Senaste nytt

Flygtaxi?

Andreaszan

Medlem
Hei alle!

Jag rör meg möjligvis utanför businessclass.se's ramar nu, men hoppas jag kan få er feedback endå.

Jag er en "commuter" som flyger från stad "A" i Sverige, ca 60 mil från Stockholm till huvudstaden rätt ofta. På min linje opererer en mindre aktör på flygmarknaden som just nu byter ut en jet-kärra med en förhistorisk Fokker 50 og med det legger på 20-25 min flygtid, 10-15 decibel och lite skakningar gjennom molnen. Jag vet at många kommer bli mycket misnöjda med dette. En enkelt-billett til Stockholm kostar från 700-2100. Morgon och kvällsavgången er nästan alltid 2100 pr väg, dvs 4200 t/r...altså mycket dyrt for en riktig tråkig produkt. Linjen trafikeras til stor del av affärsresenärer som vil upp til Stockholm över dagen och hem på kvällen.

Jag har utöver en brinnande passion for trafikflyget också en lika stor passion for privatflyget, och min browers-history består av lika delar businessclass.se/flygbolagsiter och siter om privatflyg.

Denne intense googlingen har gett meg insikten at om man fyller en Very Light Jet (Liten Business jet med 4 passagerare, typ Ecplise 550, Cessna Mustang etc) och tar 2000 pr pers så täcker man ALLA kostnader for kärran og tjänar en liten (mycket liten) slant på vägen. Jag vet at det finns folk der ute som skulle slå til på en sånn affär, man får i prinsip en egen jet man kan använda "gratis" resten av tiden...

Så til den stora frågan:

Skulle ni välja et säte på en liten jet som tar er snabbare til målet (tidsvinst 15 min) dock utan toa og "normala" bekvämligheter? Du landar da på Bromma i stället för Arlanda, vet ej om det er en fördel eller nackdel...anta at i prinsip inga flyger til Stockholm for connecting flights, då togar man häller til Kastrup...

Vad tror ni, skulle ni använda "flygtaxi" om det fanns och priset var konkuranskraftig?
 

Andreaszan

Medlem
Ah, det er ingen hemlighet, det er KID. Sparrow er billettøren och BMI Regional har varit operatøren frem til nu med en hyfsat fresh Embraer 145. Nu tar Amapola Flyg över stafettpinnen från BMI med SE-LIO, en Fokker 50 från 1989.
 

Juraj

Medlem
Jag skulle säkert välja flygtaxin åtminstone en gång för att prova. Sedan skulle det bero på erfarenheten och priset om jag skulle fortsätta, men det låter i alla fall mycket roligare med en liten business jet än med en Fokker 50. Man överlever nog utan toa och en torr macka.

Sedan hur enkelt det är att genomföra en sådan idé, det är nog en annan femma. Jag önskar i alla fall lycka till...
 

Hapto

Medlem
Tanken är mycket god! Tyvärr är det väldigt få som använder sig av taxiflyg i Sverige trots att det finns många fördelar. Priset kan verka dyrare men i slutändan handlar det om man prioriterar. Tid är pengar...
Dock finns en problematik med klassiskt taxiflyg, skyhöga avgifter från myndigheten. Om man ska starta något från början så är det en lång och utdragen process med olika tillstånd hit och dit och ett par delfakturor från Transportstyrelsen. Men allt går, och kanske är det just en sådan lösning som passar för ett ställe som KID där man har en ganska konstant kundbas men där förtroendet för flygbolagen är lågt när de byts ut oftare än man byter underkläder.
 
Toppen