Senaste nytt

Passa på att föra över poäng från ett konto till ett annat

RickardG

Medlem
Nu är det ett gyllene tillfälle att flytta Eurobonus-poäng från ett konto till ett annat för alla som har tillgång till ett Coop-konto. Eftersom växelkursen är 20% bättre åt båda hållen fram till 31 oktober tjänar man en hel del på det, och man behöver inte ha något Coop MasterCard för att flytta poängen.
 

Alf

Medlem
Stämmer växlingstabellen på SAS hemsida? Jag tycker man får mycket mindre Coop poäng när man växlar Eurobonuspoäng än tvärtom.
 
Personligen har jag svårt att se värdet i att växla EB-poäng -> Coop-poäng -> EB-poäng.
1 EB-poäng ger med bästa kurs 2,75 Coop-poäng.
1 Coop-poäng ger med bästa kurs 0,2 EB-poäng.
Detta innebär ju att kursen mellan EB-poäng som landar via Coop blir 0,55. Dvs man förlorar nästan hälften av de EB-poäng man för över.
Vad har jag missat?
 

fcx

Medlem
Personligen har jag svårt att se värdet i att växla EB-poäng -> Coop-poäng -> EB-poäng.
1 EB-poäng ger med bästa kurs 2,75 Coop-poäng.
1 Coop-poäng ger med bästa kurs 0,2 EB-poäng.
Detta innebär ju att kursen mellan EB-poäng som landar via Coop blir 0,55. Dvs man förlorar nästan hälften av de EB-poäng man för över.
Vad har jag missat?

Håller med, det låter inte förmånligt.

Att flytta poäng kostar 4,63 öre per poäng.

Att växla EB->Coop->EB innebär att det kostar 0,818 poäng att flytta en poäng. Med riktkursen 10 öre per poäng så innebär det att det kostar 8,18 öre per poäng att flytta.
 

RickardG

Medlem
Personligen har jag svårt att se värdet i att växla EB-poäng -> Coop-poäng -> EB-poäng.
1 EB-poäng ger med bästa kurs 2,75 Coop-poäng.
1 Coop-poäng ger med bästa kurs 0,2 EB-poäng.
Detta innebär ju att kursen mellan EB-poäng som landar via Coop blir 0,55. Dvs man förlorar nästan hälften av de EB-poäng man för över.
Vad har jag missat?
Du har missat att det är gratis. Du kan föra över poäng från ett konto till ett annat utan att betala något, och få fem års ny giltighetstid. Vill man inte betala för att flytta poäng och inte se poängen (t.ex. poäng hos en familjmedlem som införskaffades innan tecknande av familjekonto) förfalla så är det här ett alternativ, och ska man göra det så ska man göra det nu.
 

fcx

Medlem
Du har missat att det är gratis. Du kan föra över poäng från ett konto till ett annat utan att betala något, och få fem års ny giltighetstid. Vill man inte betala för att flytta poäng och inte se poängen (t.ex. poäng hos en familjmedlem som införskaffades innan tecknande av familjekonto) förfalla så är det här ett alternativ, och ska man göra det så ska man göra det nu.

Håller inte med om att det är gratis. Avgiftsfritt möjligtvis, men man blir av mer rätt många poäng på flytten. Har man poäng som är på väg att förfalla så är det fortfarande bättre att betala för att flytta dem.
 

RickardG

Medlem
Håller inte med om att det är gratis. Avgiftsfritt möjligtvis, men man blir av mer rätt många poäng på flytten. Har man poäng som är på väg att förfalla så är det fortfarande bättre att betala för att flytta dem.
Enligt SAOL: "gratis, adv. o. adj. oböjl. kostnadsfri(tt), avgiftsfri(tt), till skänks" så vi verkar vara överens :)

Min poäng är att jag inte jämför att betala för att flytta poäng med att flytta dem via Coop. Det är två olika företelser. Är man beredd att betala så kan man få över samtliga poäng. Vill man inte hosta upp mer eller mindre pengar så finns ändå en möjlighet att få över delar av poängen.
 
  • Gilla
Reactions: fcx
Toppen