Senaste nytt

Lufthansa Business class Frankfurt - Buenos Aires (747-8)

Som tidigare utlovat ville jag dela med mig av min första upplevelse av Lufthansa business class!

Kort bakgrund
"Resa är ju väldigt kul, så det gör väl inget om det är i ekonomiklass" tänkte jag dumt nog sommaren 2014 då jag begav mig på en 26h resa LPI-AMS-KUL-SYD involverande den ökända flight MH17 ca en månad innan denne blev nedskjutet över Ukraina. 26h ekonomiklass visade sig inte så kul. Följaktligen ville jag till varje pris åka business denna sommar då jag skulle till Buenos Aires med Lufthansas längsta flight på 13 timmar och 55 minuter! Detta blev första sträckan på min jorden-runt resa Europa-Sydamerika-Centralamerika-Nordamerika-Asien-Europa. Fler delsekvenser av resan kommer framöver!


Lufthansa Flight LH510 Frankfurt - Buenos Aires
Avgång: 22:05
Ankomst: 07:05+1
Säte & Klass: 14H Lufthansa Business
Flygplanstyp: Boeing 747-8i


32897-75d277d44499e5cb53b439b80f868f86.jpg

32893-7334a6ac4463e4ca78ae7b880ca9529c.jpg


Ombordstigning

Lufthansa har intressant nog lounger kopplade till gaterna C14-C15 och C16, som tyvärr inte riktigt levererar på samma nivå som de "vanliga" loungerna. Fördelen med loungerna är att man kan boarda planet direkt från "loungen". Värt att nämna är att Lufthansas 747or som används på denna linje har 80 business class säten vilket är betydligt mer än vad många andra bolag har i sina långdistansflyg. Priority boarding efterföljs och det finns även en brygga direkt in till business class delen. Jag var en av de sista att slå mig ner i sätet och en vänlig flygvärdinna hälsade mig välkommen och tog hand om min kavaj. Vi beslutar att jag ska försöka hålla våra konversationer på tyska så jag får öva lite. "Fika" delades ut i form av champagne. Alltid en bra start på en långtur!

Stolar och komfort
Lufthansas nya business stolars uppochnervända V-form i 2+2+2 konfiguration finns det många åsikter om.
32898-02609dcbac531f37bc8959cc7b8086b8.jpg


Tidigare har jag enbart suttit i Thai C, Swiss C samt SAS C (gamla) och jag kan väl egentligen inte klaga på mer än att det är lite trångt om fötterna.
32896-2af274b668f01b5be49ec3a25e99b089.jpg


När det väl blev läggdags på denna nattflygning flyttade jag strategiskt till ett av sätena i mittenparet (12G) så herren bredvid mig på min originalplats slapp klättra över mig på natten. En sak värt att nämna är att mittensätena har mer utrymme för fötterna. Trots en förkylning sov jag riktigt gott (över 8h) och vaknade lagom till frukost.

Denna röriga bild visar fotutrymmet för sätparet placerat i mitten i 2+2+2 konfigurationen.
32894-36606a316cba29c2791bc475ded0c571.jpg


Amenity kit
Tråkigt amenity kit som dock innehöll det man kan behöva.
32912-c14c6102c568cdd9d68cb799c764e550.jpg



IFE
Stor skärm som går att vrida så att den är rakt framför dig, bra utbud (som jag tyvärr inte hann testa) och responsiv skärm. Wi-fi erbjöds mot betalning.

Mat och dryck
Flightens meny delades ut efter takeoff och serveringen inleddes med en fördrink och cashewnötter förpackning. Denna GT och Mango-passionsfruktsjuicen smakade ypperligt!
32913-3d7807ef34256c5a060de91651a6fa30.jpg



Menyn för 14h-flygningen innehållande tre sorters förrätter. Till huvudrätt fanns det att välja mellan kött, vegetariskt och fisk.
32904-7491ded6e23dfa5c24d7a398439ce162.jpg


Champagne Jacquart Brut, givetvis från Frankrike.
32905-3e5f5f0dc9bfc3fdd2192a7602b88533.jpg


Två vita viner + två röda viner + ev. specialviner som jag inte minns.
32906-6f3407846bb746cf2e87f450a568eecf.jpg

32907-bdb6e0cffcdbede7498e8592dc9f34e0.jpg


Serveringen görs med bricka från vagn till skillnad mot ex. Swiss där beställningar tas innan avfärd och maten kommer direkt från galley likt en restaurang.

Förrätten inleddes med en trött sallad och en gigantisk förrätt med marinerad biff, morötter, mandel, sås och bröd.
32914-64bc0fb976651a1b978a0e6c87585976.jpg


Kötthuvudrätten visade sig inte riktigt stämma överens med menyn, så exakt vad jag fick låter jag vara osagt. Det smakade okej, men den kändes inte mättande. Serverades på plasttallrik.
32915-6b82188baf6c695e64e0d07542602bb2.jpg



Till efterrätt gick det bra att få både ost och moussedessert.
32916-2b66b31bc91dd8902408c9d5b9e5a74d.jpg



Dryck serverades enbart i kombination med att någon av rätterna serverades, vilket jag inte tycker räcker. Efterrätten var inte särskilt god. Serveringen avslutades strax innan kl 01:00.

Två timmar innan landning började frukostserveringen. Även den var ätbar men inte mycket mer än så. Brödkorgen kom endast en gång.
32895-4ba437ebac80f7b3145300c6111b98a6.jpg


Hela måltidsserveringen fick mig att längta till både SAS och Swiss respektive koncept för matserveringen.

Totalintryck
Sammanfattningsvis saknade jag den ”lyx” det ändå borde innebära att flyga i business class och som jag upplevt med de andra bolag jag flugit med. Det kändes mer som att åka i ekonomiklass med lite finare drycker och lite bättre mat och en lie-flat stol vilket skulle kunna vara en direkt följd av att vi faktiskt var ca 80 personer i business class. Förhoppningsvis gör Lufthansas nya måltidskoncept att min nästa upplevelse kan vara bättre!

Hur tycker ni Lufthansa C i longhaul står sig mot andra Europeiska bolag?
 

Attachments

  • IMG_6512.JPG
    IMG_6512.JPG
    53,5 KB · Visningar: 267
  • IMG_6523.JPG
    IMG_6523.JPG
    45,2 KB · Visningar: 274
  • IMG_6522.JPG
    IMG_6522.JPG
    84,2 KB · Visningar: 256
  • FullSizeRender (3).jpg
    FullSizeRender (3).jpg
    35,5 KB · Visningar: 248
  • IMG_6513.JPG
    IMG_6513.JPG
    80,3 KB · Visningar: 293
  • IMG_6525.JPG
    IMG_6525.JPG
    55,7 KB · Visningar: 237
  • IMG_7585.JPG
    IMG_7585.JPG
    43,4 KB · Visningar: 255
  • IMG_7586.JPG
    IMG_7586.JPG
    30,9 KB · Visningar: 278
  • IMG_7587.JPG
    IMG_7587.JPG
    48,6 KB · Visningar: 270
  • IMG_7588.JPG
    IMG_7588.JPG
    58,6 KB · Visningar: 254
  • IMG_7589.JPG
    IMG_7589.JPG
    38,1 KB · Visningar: 259
  • IMG_7590.JPG
    IMG_7590.JPG
    39,2 KB · Visningar: 236
  • IMG_7580.JPG
    IMG_7580.JPG
    36,8 KB · Visningar: 245
  • FullSizeRender.jpg
    FullSizeRender.jpg
    84,6 KB · Visningar: 272
  • IMG_6515.JPG
    IMG_6515.JPG
    74,4 KB · Visningar: 260
  • IMG_6517.JPG
    IMG_6517.JPG
    86,6 KB · Visningar: 246
  • IMG_6518.JPG
    IMG_6518.JPG
    84,3 KB · Visningar: 253
  • IMG_6519.JPG
    IMG_6519.JPG
    87,1 KB · Visningar: 251
F

FCT

Guest
Som tidigare utlovat ville jag dela med mig av min första upplevelse av Lufthansa business class!

Kort bakgrund
"Resa är ju väldigt kul, så det gör väl inget om det är i ekonomiklass" tänkte jag dumt nog sommaren 2014 då jag begav mig på en 26h resa LPI-AMS-KUL-SYD involverande den ökända flight MH17 ca en månad innan denne blev nedskjutet över Ukraina. 26h ekonomiklass visade sig inte så kul. Följaktligen ville jag till varje pris åka business denna sommar då jag skulle till Buenos Aires med Lufthansas längsta flight på 13 timmar och 55 minuter! Detta blev första sträckan på min jorden-runt resa Europa-Sydamerika-Centralamerika-Nordamerika-Asien-Europa. Fler delsekvenser av resan kommer framöver!


Lufthansa Flight LH510 Frankfurt - Buenos Aires
Avgång: 22:05
Ankomst: 07:05+1
Säte & Klass: 14H Lufthansa Business
Flygplanstyp: Boeing 747-8i


32897-75d277d44499e5cb53b439b80f868f86.jpg

32893-7334a6ac4463e4ca78ae7b880ca9529c.jpg


Ombordstigning

Lufthansa har intressant nog lounger kopplade till gaterna C14-C15 och C16, som tyvärr inte riktigt levererar på samma nivå som de "vanliga" loungerna. Fördelen med loungerna är att man kan boarda planet direkt från "loungen". Värt att nämna är att Lufthansas 747or som används på denna linje har 80 business class säten vilket är betydligt mer än vad många andra bolag har i sina långdistansflyg. Priority boarding efterföljs och det finns även en brygga direkt in till business class delen. Jag var en av de sista att slå mig ner i sätet och en vänlig flygvärdinna hälsade mig välkommen och tog hand om min kavaj. Vi beslutar att jag ska försöka hålla våra konversationer på tyska så jag får öva lite. "Fika" delades ut i form av champagne. Alltid en bra start på en långtur!

Stolar och komfort
Lufthansas nya business stolars uppochnervända V-form i 2+2+2 konfiguration finns det många åsikter om.
32898-02609dcbac531f37bc8959cc7b8086b8.jpg


Tidigare har jag enbart suttit i Thai C, Swiss C samt SAS C (gamla) och jag kan väl egentligen inte klaga på mer än att det är lite trångt om fötterna.
32896-2af274b668f01b5be49ec3a25e99b089.jpg


När det väl blev läggdags på denna nattflygning flyttade jag strategiskt till ett av sätena i mittenparet (12G) så herren bredvid mig på min originalplats slapp klättra över mig på natten. En sak värt att nämna är att mittensätena har mer utrymme för fötterna. Trots en förkylning sov jag riktigt gott (över 8h) och vaknade lagom till frukost.

Denna röriga bild visar fotutrymmet för sätparet placerat i mitten i 2+2+2 konfigurationen.
32894-36606a316cba29c2791bc475ded0c571.jpg


Amenity kit
Tråkigt amenity kit som dock innehöll det man kan behöva.
32912-c14c6102c568cdd9d68cb799c764e550.jpg



IFE
Stor skärm som går att vrida så att den är rakt framför dig, bra utbud (som jag tyvärr inte hann testa) och responsiv skärm. Wi-fi erbjöds mot betalning.

Mat och dryck
Flightens meny delades ut efter takeoff och serveringen inleddes med en fördrink och cashewnötter förpackning. Denna GT och Mango-passionsfruktsjuicen smakade ypperligt!
32913-3d7807ef34256c5a060de91651a6fa30.jpg



Menyn för 14h-flygningen innehållande tre sorters förrätter. Till huvudrätt fanns det att välja mellan kött, vegetariskt och fisk.
32904-7491ded6e23dfa5c24d7a398439ce162.jpg


Champagne Jacquart Brut, givetvis från Frankrike.
32905-3e5f5f0dc9bfc3fdd2192a7602b88533.jpg


Två vita viner + två röda viner + ev. specialviner som jag inte minns.
32906-6f3407846bb746cf2e87f450a568eecf.jpg

32907-bdb6e0cffcdbede7498e8592dc9f34e0.jpg


Serveringen görs med bricka från vagn till skillnad mot ex. Swiss där beställningar tas innan avfärd och maten kommer direkt från galley likt en restaurang.

Förrätten inleddes med en trött sallad och en gigantisk förrätt med marinerad biff, morötter, mandel, sås och bröd.
32914-64bc0fb976651a1b978a0e6c87585976.jpg


Kötthuvudrätten visade sig inte riktigt stämma överens med menyn, så exakt vad jag fick låter jag vara osagt. Det smakade okej, men den kändes inte mättande. Serverades på plasttallrik.
32915-6b82188baf6c695e64e0d07542602bb2.jpg



Till efterrätt gick det bra att få både ost och moussedessert.
32916-2b66b31bc91dd8902408c9d5b9e5a74d.jpg



Dryck serverades enbart i kombination med att någon av rätterna serverades, vilket jag inte tycker räcker. Efterrätten var inte särskilt god. Serveringen avslutades strax innan kl 01:00.

Två timmar innan landning började frukostserveringen. Även den var ätbar men inte mycket mer än så. Brödkorgen kom endast en gång.
32895-4ba437ebac80f7b3145300c6111b98a6.jpg


Hela måltidsserveringen fick mig att längta till både SAS och Swiss respektive koncept för matserveringen.

Totalintryck
Sammanfattningsvis saknade jag den ”lyx” det ändå borde innebära att flyga i business class och som jag upplevt med de andra bolag jag flugit med. Det kändes mer som att åka i ekonomiklass med lite finare drycker och lite bättre mat och en lie-flat stol vilket skulle kunna vara en direkt följd av att vi faktiskt var ca 80 personer i business class. Förhoppningsvis gör Lufthansas nya måltidskoncept att min nästa upplevelse kan vara bättre!

Hur tycker ni Lufthansa C i longhaul står sig mot andra Europeiska bolag?
Intressant med en uppochnervänd stol! Har aldrig sett det på Lufthansa. ;)

I min värld är businessclass inte lyx, bara bekvämlighet. Kanske tycker jag fel?
Dock är det intressant att du skriver att du upplevt lyx med andra bolag, och samtidigt skriver att du bara testat SAS, Swiss och Thai i business tidigare. Den ekvationen går inte heller ihop för mig.

Jag tycker Lufthansas businessclass håller hög europeisk klass. En hög lägstanivå på service men, ofta utan de riktiga topparna. Effektivt och korrekt helt enkelt.
Hårdvarumässigt är den inget särskilt, det är ju nästan standard att erbjuda gångplats för alla passagerare numera så det är lite synd att inget av LH Groups bolag gör det i C.
 
Värt att nämna är väl att antalet internationella businessclassflygningar jag gjort kan räknas på en hand, medan antalet ekonomiflygningar är betydligt fler. Relativt ekonomiklass har jag således upplevt Swiss, SAS och Thai lyxigt.

Vad jag läst i andra reserapporter så förmedlar väl de liksom du säger FCT att Lufthansa håller hög klass, men jag upplevde tyvärr inte det denna flygning. Bättre lycka nästa gång för min del!
 
  • Gilla
Reactions: Gus

palmen

Moderator
Jag har bara en longhaul i Lufthansa C och det var en helt ok flight mellan Philadelphia och Frankfurt.
Upplever det lite som du att det inte är något "lyx" men helt klart var det en bra produkt med nya kabinen även om jag också tycker det blir lite trångt för fötterna när man ska försöka sova. Lufthansa är mig veterligen väldigt konsekventa i sin service (både mjuk och hård), man vet vad man kan förvänta sig och oftast så är det just detta som levereras, varken mer eller mindre (vad jag hört från andra). Med andra ord är det sällan top of the line men mer eller mindre aldrig en dålig upplevelse heller.
 

MegaFlyer

Medlem
Alltså den som inte tycker det är lyxigt med business class har nog blivit en aning fartblind. (Tex: TK 36 YUL-IST som just nu är på inflygning mot Istanbul - 5 crew och två kockar på 6 pax i business samtidigt som Champagnen flödar. Är inte det lyx så kom gärna med förslag.)
 
F

FCT

Guest
Alltså den som inte tycker det är lyxigt med business class har nog blivit en aning fartblind. (Tex: TK 36 YUL-IST som just nu är på inflygning mot Istanbul - 5 crew och två kockar på 6 pax i business samtidigt som Champagnen flödar. Är inte det lyx så kom gärna med förslag.)
Kalla mig fartblind men lyx är det definitivt inte med business class. Situationen du beskriver ovan är inte en vanlig businessclassprodukt.
Bekvämt och smidigt? Javisst, men ej lyx.
 
Toppen