Senaste nytt

Singapore Airlines Silverkris Lounge eller SAS London Lounge på Heathrow?

ErikOM

Medlem
Jag skall tillbringa ett par timmar på LHR nästa vecka och har ett par frågor:
1. Vilken lounge är bättre:SQ Silverkris eller SAS London lounge?
2. Får man ta med sig en medpassagerare till båda loungerna som inte är EBG?

Tack på förhand!
 
Nu har inte jag testat *Alliance lounge på LHR, men om jag gör en gämförelse mellan Scandinavian lounge på ARN och SQ:s lounge på LHR vinner SQ. Bättre matutbud, när jag besökte loungen fanns det 3 varmrätter, desserter, brett urval utav diverse spritdrycker. De serverar också champagne i loungen vilket inte är helt vanligt i business lounger.
Det som drar ner betyget lite är att loungen inte känns helt 100% tipp topp och gillar inte att sitta i en fåtölj med ett sidobord och äta middag.

I båda loungerna får du ta med dig en gäst om du är *G och att ni båda är inbokade på en *alliance flight.
 

Jacob

Medlem
Här finns loungeguider för de två loungerna:
Singapore Airlines Silverkris Lounge, London Heathrow Terminal 3
SAS "The London Lounge", London Heathrow Terminal 3

Folk brukar generellt vara oense om vilken lounge som är bäst.
SAS loungen är större och fräschare och har fler faciliteter medan Singapore Airlines loungen har bättre mat.

Jag föredrar personligen den sistnämnda. Kan också vara för att jag under en tid var där så mycket att de till slut kände igen mig. Men maten är faktiskt bättre (riktig varm mat vid middagstid vilket SAS loungen inte alls har), personalen brukar alltid vara mycket vänlig och artig och utsikten är bättre.
Att den börjar kännas något sliten kan jag bita ihop med eftersom allt det övriga väger upp.

Men gör gärna ett besök i båda. Det är inte långt att gå emellan.
 

fcx

Medlem
En seg torsdagskväll förra veckan passade jag på att besöka bägge loungerna samma kväll.

SAS-loungen är synnerligen ordinär. En kall salladsbuffé, med öl, vin (ett rött och ett vitt) och läsk att dricka till (inget starkare framme). Bra urval av chips och snacks som tilltugg, och dessutom lite kakor. Ljus och fräsch inredning, luftigt så det känns inte trångt (nu var det en vardagskväll och kanske 30 pers i loungen bara. Blir fullare andra tider på dygnet.), men egentligen ganska tråkig. Man får hålla hårt i glas och porslin, för personalen är ofta framme och vill plocka undan. Finns de vanliga tidningarna att läsa, med en lite avskild läshörna. Många olika typer av sittplatser (soffor, fåtöljer, bänkar, arbetsplatser). Jag stör mig på att det sitter folk så nära bakom arbetsdatorerna och tittar mig över axeln, men jag är kanske överkänslig.

Singapore-loungen är klart mindre, men det var bara kanske hälften så många besökare som SAS-loungen. Mörk och lite murrig. Stora fönster, men de hjälper knappast på kvällen. Nästan alla sittplatser ser likadana ut, fåtöljer med halvhög rygg och små bord. Betydligt trängre än SAS-loungen. Det serverades en god varm buffé med 3-4 rätter + nybakat bröd. Bemannad bar med bra urval av vin och sprit, personalen blandar gärna en drink. Nötter som snacks, inga kakor. Loungepersonalen höll sig mest bakom baren och gjorde inget väsen av sig om man inte själv påkallade uppmärksamhet.

Själv tycker jag nog att Singapore gick vinnande ut kvällens "tävling", trots att det enda som jag upplevde som bättre med den var mat och dryck. På övriga punkter ger SAS mer.
 

Hansi

Medlem
Hälsningar från SAS Lounge på London Heatrow Term 3 på väg till Arlanda. Jättebra utbud av olika kallrätter till lunch och gott om dricka. Då det var 29C ute slank 2 Guiness ned med rekordfart.
 

lars

Medlem
Jag besökte SilverKris häromveckan.. Helt tom, de hade större utbud av mat och dryck än SAS T3-loungen faktiskt. Riktigt trevliga duschrum, och själva loungen ligger ju väldigt nära SAS-gaterna. Fattar inte varför inte fler folk besöker denna :)
 
Toppen