Senaste nytt

Ändring av flygtid vad har jag för rättigheter?

Bridgeman

Medlem
Hejsan.
Behöver lite hjälp angående en ändring av flygtid gjorda av SAS. Jag & fru Bridgeman reser till USA sommaren -16, 18 Juni-3 augusti. Tanken var att flyga från SDL-ARN kl 11.05-12.05 den tiden står fast för vidare färd mot ORD kl 16.35. För att slippa ta bilen och undvika övernattning samt parkeringsavgift för hela perioden.
Vid hemkomsten från EWR kl 7.15 så var tanken att ta frukost på Arlanda för att sedan flyga vidare till SDL kl 12.00 för att vara hemma i Sundsvall i bra tid12.05. Nu har SAS ändrat flygtiden ARN kl 14.30-SDL 15.30. Frågan är vad jag har för rättighet eller andra valmöjligheter att ev få bilhyra betald eller liknande? Eller är det bara att gilla läget. Vill inte sitta på flygplatsen längre än nödvändigt.
Ytterst tacksam för svar på detta innan jag kontaktar SAS
 

Agö

Medlem
Hejsan.
Behöver lite hjälp angående en ändring av flygtid gjorda av SAS. Jag & fru Bridgeman reser till USA sommaren -16, 18 Juni-3 augusti. Tanken var att flyga från SDL-ARN kl 11.05-12.05 den tiden står fast för vidare färd mot ORD kl 16.35. För att slippa ta bilen och undvika övernattning samt parkeringsavgift för hela perioden.
Vid hemkomsten från EWR kl 7.15 så var tanken att ta frukost på Arlanda för att sedan flyga vidare till SDL kl 12.00 för att vara hemma i Sundsvall i bra tid12.05. Nu har SAS ändrat flygtiden ARN kl 14.30-SDL 15.30. Frågan är vad jag har för rättighet eller andra valmöjligheter att ev få bilhyra betald eller liknande? Eller är det bara att gilla läget. Vill inte sitta på flygplatsen längre än nödvändigt.
Ytterst tacksam för svar på detta innan jag kontaktar SAS
Har du ens något alternativ? Annars gäller detta (ur SAS allmänna bestämmelser), dvs. du har rätt att fråga SAS om "alternate flight on us" eller återbetalning enligt 10.2.

9.1 Schedules

9.1.1 The flight times shown in timetables may change between the date of publication and the date you actually travel.

9.1.2 Before we accept your booking, we or our Authorized Agents will notify you of the scheduled flight time in effect as of that time, and it will be shown on your Ticket. It is possible we may need to change the scheduled flight time subsequent to issuance of your Ticket. If you provide us with contact information, we will endeavour to notify you of any such changes. If, after you make your reservation, we make a change to the scheduled flight time, which is not acceptable to you, and we are unable to book you on an alternate flight on us, which is acceptable to you, you will be entitled to a refund in accordance with Article 10.2. Furthermore we will be liable for any proven losses caused by our schedule change according to applicable law and the provisions of Article 15.4 will apply.
 

Nemo

Medlem
SAS brukar vilja att man kontaktar dem inom två (?) veckor från att de meddelat tidtabellsändringen, ifall de nya tiderna inte passar dig. Då kan du avboka eller omboka. Väntar du längre kan SAS säga att du accepterat ("den som tiger samtycker") tidtabellsändringen.
Notera att bokar du biljetter ett halvår framåt i tiden eller längre kan du räkna med tidtabellsändring.
 

Carl

Medlem
Jag tycker det är förståndigt av er att inte välja ta bilen hem från Arlanda efter en LongHaul, speciellt då ni verkar ha några mil att köra. Har du kollat om det går några lämpliga tåganslutningar till /från Arlanda? SAS borde kunna ta bort första och sista benet i din bokning i detta fall kan man tycka. Hoppas ni finner en kämpig lösning
 

agehall

Medlem
Har du kollat om det går några lämpliga tåganslutningar till /från Arlanda? SAS borde kunna ta bort första och sista benet i din bokning i detta fall kan man tycka.

Det är ju en urdålig lösning eftersom anslutningarna då inte är skyddade av en och samma biljett.

Tyvärr har du inte mycket att välja på här. Om det finns en tidigare avgång med SAS kan du be att få bli ombokad till den, annars får du nog finna dig i längre transfer på ARN.
 

Carl

Medlem
Det är ju en urdålig lösning eftersom anslutningarna då inte är skyddade av en och samma biljett.

Tyvärr har du inte mycket att välja på här. Om det finns en tidigare avgång med SAS kan du be att få bli ombokad till den, annars får du nog finna dig i längre transfer på ARN.

Har samarbetet mellan SAS och SJ upphört? Tidigare var det så iaf att om flyget (SAS) var försenat så hjälpte SJ till med att boka om biljetten till nästa tåg och tvärt om ifa tåget var försenat så man missade flyget.
 

Bridgeman

Medlem
Tåg är inget allternativ då man inte vet om tågen går eller inte oavsett om det är vinter eller sommar. Risken är att vi då får åka buss. Den risken vill jag inte ta. Får ringa och avboka flighten hem och ta en hyrbil från Arlanda. Vi flyger business så vi brukar vara utvilade, för att sedan då fortsätta med bil. Men ska ändå chansa att fråga om SAS står för bilkostnad. Fråga kostar inget. Tack för svaren från er alla.
 

henke12

Medlem
Tåg är inget allternativ då man inte vet om tågen går eller inte oavsett om det är vinter eller sommar. Risken är att vi då får åka buss. Den risken vill jag inte ta. Får ringa och avboka flighten hem och ta en hyrbil från Arlanda. Vi flyger business så vi brukar vara utvilade, för att sedan då fortsätta med bil. Men ska ändå chansa att fråga om SAS står för bilkostnad. Fråga kostar inget. Tack för svaren från er alla.


99.9% sannolikhet för att SAS inte tar kostnad för bilhyra i detta fall.
En resa som är bokad 8 månader i förväg kan ändras.. Och i detta fall medför en hemresa som tar 2,5h längre är inget de kommer att höja ögonbrynen för.
Och i ditt fall har du köpt en resa Sundsvall - New York.
Att avboka sista "benet" ARN-SDL och göra någon slags återbetalning är jag också skeptisk till.
Flyga inrikes på sommaren är tufft då det finns typ max 3 avgångar att välja på :(

Tyvärr.

Dina 3 val enligt mig.

1/ Bita i det sura och utrusta er med tålamod och ta en lugn förmiddag på Arlanda. Häng lite i loungen, shoppa på Sky City, Ät lunch på East-West. Ta en kopp kaffe. Flyg till SDL 14.30

1a/ Landa enligt nya bokningen, köp en tågbiljett ARN-Sundsvall i förväg som är flexibel eller köp en när ni landar och kuska upp mot Västernorrland :)

2/ Be om en avbokning. Boka ny resa som passar bättre.
Gissar igen att det inte går att boka Sundsvall-New York-Stockholm online så det kommer kosta lika mkt
 
Last edited:

Bridgeman

Medlem
99.9% sannolikhet för att SAS inte tar kostnad för bilhyra i detta fall.
En resa som är bokad 8 månader i förväg kan ändras.. Och i detta fall medför en hemresa som tar 2,5h längre är inget de kommer att höja ögonbrynen för.
Och i ditt fall har du köpt en resa Sundsvall - New York.
Att avboka sista "benet" ARN-SDL och göra någon slags återbetalning är jag också skeptisk till.
Flyga inrikes på sommaren är tufft då det finns typ max 3 avgångar att välja på :(

Tyvärr.

Dina 3 val enligt mig.

1/ Bita i det sura och utrusta er med tålamod och ta en lugn förmiddag på Arlanda. Häng lite i loungen, shoppa på Sky City, Ät lunch på East-West. Ta en kopp kaffe. Flyg till SDL 14.30

1a/ Landa enligt nya bokningen, köp en tågbiljett ARN-Sundsvall i förväg som är flexibel eller köp en när ni landar och kuska upp mot Västernorrland :)

2/ Be om en avbokning. Boka ny resa som passar bättre.
Gissar igen att det inte går att boka Sundsvall-New York-Stockholm online så det kommer kosta lika mkt

Det blev fullåterbetalning för returen. Sedan blir det hyrbil som jag betalar själv.
 

Valley

Medlem
Har samarbetet mellan SAS och SJ upphört? Tidigare var det så iaf att om flyget (SAS) var försenat så hjälpte SJ till med att boka om biljetten till nästa tåg och tvärt om ifa tåget var försenat så man missade flyget.

Har det verkligen funnits ?
Aldrig varit med om att SJ bekymrat sig det minsta. Enda jag kommer ihåg var att när jag missat tåganslutning på grund av försenat flyg, hade jag rätt att åka annan sträckning till min destination. I detta fallet idiotlinjen Stockholm - Karlstad via Örebro.
Men, det krävdes också att jag hade rätt typ av biljett. Och att jag gjort en ombokning innan avgång.
Nu är jag inne på "tidigare". Början 2000-talet
 
Toppen