Senaste nytt

Vems logik är det fel på, min eller tågbolaget?

Gnopps

Medlem
Det här är inte direkt SJ-relaterat utan har istället att göra med Finlands motsvarighet VR, vore kul att höra om någon haft liknande erfarenheter med SJ.

I Helsingfors-området får du åka gratis på all lokaltrafik om du reser med barn i barnvagn. Jag bor precis utanför denna zon; i Kyrölä. Jag får resa gratis med barnvagn fram till hållplatsen innan; Kerava. Mellan Kerava och Kyrölä är det 5 minuters tågresa.

När jag var pappaledig åkte jag ofta in till Helsingfors och löste då biljett mellan Kyrölä och Kerava. Från Kerava behövs ingen biljett eftersom jag reser med barnvagn. När jag gjort detta några gånger fick jag bassning av konduktören som menade att jag måste köpa biljett hela vägen till Helsingfors.

Således skrev jag till VR för att fråga dem vad som gäller. Även de svarade att jag måste köpa biljett hela vägen till Helsingfors från Kyrölä. Jag menar att jag har en giltig biljett hela vägen, en bit med köpt biljett och en bit i form av barnvagn.

Vad tycker ni andra, är det jag som är krånglig eller har jag rätt i att jag har giltig biljett hela vägen?
 

Roger J

Medlem
SL har en liknande regel i Stockholm, men numer gäller det bara bussar där man inte kliver på vid en terminal med spärrar (t.ex. Liljeholmen). Regeln finns alltså inte primärt som en förmån utan som en lösning på ett problem när det är svårt för personalen att ta betalt.
I ditt fall verkar det dock som en löjlig regel om ALL kollektivtrafik som en generell policy är gratis i innerstadszonen...?
 

Dr. Miles

Expert
I Stockholm är det endst på bussar som barnvagnsförare(?) kan åka gratis utan gilltig biljett.

Åker jag gratis om jag har barn i barnvagn? – AB Storstockholms Lokaltrafik

När det gäller ditt fall tycker jag att både du och VR har sina poäng.
Syftet med gratis för person med barnvagn är nog att underlätta framkomlighet och smidig handling vid spärr, så att du som åker med barnvagn kan koncentrera dig på ditt barn istället att betala/joxa vid betalning vilket leder till sämre uppmärksamhet(möjlig olycka) och längre kö vid spärren.
 

Gnopps

Medlem
Roger J har rätt, ALL lokaltrafik är gratis. Jag tror den här frågan kan appliceras mer generellt: Om jag åker A till C och tåget stannar i B, måste jag då köpa en biljett A->C eller ska A->B + B->C duga lika bra?
 
Jag tycker inte det är något fel på din logik. Går du av vid stationen och går på igen så har du ju dessutom åkt: A-B som du köpt biljetten för. Sen att du kom på att du skulle åka B-C med är en annan sak. :)
 

Roger J

Medlem
I Helsinfors tror jag det delvis är tänkt som en förmån för småbarnsföräldrar och då är det klart att Gusten ska få utnyttja det. I Stockholm är det ingen förmån utan en praktisk lösning på de ställen där det är svårt för SL att ta betalt, kliver du på en buss vid en station med spärrlinje så får du betala även med barnvagn.
 

KeXx

Medlem
I Malmö tog dom bort barnvagnsförmånen får något år sedan då det fuskades för mycket. Folk tog sig tomma barnvagn på bussarna när det vankades storhandling och fyllde den med varor för att sedan använda vagnen som "fribiljett" på bussen.

Däremot tycker jag VR är lika fleksibla som parkeringsvakter, då jag fått erfara deras logiska förfarande i Helsingfors 2002. Jag stod på stationen Pasila och skulle åka till Helsingfors C men missade pendeln precis. Då kom det ett regionaltåg och stannade och eftersom det var skyltat till Helsingfors C (som dessutom bara låg ett stopp bort för det tåget) så tyckte jag att det var en bra idé att hoppa på det eftersom jag både hade en giltig biljett samt att det var både kallt och mörkt ute. Då blev det tvärstopp i dörren när en sur konduktör stoppade mig, trots att jag visade min biljett, och fräste något i stil med "-No, this is EXPRESS!" samtidigt som han viftade frenetiskt med händerna.
 

agehall

Medlem
Det är ju uppenbart att de inte vill att man ska åka kollektivt, så gör som de vill och ta bilen istället! Eller varför inte gynna taxinäringen..?
 

KeXx

Medlem
Jag tar nog bilen i så fall, för taxinäringen i Malmö vill jag gärna inte gynna...
 
Toppen