Senaste nytt

Melbourne - Auckland med Air New Zeelands The Works

sweflyer

Medlem
Reserapport som fått vila lite innan publicering;

Flygning med Air New Zealand (NZ): The Works, Melbourne-Auckland (MEL-AKL). En torsdag; avgång 18:30, ankomst 00:10


Introduktion
Air New Zealand är såvitt jag har hört kända som ett kvalitetsbolag, och är tillsammans med Qantas de huvudsakliga alternativen i regionen om man vill hålla sig till alliansbolagen. På kortare flygningar har man dock övergått till ett ”no-frills”-koncept, där varken incheckad väska eller något ätbart ingår i grundpriset. För 20 AUD fanns dock möjligheten att köpa tilläggstjänsten ”The Works”, vilket innebär en rad förmåner. Framför allt måltid och fri bar, men även möjlighet att välja plats och fri tillgång till IFE.

På en kvällsflygning är det effektivt att använda tiden till att äta, och det är gott att få sig ett glas vin till. Valet av tjänsten ”The Works” föll sig därför naturligt, och det var inte utan att jag började fundera över hur man kan maximera de 20 aussiedollar jag betalat för detta redan vid bokningen.
För dem som önskar en mer traditionell Business-upplevelse finns även ”The Works Deluxe” med seat-block och en del andra trevligheter. Det kostar dock betydligt mer.


Incheckning
Värt att notera är att incheckningen stänger 90 minuter innan avgång. För mig känns detta lite främmande då en resa mellan Australien och Nya Zeeland torde vara lite som Stockholm-Köpenhamn, alltså en mellan vänligt sinnade väldigt lika länder med få formaliteter och hög grad pendlare. Riktigt så är det inte, då det är en del formaliteter och utresekort ut ur Australien vilket kan ta sin lilla tid.

Vänlig effektiv incheckningspersonal och ingen kö gör att jag kan gå i princip direkt till utresekontrollen.
IMG_0707.JPG

På flygplatsen
The Works är ingen Business-produkt, utan snarare att jämföra med en fullserviceekonomi. Således ingår ingen lounge. Har man Star Alliance Gold finns däremot så klart en Air New Zealand lounge. Vid tillfället för resan hade även Melbourne – till skillnad mot Sydney – en Priority Pass lounge. Har man redan ett sådant kort kan det kanske räcka med The Works för att få en slags Business-känsla. Dock inget jag testade. Melbourne kan bli riktigt varmt på sommaren, och inför en kvällsavgång i juletid (ja, södra halvklotet har sommar då) kan det vara skönt att ta en dusch. Det finns fria duschar på flygplatsen som faktiskt är riktigt fräscha, kom ihåg att ta med en egen handduk bara.
IMG_0704.JPG
Melbourneborna är mycket stolta över sitt kaffe, och ett annat sätt att få tiden att gå på flygplatsen är givetvis att gå till ett trevligt café. Jag föredrar kaffet i Melbourne över en hel del andra ställen i området.
IMG_0708.JPG
Ordning och reda i ombordstigningen, och markpersonalen verkade noga med att fylla på planet bakifrån först. Eftersom jag satt långt fram kunde jag gå en liten extra runda på flygplatsen först. Jag ser ingen poäng med att stressa ombord om jag inte har mycket handbabage.
IMG_0710.JPG

Ombord
Klassisk säkerhetsvideo med Sagan om Ringen/Hobbit-karaktärer visas som brukligt. Efter avgång erbjöds vatten till alla. Ingen champagne så klart, men ändå klart uppskattat. Inte minst med tanke på hur otroligt varmt det kan vara under dagen. Efter det delades inresekort ut. Flygtiden hade det gott och väl givit tid för en runda vin och kanske snacks till berättigade passagerare, så det är något som kanske kan förbättras.
IMG_0719.JPG
I stolen fanns hörlurar för IFE. Har man bokat The Works är det inkluderat i biljetten, men för övriga får man betala en summa som jag tror var 10 NZD för att se TV och lyssna på musik. Skärmen är också där man beställer in snacks och drycker. För resande i The Works var allt jag såg på menyn gratis (utom vissa med avancerade snacks). Icke The Works-kunder drar sitt kort för att betala.
IMG_0716.JPG
Det fanns ett gediget musikutbud. Bara under A fanns ABBA, Avicci och Agneta Fältskog, vilket säkert är lite lustigt för en svensk. Med tanke på hur besatta av ABBA som folk verkar vara i denna del av världen är det kanske inte så konstigt.
IMG_0715.JPG
Efter det gick serveringsvagnen igenom kabinen. För kvällen serverades Pasta penne eller Thai curry. Valet föll på det senare. I vinväg fanns ett Nya Zeeländskt urval; då jag önskade rött fanns Merlot eller Pinot noir. Jag brukar välja lite sötare viner till asiatisk mat, men just ikväll kände jag för en Pinot. Eftersom jag satt ganska långt fram och det brukar ta ett tag innan personalen är fri för påfyllning ber jag alltid om två glas vin till maten. När jag frågade om det såg jag att flygvärdinnan liksom började skriva på sig lite, och tydligen var det så att de endast serverade ett glas vin med maten - men jag fick veta att det gick bra att beställa mer i nästa runda. Märkligt tyckte jag, när barserveringen skulle vara fri i The Works - men fick väl finna mig i det. Med måltiden serverades också färskt bröd. Ingen förrätt fanns, men en slags dessert som jag tror var en morotskaka.
IMG_0723.JPG
Huvudrätten smakade gott, även om den kanske inte var massivt mättande. Nu var det däremot helt torrt i glaset. Det kanske är svenskt av mig, men jag gillar att få kaffe tillsammans med desserten och gärna en avec därtill om det är en kvällsflygning.
IMG_0725.JPG
När en flygvärdinna passerade förbi fick jag veta att jag skulle beställa det igenom IFE systemet, så skulle någon komma ut. Problemet var att de inte aktiverade möjligheten att beställa där innan de var helt klara med ombordserveringen. Nu började det kännas lite löjligt att sitta med en ensam dessert och ingen dryck. När systemet äntligen kom igång passade jag på att beställa in tre drycker; Jim Beam, kaffe och mousserande. Jag kan ärligt sagt inte fårstå varför man inte kan få två glas vin med maten när det är helt fritt att beställa in efter. Lite senare beställde jag in ytterligare lite vin samt te.
IMG_0726.JPG

Landning
Medvind gjorde att vi landade 20-25 minuter innan tidtabell. Då landning skulle vara 00:10 blev det nu lite knepigt att fylla i mitt inresekort. Jag skrev helt enkelt inte i frågan om hur många dagar jag tänkte stanna eftersom vi nu landade innan midnatt, om det skulle vara någon nitisk gränskontrollant. Alla som reser till Nya Zeeland skall vara uppmärksamma på att det är väldigt hård kontroll på framför allt ätbara saker som förs in, så även om man har någon miniatyr från planet man inte druckit upp gör man nog bäst att lämna kvar den för att slippa riskera böter eller andra problem.

Ingen kö alls i tull/passkontroll denna sena timme, utan gick i princip rakt igenom.


Slutsats
På en kvällsflygning då man kanske ändå vill äta går det helt klart att räkna hem tillägget för att få The Works. Passa på att beställa in ett par glas per gång från IFE eftersom konceptet gör servicen lite långsam.
 

flapps

Medlem
Tack för rapporten. .jag själv skall åka Sydney -Auckland fast i Premium senare i oktober så denna rapporten passa fint ..Tack ☺
 

TheEagle

Medlem
Flyger sträckan omvänt om en månad i C. Då trafikeras den av en 777. Kan kännas att det är rätt stort hopp mellan 320 och 777...,
 

sweflyer

Medlem
Kul rapport! Var det en A320?
Ja, det var det. Det var ZK-OJN, vilken verkar köra på rätt många liknande rutter
ZK-OJN - Aircraft info and flight history - Flightradar24

Flyger sträckan omvänt om en månad i C. Då trafikeras den av en 777. Kan kännas att det är rätt stort hopp mellan 320 och 777...,
Visst är det så. "C" på A320 är väl The Works Deluxe, och som du ser av min kabinbild finns det inte ens en gardin emellan. Främst får man väl flexibel biljett samt full måltid och premium checkin+bagage. Tveksamt värde i så fall, speciellt om man redan har status. Lite som LH intra-europa C fast utan gardin skulle jag tro att det är.
 
Toppen