Senaste nytt

Vad är det med folk och att sätta sig på fel plats?

forastero

Medlem
Tänkte kolla om det är någon mer än jag som "jämt" råkar ut för att andra passagerare sitter på fel säte? Nu flyger jag inte direkt varje vecka, men förhållandevis ofta, och ett tag var det riktigt ofta som någon antingen satt på "mitt" säte (utan att de också blivit tilldelade den platsen alltså) eller satt fel i samma rad eller raden framför/bakom. Har dock pratat med andra som aldrig varit med om det så kanske är jag bara en fel-plats-magnet :rolleyes:

Oftast är det ju bara misstag, men det har också hänt att folk satt sig på fel plats utan att fråga för att sitta närmare nån de känner eller för att de hellre sitter vid fönstret t ex (helt OK för min del att byta, men det är schysst att fråga först).

Helt oviktig tråd, jag funderar bara lite över fenomenet...
 

David

Medlem
Det händer inte så ofta, men just idag satte jag mig på fel plats. :)

Hade 3A och satte mig på tredje raden vid fönster. Dock var radnumreringarna 1,3,5. Då planet var halvfullt satt jag kvar på 5A utan någon bredvid mig istället för att sätta mig på rätt plats och ha någon som blockar gången.

Gjorde faktiskt fel på Turkish Airlines i vintras, tog fel nödutgångsrad på en 738. Hade mitt stolsnummer från två veckor tidigare i huvudet...

Nej, nu har jag erkänt på tok för många misstag.... Att andra satt sig på min plats har inte hänt speciellt ofta, kanske en gång om året eller något sånt.
 

P.E.

Medlem
Har varit med om de ett par gånger, värsta försöket för på en LH flight från HKG till FRA för drygt ett år sedan.

En man med dålig engelska hade satt sig i mitt säte (aisle), jag ville självklart sitta där eftersom det dels var min plats och vi hade en lång flygning framför oss.
Jag visade upp min biljett, och sa att det var min plats. Eftersom jag var relativt ung som jag är så räknade han förmodligen inte med att jag skulle stå upp för mig. Men det gjorde jag, han hävdade att det var feltryck och en massa annat sk*tsnack. Det slutade med att pappa kom och ställde sig bakom mig, då blev han tystare. Avslutningsvis kom det en flygvärdinna och sa åt honom att sätta sig på sin egentliga plats som var innanför min...

Hatar då det händer, men de är kul att diskutera och stå upp för sig själv då man vet att man har rätt :D
 

Jonas C

Medlem
Vissa människor blandar ihop gate nummer med sätesnummer. En bekant till mig råkade ut för detta på en LX flygning förra månaden. Ett tiotal personer kom fram till honom och påstod att han hade tagit deras plats. Han satt på 16A och planet stod parkerat på Gate 16A.
 

gdaily

Medlem
Jag satte mig på rad 4 i ett SAS-plan, konsterade dessutom att jag satt på Ekonomi Extra när jag skulle sitta i Business, så jag klagade hos flygvärdinnan. Kände mig ganska så snopen när hon pekade på skylten att jag satt på 5D... Flygplanet hade ingen rad ett på högra sidan, så trots att man är en van resenär så kan man göra dumheter.
 

Stefan62

Medlem
Det händer ibland - jag väljer alltid "aisle" och checkar in online så fort det går för att få en plats vid gången.

Då och då händer det att någon tagit min plats och undrar om det är ok - det är det aldrig utan jag "proppsar" på min plats.

Kuriosa:I januari 1997 reste jag och min bäste manlige kompis till Florida/Fort Lauderdale med "Blue Scandinavia". Vi var unga då och det var en Boeing 757 med 3-3-konfiguration/standard och vi hade fått A- och B-säte. Efter en stund kom ett ungt par och en flygvärdinna som undrade ljudligt om vi kunde tänka oss att flytta och istället ta C och D "så att paret kunde få sitta tillsammans"......tystnad....men i gången efter flygvärdinnan stod en tonårskille som sa "jamen, de kanske också är ett par"...syftande på oss två...tystnad...och så fick det bli - vi satt kvar bredvid varandra! (Flygvärdinnan log lite förläget och ingen sa något mer!)
 
Last edited:

agehall

Medlem
Jag tycker att det nästan varje flight är någon som försöker. Ibland är det rena misstag, men inte helt sällan ser/hör man någon som hellre vill ha någon annans säte.
 

sungtae

Medlem
Det är ju när folk saknar framförhållning och sätter i system att utnyttja andras snällhet jag ogillar.

Samma gäller om man är på bio, då det ibland dyker upp par sent som vill sitta tillsammans men som bokat precis innan föreställningens början och fått en bra och en dålig plats. Sen vill de att man ska ge upp sin bra plats som är bokad långt i förväg och nekar man får man sitta med fördömande blickar hela föreställningen.
 

Lonelyflyer

Medlem
hade en sån sist ja var på väg mellan CPH-ARN
jag hade fönster rad 19 (alltid fönster) och när ja kommer fram sitter en dansk kille på den
jag sätter mig på 18 fönster istället eftersom den är ledig och bredvid mig sätter sig efter en stund en svensk kille
Bredvid dansken sitter ett danskt par
Så kommer då en engelsktalande man som har "min" plats, dvs 18 fönster
Jag säger att ja kan flytta till min rad bakom, men dansken i sin tur hade inte heller rätt plats. Han hade mitten som paret satt på

det slutar med att svensken bredvid mig är cool och byter sin plats, som inte heller var hans! och går tillbaka en bit i planet där hans riktiga plats var..
 
Toppen