Senaste nytt

Jorden runt på 15 dagar – lite jobb, lite familj och lite annat (del 1)

bossefin

Medlem
Så kom den dagen då den yngre generationen tycker det är dags att casha in på ett löfte givet för några år sedan om att höstlovet 2015 skulle avnjutas i New York. De som för två år sedan gav detta löfte var undertecknad och FruBossefin samt två goda vänner (inte är vi några experter att prognostisera valutakurser direkt, något som vinterns skidresa till Schweiz smärtsamt påminner mig om). Den yngre generationen var mina två döttrar (13 och 17 år) samt vänfamiljens dotter och son (16 och 12 år).

Ungefär samtidigt så blir det klart för mig att jag veckan innan höstlovet ska vara i Beijing på jobbkonferens. Då jag sedan i höstas tillbringat en hel del tid med att sitta och leka med StarAlliance jorden-runtplanerare anade jag genast en möjlighet att inte bara leka utan faktiskt boka. Efter ett antal mer eller mindre långa och roliga möjliga routings så blir den slutliga bokningen en liten kompromiss; jobbet styr mycket men jag klämmer in några bolag och flygplansmodeller jag aldrig provat.

Bokningen blir SAS till HKG (förhoppningsvis i ny 330), HKG-PEK med Air China i 777:a, PEK-Tokyo med ANA i dreamliner, Tokyo – JFK med ANA i 777a samt SAS åter till gamla Svedala. Det blir första flighten i 777, 787 samt även första med ANA samt inte minst första gången i SAS nya kabin. Då jag tack och lov styr själv över mitt reskonto är biljetten i business. Fast…läser ju BC (lite för ofta enligt hustrun) så jag kan inte låta bli att gå in och lägga in en upgraderingsförfrågan på SAS hemsida – som går igenom direkt. Yes! Nu blir resans klo F med ANA på en 13 timmars flygning.

Bokningen gjordes för ett halvår sedan och sen dess har jag kastat mig över alla utmärkta resereportage på BC där ANA, Kina, HongKong, Tokyo och NY nämns – som ni förstår har min debiteringsgrad på jobbet inte varit den bästa…

När jag sitter och skriver detta har jag kommit ut till ARN, satt mig i Guldloungen med en bit rökt lax och lite fika i form av ett glas habilt vitt vin och börjar komma i flygmode. En härlig känsla!

Då min resa kommer vara över nästan två och en halv vecka kommer tänkte jag skriva en reseberättelse i flera delar, hur många beror på vad som finns att skriva om. Kanske inte blir så mycket från detta första ben – SAS och nya kabinen har ju förekommit på bild på detta forum tidigare. Fast jag måste ändå börja med att säga att jag fortfarande, trots ett flertal besök nu, blir glad över att komma till SAS nya Guldlounge. Allt har ju blivit bättre än förut. Nu tycker jag loungen helt klart är med i matchen internationellt sett.


Om det går som jag vill så kommer nästa post från SK963 om ett tag.
 

bossefin

Medlem
5966a08cb9090d54094492e10bbf814f.jpg

Blir ToreViking.
 

bossefin

Medlem
En kort reflektion . SAS nya kabin ett lyft. Dock rätt tätt mellan säten, nota bene: inte trångt. IFE typ tusen ggr bättre än det tidigare sunkiga. Allt annat bra men efterrätt o ost samtidigt - nja inte riktigt ok. Calvadosen funkar men nu efter denna lilla fikastund blir det att testa sovläge.
 
Toppen