Senaste nytt

Avbokning av poäng+pengar biljett i GO. Inga poäng tillbaks?!

MartinH

Medlem
Som rubriken lyder, är det korrekt att man inte får tillbaka poängen för en poäng+pengar biljett i GO? Att man inte får tillbaks den del av biljetten som är pengar har jag förstått. Likaså att man får tillbaks avgifterna.
Det känns otroligt snopet att ha betalat 40764 poäng och 1103 kr för 2 biljetter GOT-OSL och bara få tillbaks 272 kr... :(
Resan avbokades per telefon, inget nämndes om att poängen inte skulle betalas tillbaks, så därför tog jag det för givet att så skulle ske, speciellt då det var väldigt noga med att poängtera att den delen av biljetten som var betald med pengar inte skulle betalas tillbaks.
Nån som vet nåt om detta?
 

Dr. Miles

Expert
Som rubriken lyder, är det korrekt att man inte får tillbaka poängen för en poäng+pengar biljett i GO? Att man inte får tillbaks den del av biljetten som är pengar har jag förstått. Likaså att man får tillbaks avgifterna.
Det känns otroligt snopet att ha betalat 40764 poäng och 1103 kr för 2 biljetter GOT-OSL och bara få tillbaks 272 kr... :(
Resan avbokades per telefon, inget nämndes om att poängen inte skulle betalas tillbaks, så därför tog jag det för givet att så skulle ske, speciellt då det var väldigt noga med att poängtera att den delen av biljetten som var betald med pengar inte skulle betalas tillbaks.
Nån som vet nåt om detta?
Det är i grund och botten en betald biljett.
Om basbiljetten du har bokat var en non-refundable fare, är det rimligt att du inte får några poäng tillbaka.
 

Chrille

Medlem
Poäng+pengar innebär att du bokar en "vanlig biljett" och då gäller de avbokningsreglerna som är kopplade till just den biljetten. Det är oftast inte lika generöst som en poängbokning där du får tillbaka poängen. Detta måste man vara uppmärksam på när man bokar.
 

MartinH

Medlem
Bokningsklass Q.
Jaha, det var ett dyrköpt misstag då. Förhoppningsvis kommer jag ihåg det till nästa gång...
Tack alla för svar!
 

agehall

Medlem
Synd om dig men mkt bra upplysning för oss andra, det hade jag faktiskt inte tänkt på.

Näe, det hade inte jag heller faktiskt. Men det är ju rätt logiskt.

Tur man inte avbokar resor speciellt ofta. Tror jag har 2 eller 3 flighter genom alla år som avbokats av mig efter ev 24h fönster för gratis avbokning.
 

MartinH

Medlem
Denna bokning var en backup för positionering till Oslo, i väntan på att det skulle komma billiga biljetter, vilket det ju gjorde på nowornever häromveckan. Tänkte jag var smart, men tji fick jag! Nej, nu går vi vidare och jagar nya poäng :)
 

Agö

Medlem
Vad man skulle kunna göra, om möjligt, är kanske att köra cash + points i Go, sedan uppgradera med Optiontown till Plus, och därefter avboka? Funkar det?
 
Toppen