Senaste nytt

Bagage som medvetet lämnades på flygplatsen.

I helgen hade jag en polare på besök i Göteborg. Han flög in med SAS från Stavanger via Köpenhamn.

När han gick av planet och ställde sig vid bagagebandet så visade det sig att han och en handfull andra passagerare aldrig fick sitt bagage. Så de gick till informationsdisken och frågade om de visste något.

Då visade det sig att SAS gjort en (enligt mig) väldigt underlig manöver. I Köpenhamn så var det tydligen en passagerare som hade inchechat bagage som aldrig behagade att dyka upp på själva flygplanet. SAS var då tydligen (enligt dem iaf) tvungna att lasta av hans bagage. Och för att komma åt detta så behövde de lasta ut ett tiotal andra passagerares bagage, vilket i sig inte är konstigt.
Men sedan så valde de att inte packa in deras bagage igen utan de lämnade bagaget kvar på flygplatsen.

Enligt personalen skulle detta ha skett för att undvika en försening. Frågan är dock hur sjutton de tänker i ett sådant läge. Att ett plan kommer ett par minuter senare (om det ens gör det då de ju har möjlighet att flyga ikapp något) känns väl som ett mindre problem än att flera passagerare får vänta i flera timmar på bagaget. Min väns plan anlände vid 0915, men hans bagage kom inte förrän 1215. De erbjöd sig att skicka detta till hans hotell, men då vi av andra skäl skulle tillbaks till flygplatsen så plockade vi upp det manuellt.

Som jag ser det så var det ett helt orimligt sätt att hantera att en passagerare inte gått ombord. Så lång tid kan det väl knappast ta att få in allas bagage igen? Frågan är dock om historien ens är sann. Ibland kan ju personal i informationsdiskar eller kundtjänst ha en förmåga att hitta på lite själva. Och om det nu är sant så kan man fråga sig hur det kunde vara så svårt att informera någon. Om de VET att deras bagage inte ens är med på planet så känns det ju rimligt att informera om detta istället för att låta dem stå och vänta vid bandet så länge.

Är jag helt fel ute? :)
 

matado

Medlem
Hej,
Kan kanske ha att göra med avgångs "slot" tider också. Beroende på trafik på flygplatsen och i luften kan flyget få vänta länge på ny slot tid ifall de missar sin schemalagda slot.
 

MarcusC

Medlem
Jag förstår bekymret och tycker det låter märkligt att endast ett par väskor inte hinns lastas på igen. Men troligen är det väl så att en försening på flighten kan skapa mer oreda (enligt sas) med missade anslutningar etc senare under dagen?! Men om detta var en ATR som oftast trafikerar Got-Cph så borde ett tiotal väskor inte tagit många minuter lasta på igen kan man verkligen tycka...
 
Senast mitt bagage kom på villovägar (vid ankomst till Köpenhamn Kastrup) så ropade de upp mitt namn i högtalaren och bad mig komma till bagagehanteringsföretagets disk där de informerade mig så jag inte behövde stå och vänta på bagaget som aldrig skulle dyka upp. Det uppskattades väldigt mycket.
 
Hej,
Kan kanske ha att göra med avgångs "slot" tider också. Beroende på trafik på flygplatsen och i luften kan flyget få vänta länge på ny slot tid ifall de missar sin schemalagda slot.

Så kan det ju förstås vara. Att hela planet ska bli stående vore ju onekligen sämre.

Jag förstår bekymret och tycker det låter märkligt att endast ett par väskor inte hinns lastas på igen. Men troligen är det väl så att en försening på flighten kan skapa mer oreda (enligt sas) med missade anslutningar etc senare under dagen?! Men om detta var en ATR som oftast trafikerar Got-Cph så borde ett tiotal väskor inte tagit många minuter lasta på igen kan man verkligen tycka...

Ja, det kändes konstigt.
Nu har jag ingen aning om vad reglerna säger exakt. Men jag hade ju sett det som rimligare att skicka tillbaks personen som inte åkte meds bagage istället för att slänga av andras. Trots allt den personens "fel". Men men, nu är det ju löst.

Hade dock varit lämpligt att meddela folk på något sätt.
 

JimmyH

Medlem
I I Köpenhamn så var det tydligen en passagerare som hade inchechat bagage som aldrig behagade att dyka upp på själva flygplanet. SAS var då tydligen (enligt dem iaf) tvungna att lasta av hans bagage. Och för att komma åt detta så behövde de lasta ut ett tiotal andra passagerares bagage, vilket i sig inte är konstigt.
Men sedan så valde de att inte packa in deras bagage igen utan de lämnade bagaget kvar på flygplatsen.

Råkade ut för motsatsen på väg hem från JFK så skulle vi byta flyg i Berlin men blev nekade boarding på anslutningsflyget till ARN eftersom vi varit försenade från JFK så hade våra plaser blivit avbokade och vi fick snällt vänta och åka en omväg via AMS mer om det i Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter | Sida 47 | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor .

Väl framme på ARN så kom dock inte våra väskor på bandet men när skulle anmäla att dom inte kommit så stod dom där och väntade på oss då dom tydligen fick åka med det plan som vi skulle ha åkt,
 

NotRyan

Medlem
Råkade ut för motsatsen på väg hem från JFK så skulle vi byta flyg i Berlin men blev nekade boarding på anslutningsflyget till ARN eftersom vi varit försenade från JFK så hade våra plaser blivit avbokade och vi fick snällt vänta och åka en omväg via AMS mer om det i Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter | Sida 47 | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor .

Väl framme på ARN så kom dock inte våra väskor på bandet men när skulle anmäla att dom inte kommit så stod dom där och väntade på oss då dom tydligen fick åka med det plan som vi skulle ha åkt,

Jo, bagaget kan komma med det ursprungliga flyget om inte du själv har haft inverkan på att du åker med ett annat flyg...
 

fcx

Medlem
Jo, bagaget kan komma med det ursprungliga flyget om inte du själv har haft inverkan på att du åker med ett annat flyg...

Det finns en annan variant också.

Jag var bokad SFO-IAD-MCO med United. Mitt bagage åkte dock med direktflyget SFO-MCO, som avgick senare än mitt flyg, men skulle landa före. Dock så blev det oväder över sydkusten...

SFO-MCO blev rejält försenad, men som tur var för United så blev även IAD-MCO sent, så min väska och jag landade ungefär samtidigt.
 

henke12

Medlem
Det finns en annan variant också.

Jag var bokad SFO-IAD-MCO med United. Mitt bagage åkte dock med direktflyget SFO-MCO, som avgick senare än mitt flyg, men skulle landa före. Dock så blev det oväder över sydkusten...

SFO-MCO blev rejält försenad, men som tur var för United så blev även IAD-MCO sent, så min väska och jag landade ungefär samtidigt.

Inget konstigt alls med det, Väskan kom troligen bort i SFO (Alt. hade de viktproblem SFO-IAD och var tvungen att lämna väskor)

När den väl hittades hade ditt flyg redan gått,
Den som hittade kanske inte visste att ni var sena och rushade(skicka väskan dit den ska på snabbaste sätt med valfritt flygbolag i princip) väskan till MCO (slutdestinationen) snabbaste väg
 
Toppen