boardingkort och väskan checkas hela vägen till Stockholm. Ser att det står 4E/4F på korten för ICN-FRA och frågar om hon kan byta till 1A/1K.
Hon knappar en stund och säger till slut att dom platserna är blockerade och att vi får kontakta service desk i Seoul när vi kommer dit.
Fast trackar oss genom securityn och beger oss mot SilverKris-loungen med en lite kurrande kista då vi inte ätit middag än.
Loungen är väldigt liten och matutbudet är inte nåt vidare. Tar lite kyckling och en Singha innan jag föreslår att vi går och spanar in Thailoungen i förhoppning om lite annat käk.

En besviken Hylve
1.jpg

Tyvärr verkar det vara exakt samma catering, då maten är identisk.. Tar en cola och sitter av sista tiden tills det är dags för boarding.

KUL-BKK
Flight:
TG677, Boeing 747 Dreamliner
Tid: 20:55-22:05
Plats: 14A/14B

Första intrycket av kabinen är att den känns väldigt ny och fräsch! Gillar även färgkombinationen av lila, grå och vit.
Hinner lattja runt lite med det nya sätet innan den obligatoriska varma handduken blir serverad. Dricka får man välja på en bricka med juicer och vatten men champagne får man fråga efter.
Jag tar ett glas vatten och frugan juice(!), säkert i tron om att det inte serveras champagne innan take off. Hon inser sitt misstag när hon tittar runt och ser andra sörpla champagne men orkar inte beställa nytt.

Fru Hylve på 14B
2.jpg

Hylve på 14A
3.jpg

Menyerna delas ut och jag ser att det är dags för foie gras till förrätt igen.. typiskt.. Till huvudrätt tar jag återigen en curry, den här gången är det lite fiskbitar som badar i den.
Frugan väljer samma käk och till det champagne, som för kvällen är Palmer Brut. Själv känner jag att en öl vore gott, så tar en Singha.
Under taxing knäpps det på lite skönt mood light i kabinen.

4.jpg

Allt käk kommer in samtidigt på en bricka, men det är i alla fall porslin rakt igenom och metallbestick. Slevar i mig hela curryn, men petar knappt på förrätten och efterrätten.

5.jpg

När en flygvärdinna kommer med kaffet frågar jag vilken cognac dom har. Hon vet inte på rak arm, utan kilar iväg för att hämta flaskan. Hon kommer tillbaka med en Louis Royer X.O. och undrar om den är okej.
Absolut svarar ja och tar gladeligen emot ett glas:)

Spanar in IFEn och den känns, precis som kabinen i övrigt, väldigt ny. tex finns det en stor display i handkontrollen som kan visa diverse saker. Film-urvalet är bra och jag knäpper på Focus utan ljud för att ha nåt att slökolla på, då jag redan sett den. Frugan kör ett liknande upplägg fast med Wizard of Oz.

6.jpg

Under ett besök på herrarnas frågar jag crewn i galleyt om dom har nån schysst bourbon. Misstänker redan att svaret kommer bli Jack Daniels, men ger det ändå en chans.
Dom börjar rota i dryckesvagnen, som är undanstoppad, och mycket riktigt är det gamle Jack. Medan dom rotar ser jag en blå flaska skymta förbi, så jag ber istället om en GT innan jag går tillbaka till min plats.

Några minuter senare kommer det efterlängtade glaset och glädjen ökar ytterligare nåt snäpp:)

7.jpg

Resten av resan ser ut något i stil med..
8.jpg

Vi landar i Bangkok och frugan undrar direkt vart golfbilen är:p Gåendes inser man hur stor flygplatsen verkligen är!
Vi går igenom securityn där jag får äran att kasta min burk med hårvax. Den ska vara 'flight OK' men har råkat ta fel lock så det står 125 gr istället för 75.. ägd..
Frugan försöker tjafsa med dom en stund trots att jag säger att det är slöseri av både tid och energi.

Ser på en av skärmarna att vår flight är 40 minuter försenad och avgår nu 00.55 - lite halvjobbigt den här tiden på dygnet.

Vi knallar in i den Thai-lounge som ligger närmast securityn och kollar in utbudet. Halvbra om jag får säga det själv.. Tar en cola, lite snacks och en soda. Ser att morsan har ringt, så ringer upp och surrar en stund. Är trots allt min 30-årsdag.
Efter samtalet säger jag åt frugan att jag ska gå och kolla vart SilverKris-loungen ligger och om den är nåt att ha.
Letar runt en bra stund och det är först när jag hittar den jag inser att det är samma lounge vi besökte när vi var här förra veckan.. Skämskudde fram..
Jag går tillbaka och vi beslutar oss istället för att gå till loungen som är närmast vår gate, vilket visar sig vara en bra bit bort! Vi går säkert en kvart i raskt tempo innan vi till slut är framme. Vart är golfbilen när man som mest behöver den??
Vi sätter oss och tar en öl, en GT och nåt att tugga på. Samtidigt som jag blandar till GTn står en svensk och visar två storögda indier vad en black russian är för nånting:)

Äntligen dags för boarding och vi börjar knalla mot vår andra A380-upplevelse..

BKK-ICN
Flight:
OZ742, Airbus A380
Tid: 00:55-07:50
Plats: 7E/7F

Vi har mittsätena längst fram i den beige-bruna kabinen som för kvällen(natten) verkar ungefär halvfull.

Fru Hylve på 7F
9.jpg

Extremt varma handdukar delas ut och vi blir tillfrågade vad vi vill ha att dricka - champagne. Frugan frågar vilken sort det är som serveras men har lite svårt att förstå det koreanska uttalet av 'Cattier Brut' så värdinnan kilar och hämtar flaskan och visar.

10.jpg

Tittar igenom menyn som både har en västerländsk och koreansk del. Eftersom jag tänkt pröva bibimbapen på nästkommande flygning väljer jag det västerländska alternativet och där den wokade biffen.
Fru Hylve är rejält trött och funderar länge på att bara sova men väljer till slut den grillade hälleflundran som serveras med sjögräspasta och vitvinssås.
Värdinnan undrar vad jag vill ha att dricka till och jag ber om ett öltips. Hon säger att hon själv gillar 'Cass', så jag kör på den medan frugan tar mer champagne.

Koreansk lager
11.jpg

Under takeoff är det än en gång hopplöst att titta på tailcamen så får hålla mig till den interaktiva kartan som i och för sig är riktigt bra.
Det börjar kännas att klockan är en bit efter ett på natten men jag ser ändå fram emot maten, vilket min kära fru inte alls gör.

En hungrig Hylve och en mindre hungrig fru Hylve i väntan på mat
12.jpg

Passar på att gå på herrarnas och på vägen tillbaka frågar jag en värdinna i galleyt om det finns möjlighet att få gå ner och titta på F-delen.
Hon säger att det går bra om nån i crewn följer med, men helst efter maten då dom har lite fullt upp just nu. Hade från början hoppats på att kunna boka ett F-säte med business-service, men det verkade som hela avdelningen var avstängd på den här flighten.

Går tillbaka till sätet och en liten stund senare levereras förrätten. Den är verkligen fint upplagd och smakar dessutom bra. Värdinnan frågar om jag tyckte om ölen och jag säger ja.

13.jpg

Min huvudrätt var också mycket god och jag slevar i mig alltihop. Frugan vill bara sova så hon tar bara några tuggor av sin fisk.

14.jpg

Vi väljer att skippa efterrätten/osten för att istället fokusera på att få lite sömn. Fäller sätet, dra upp filten och fäller ner kepsen..

15.jpg

Blir nu varse om den medpassagerare som sitter precis bakom mig - på ljudet och beteendet gissade jag att det handlade om en tvååring, men det visar sig vara en betydligt äldre tjej, kanske sju år.
Hon är hur som helst inte alls på humör att varken sova, flyga eller titta på film, utan gråter och skriker resten av flighten.. Hennes mor verkar inte kunna trösta ett dugg, eller så är hennes noice cancelling-hörlurar extremt bra!
När vi landar efter några timmars halvslumrande har mitt sug efter egna barn trillat ner till en ny bottennivå och fru Hylve känner precis likadant.
Glömmer dessutom av att gå ner och kolla på förstaklass-delen.. dubbel-typiskt!

Asiana First Class Lounge
Då vi skulle ha över 4h 'ledigt' i Seoul var tanken från början att ta nån av dom gratisturer som anordnas, så efter vi gått av planet letar vi oss till en av bokningsdiskarna.
Väl framme inser vi att det kanske är bättre att försöka få nån timmes sömn istället för en ny stämpen i passet.. dumt att sova bort en Asiana F-upplevelse! Sagt ooch gjort - vi går mot loungen.
Utanför loungen finns en transferdisk, så vi går dit och ser om det finns möjlighet att byta 4E/4F mot 1A/1K och efter lite knappande har jag två nya boardingpass i handen - 1A och 1K fixade:)

Vi går in i en väldigt folktom lounge och går direkt till en värdinna för att fråga om det finns någonstans att sova. Hon säger att det finns och visar oss till ett relax-rum.
Inne i rummet finns det några fällbara fåtöljer men tyvärr inga sängar. Ljudnivån är dessutom i klass med den på ett äventyrsbad - väggen ut glipar mot taket och utanför loungen verkar det vara drivor av icke-trötta barn.
Värdinnan inser nog i denna stund att det inte var en jättebra plats för oss att sova på, men hon verkar inte ha så mycket annat att erbjuda. Vi lämnar relax-rummet och spanar in övriga faciliteter istället.
Matutbudet är inte jätteimponerande och dricka-delen känns också rätt standard, om man bortser från Remy Martin X.O. förstås:)

Matutbudet
17.jpg

Drickat
16.jpg

I ett tyst och lugnt hörn hittar vi ett par massagestolar.. sovplats fixad! Frågar värdinnan om det är okej att vi knoppar i dom och ber att hon väcker oss vid 11 om vi fortfarande skulle sova.

18.jpg

Krånglar mig ner i en av stolarna men inser rätt snart att den är gjord för den asiatiska marknaden. Mina 183 cm är långt ifrån optimala och det inte finns en sportkeps att jag kommer kunna sova i den. Frugan däremot slocknar rätt omgående.
Jag hittar istället en rätt skön soffa där jag somnar in en stund. Frugan kommer och väcker mig strax innan 11 och besultet att skippa utflykten känns bra - sömnen satt som ett smäck!

Classy..
19.jpg

Vi går och frågar efter duscharna och en värdinna visar oss vägen. Drar iväg ett långskott och frågar om dom har nåt hårvax man skulle kunna låna, då mitt vid det här laget ligger på en soptipp utanför Bangkok.
Det visar sig att dom faktiskt har en burk! Plus i kanten, Asiana!:)
Efter dusch och ombyte är det inte så lång tid kvar innan det är dags att bege sig mot planet, men innan vi går tar vi varsin kaffe och lite glass.

Kaffepaus vid flygeln
20.jpg

ICN-FRA
Flight:
OZ541, Boeing 747-400 Combi
Tid: 12:35-17:00
Plats: 1A/1K

Vi är än en gång i nosen på en 747 och bara det gör ju att man blir glad:) Det verkar som det bara blir vi och en herre till på dagens flight och han har placerat sig på 2A.

Hylve på 1A
21.jpg

Fru Hylve på 1K
22.jpg

Hårdvaran känns inte 2015 men det visste jag redan och det är ju inte därför jag valt den här rutten! Vi blir visade till våra platser och menyerna delas ut.
Strax därefter kommer en värdinna och frågar vad jag vill ha att dricka och jag väljer att börja med ett glas 2002 Pol Roger Sir Winston Churchill. Frugan tar samma. Första gången jag dricker den här champagnen och den är riktigt, riktigt bra!

23.jpg

Till bubblet serveras en skål nötter och för första gången på hela resan är dom varma! Tänkt vilken skillnad lite temperatur kan göra för upplevelsen av några nötter i en skål:)
Gubben på 2A tar ett glas mjölk pre-flight och döps därmed till Stig-Helmer för resten av resan. När jag går upp och ska fota lite ser jag att även 4K nu blivit upptagen, men det visar sig vara en pilot.. hade ju varit förkastligt att tvingas dela champagneflaskorna med nån under dom kommande 11 timmarna!:p
Jag kikar igenom menyn och bestämmer mig för att köra på västerländska förrätter och desserter, men bibimbap till huvudrätt. Frugan tycker kalvfilén låter god, så hon kör genomgående västerländskt.
Champagneglaset fylls på och kaptenen kommer ner och bugar och hälsar oss välkomna. Även det något nytt för oss:)

Vi börjar taxa och jag får tid att undersöka necessär och pyjamas. Necessären känns lite tantig till utseendet men innehåller en massa olika Bulgari-grejer.. säkert jättebra om man använder sånt.

24.jpg

Planet lyfter, det häftiga dånet från landningsstället hörs än en gång och det dröjer inte så länge innan säkerhetslampan släcks och jag tar en tur till muggen för att sätta på mig pyjamasbyxorna.
Extremt komfortabelt klädd hasar jag tillbaka i stolen - äntligen dags för mat!
Då ottomanen inte går att använda som sittplats får vi äta var för sig, men avståndet mellan sätena är inte jättelångt, utan det går bra att prata med varandra utan att störa övriga passagerare.

Första rätten är nån slags potatiskaka med lite svamp. Till den väljer både jag och frugan att byta champagne till 1995 Charles Heidsieck Blanc des Millénaires.

25.jpg

Sen är det dags för kaviaren. Blir tillfrågad om jag vill ha kall vodka till (Asiana 1, Lufthansa 0) och jag frågar vilken vodka det är dom har. Tyvärr säger hon Absolut, så jag väljer istället att fortsätta med champagnen.

26.jpg

Tillbehören är bättre än på Lufthansa, förutom gräddfilen som smakar filmjölk och citronbiten som är i minsta laget.

Kul att man får en egen burk kaviar att sleva ur!
27.jpg

Nästa rätt är hummer 'Escabeche' som gärna hade fått vara lite varmare än kylskåpskall, men smaken och uppläggningen är toppen. Tänker att champagne passar bra till hummer, så fortsätter med den.

28.jpg

Dags för lite soppa. Inser att det kommer bli fullt i magen om en stund så väljer en kycklingbuljong. Frugan däremot väljer den mastigare blomkålssoppan. Fortsatt champagne i glasen.

29.jpg

30.jpg

Rätt nummer fem är en caesarsallad som, till frugans stora förtret, serveras med hela sardiner. Själv är jag lite konfunderad över oliverna.

31.jpg

Dags att fräscha upp smaklökarna lite innan huvudrätten - in kommer en grape och citron-sorbet som är gudomlig. Perfekt läge för lite sorbet!

32.jpg

Det rullas nu in en vagn med tio olika skålar som, tillsammans med en tallrik med en ensam tigerräka på, formar min huvudrätt - bibimbap. Värdinnan frågar vad jag vill ha att dricka till och jag ber om ett vintips.
Resultatet blir 2008 Chateau L'Arrosée. Hon undrar även om jag vet hur man ska äta bibimbap, vilket jag säger att jag vet.

33.jpg

Fru Hylves kalvfilé med mos, surkål och svampsås ser också väldigt god ut. Då hon gillar Francis Ford Coppolas viner tar hon ett glas 2012 Director's Cut till köttbiten.

34.jpg

Bibimbapen är fantastiskt god och jag lyckas pressa i mig alltihop! Frugan tycker att det är den bästa köttbit hon ätit i luften och att surkålen passade oväntat bra till!

Huvudrätten plockas bort och in kommer nu ostar och en frukttallrik. Till detta väljer jag ett glas Ice Wine som passade utomordentligt. Tack @palmen och din Asiana-recension för det!:)

35.jpg

Avslutningsvis blir det kaffe, ett glas Hennessy X.O. och nån slags blåbärsfromage-tårta.

36.jpg

Efter den minst sagt omfattande lunchen börjar det kännas som det kanske är dags för åtminstone ett par timmars sömn. Värdinnorna kommer förbi och undrar om vi vill ha sängen uppbäddad. Jag säger att det inte behövs då jag bara tänkt sova en kort stund.
Fru Hylve vill däremot krypa ner på riktigt, så medan hon går och byter om till Kim-Jong Il fixar en värdinna iordning sängen.

Dom gillar verkligen färgen beige!
37.jpg

Innan jag lägger mig ber jag om att bli väckt om två timmar men får svaret 'No, I don't think so'. Undrar lite förvånat varför det inte skulle gå och hon börjar nu förklara nåt i stil med att 'Vi lämnade Seoul kl 12.35, nu har det gått 3h...'.
Inser att det har skett ett missförstånd, så repeterar frågan igen på enklare engelska. Får ett 'Ok' till svar innan jag fäller stolsryggen och somnar in.
Vaknar efter 2h15min utan att nån väckt mig, så budskapet verkar inte gått fram den andra gången heller.. nåja, ingen skada skedd. Beställer in en kaffe och ett glas Johnnie Walker Blue Label för att komma i form.
Måste säga att jag inte tyckte whiskyn var speciell överhuvudtaget.. Jag är nog mer av en bourbon och single malt-kille.

Väcker frugan och säger att det är dags för lite champagneprovning. Hon är inte speciellt svårflirtad utan intar väldigt snart upprät position.

God morgon-champagne
38.jpg

Vi förflyttar oss ganska snart till 4E/4F för att inte störa Stig-Helmer. Mättnaden har lagt sig så tillsammans med ett par glas champagne beställer jag även in en till frukttallrik.

Provningen är i full gång
39.jpg

Efter lite testande tycker vi båda att Winston Churchill är vinnaren. Personligen tycker jag att Blanc de Millénaires är lite för tung för att slå Churchill - saknar lite friskhet. Dock är båda fantastiskt goda champagner!

Den näst godaste champagnen på dagens flygning
40.jpg

När första flaskan Winston tar slut ber vi om en till - tyvärr verkar dom bara ha packat med sig en flaska av den sorten så vi får helt enkelt nöja oss med 'Challe' under resten av resan. Dagens I-landsproblem är ett faktum!
Vi njuter vidare av livet och jag beställer in två frukttallrikar till och det bjuds även på lite praliner.

Mid-flight-godis
41.jpg

Timmarna och champagnen rinner iväg och plötsligt har det blivit dags för nästa matservering - 'the snack'.

Till förrätt serveras en risboll med tryffel tillsammans med en paprikasås.

42.jpg

Som huvudrätt valde jag en lammgryta som är kalasgod! Värdinnan frågar inte vad jag vill ha att dricka, men jag ber om ett glas av det röda jag drack till lunchen.

43.jpg

Fru Hylve tar istället pastan med räkor och lax som även den smakar otroligt bra!

44.jpg

Efterrätten består av en kokos-pannacotta. Då jag brukar ha lite svårt för pannacotta är jag lite skeptisk innan den kommer in - men när jag ser tallriken blir jag sugen direkt. Så fint presenterad!

46.jpg

Första bladguldet i luften för familjen Hylve! Jag beställer även in ett glas icewine och en kopp kaffe - en perfekt avslutning på denna fantastiska 'snack'!

När maten dukats undan är det inte långt kvar till Frankfurt och den sista tiden sitter jag bara och tittar ut och smälter maten och alla intryck från flighten. Vilket käk Asiana levererar!

45.jpg

Innan vi tar mark går en värdinna fram till fru Hylve och tackar henne för flygningen men stackars mig skiter dom i.. inte hela världen i och för sig.

Vi har en liten stund till övers i Frankfurt, så hinner gå till tax freen och fynda lite rom och gin innan vi sätter oss i en av Senator-loungerna. Tar en öl och börjar inse att man snart är hemma igen. Ingen bra känsla!

FRA-ARN
Flight:
SK674, Boeing 737-800
Tid: 19:50-21:55
Plats: 4E/4F

Nu är det tillbaka till verkligheten på riktigt! Ren skär ångest genom hela flygningen! Tar inga bilder, gnager lite på en brödbit, pratar inte med nån..


Vi har nu nått slutet av mitt och fru Hylves sydostasien-äventyr och jag hoppas ni har haft en kul läsning! Det har varit väldigt roligt att få dela med sig av våra upplevelser - det känns nästan som man upplevt allt en gång till! :)
 
Riktigt härlig rapport!

Nu är man inte alls sugen att ut och flyga igen, blir bara att planera och hitta tillgänglighet. Ser ut som att Asiana levererar med Winston Churchill 2002 som är en av deras bästa årgångar och man har free flow av den i 11-12 timmar.

Hoppas ni får många lyckliga år framöver, och du vet väl nu att nu måste du som mannen i familjen toppa detta på nästa resa. Lycka till ;)
 

cph_flyer

Medlem
Tak for spændende læsning. Asiana F på strækningen mellem FRA og ICN har jeg også prøvet et par gange. Og det står stadig som langt den bedste oplevelse jeg har haft på første klasse mht kabinepersonale, service, mad og drikke.
 
Tack för en mkt bra rapport. Du skriver bra och utförligt. Riktigt imponerad av att ni får i er så mkt mat och dryck! Själv så hade jag kroknat mycket tidigare:)
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Alf

Medlem
Trevlig rapport. Ser ut att varit bra matutbud på Asiana. Men att välja bort en kall Absolut till caviaren till förmån för champagne är ju på nästan på gränsen till kriminellt.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen