Senaste nytt

Bröllopsresa juni -16 florida/karibien?

The Sage

Medlem
Hej! Börjat fundera på bröllopsresan som ska ske direkt efter giftermålet i mitten av juni nästa år och behöver hjälp med hur vi ska tänka!

Resmål: Florida (Miami/everglades/bila ner till Key West) eller karibien (har tittat främst på Curacao eftersom öar längre norrut väl är mer drabbade av regn/orkan i juni?)

Tid: utresa från ARN 19 el 20 juni, borta 9-12 dagar totalt

Flyg: Så snabbt och billigt som möjligt, alt prisvärd premium economy eller OT om SAS flyger. Samlar bara Eurobonus så Star Alliance är att föredra men de verkar inte flyga så mycket i karibien väl?

Att göra: solsemester och snorkling i lågt tempo som grund men gärna bila runt lite, ingen island-hopping, bra shopping ett plus men inte nödvändigt.

När boka? Är det ju förr dess bättre eller kommer det kampanjer längre fram som man kan nyttja? (SAS?)

Charter? Om vi inte åker Star Alliance så blir poäng inte lika viktigt - kan det då vara mer prisvärt att ta charter till karibien?

Pust! Många funderingar! Hur skulle ni ha gjort i vår sits? Alla svar, även på enskilda saker, eller länkar är mycket välkommet!
 

Dr. Miles

Expert
Jag kan inte ge några tips om resmålet men jag kan ge ett tips om en flygbiljett.
[Business class] Barcelona/Madrid-St Maarten-Paris, American Airlines, 1.170 EUR inkl. skatter | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

Det finns en deal från Madrid/Barcelona till St Maarten och returen till Paris. Du får ta en stopover i Miami på hemvägen och det kostar ca 1.200 EUR inkl. Skatter per person i Business class.
Ni behöer dock att er till Madrid/Barcleona och hem från Paris med separat biljett.
 

Juraj

Medlem
Jag skulle hellre säga tvärtom. På Florida visste jag vad jag kan förvänta mig och sedan överträffades förväntningarna. På Karibien (Aruba) hade jag mycket större förväntningar än på Florida och blev till slut besviken, så den generella känslan var att Florida-resan var bättre. Och det var ju någon slags bröllopsresa för frugan och mig - sista-resa-innan-vi-fick-barn-resa att vara med specifik.

När jag kollade på Karibien innan jag skulle åka dit i februari, vill jag minnas att hotell på Turks & Caicos var otroligt dyra.
 

MForss

Medlem
Hej!
Kombinationen med att bila/röra lite på sig och sedan ligga stilla en vecka tyckte vi var det optimala. 2 veckor på en all-inclusive resort kan bli hyfsat långtråkigt i slutänden, även om kärleken blomstrar...
Vi reste Hawaii i kombination med SFO/LAX och var extremt nöjda! En liten reminder att tänka på är ett ev. namnbyte. Reser ni dagen efter bröllopet t.ex. så är det bättre om ni avvaktar med att skicka in registreringen.
 

The Sage

Medlem
Tack för alla tips! Inte minst det där om namnbytet

Vad tror ni om det här med när man ska boka, brukar det komma kampanjer som kan vara relevanta för oss? (SAS har ju tex vissa erbjudanden, men de som finns sträcker sig till maj som längst)

Och man kanske inte ens bör nämna ordet charter på detta forum?
 

Treo

Medlem
Om det är billig shopping ni är ute efter skulle jag rösta på Florida och utflykt till någon outlet, är det "billigt" guld och smycken kan många karibiska öar (läs kryssningshamnar) erbjuda detta.

Här hittar du UAs destinationer i Karibien, klicka gärna vidare på länkarna i vänsterkanten.
Personligen är jag förtjust i St Kitts då det är lite mindre turistfyllt jämfört med (många av) de andra destinationerna, men United har bara annonserat flyg dit till och med april ("seasonal"). :(

Du ska inte alls skämmas för att använda c-ordet, fördelen för er med det kan ju vara direktflyg -- se då för relationens skull bara till att boka någon form av premiumupplevelse!

Beträffande timing skulle jag vänta in möjlig rea i januari, BA/AA brukar ha och Star Alliance matchar ibland. Dock gäller de bra erbjudandena på sommaren nästan alltid premiumkabiner.:cool:
 
Toppen