Senaste nytt

Rundvisning SAS nya Airbus A330-300 Enhanced

Tidigare i veckan fick jag möjligheten att besöka SAS och deras hangar på Arlanda för en titt in i deras nya flygplan som nyligen levererades från Airbus fabrik i Toulouse. Fick veta i förtid att vi skulle få fri tillgång till planet där det stod parkerad ute på plattan vilken inkluderar en massa fotografering.

Här följer en del bilder från förmiddagen ombord där vi även fick möjlighet till en pratstund i cockpit med SAS Fleet Chief pilot på A330/340 (och kommande A350).

Planet från utsidan:
IMG_4867.jpg

IMG_4900.jpg

IMG_4919.jpg

Insidan med kabin är helt identiskt mot den vanliga Airbus A330-300 "classic" som uppgraderades här under våren 2015.
IMG_4807.jpg

Crewrest med 4 SAS PLUS Stolar i inbyggt rum längst bak på höger sida i GO kabinen.
IMG_4818.jpg


Ett besök i cockpit där SAS Fleet Chief pilot Thomas Lunding förklarade skillnaden mellan den nya A330 Enhanced och SAS befintliga A330 "Classic". Utseendemässigt säger han att det på utsidan ser helt identiskt ut som den äldre versionen av A330 som tillverkats tidigare. Det som gjorts är liten modifiering på vingarna som minskat luftmotståndet med 1%. Detsamma gäller motorerna som finjusterats och nu drar 1% mindre bränsle än tidigare. Även startvikten har höjts från 235 ton till 242 ton vilket möjliggör att mer bränsle kan tankas på även vid väldigt fullbokade flighter.

Det låter löjligt liten skillnad mot den gamla versionen så varför köpa ett helt nytt plan för? Jo förklarar han att SAS gamla A340 är riktiga bränsleslukare och i jämförelse med den nya A330 Enhanced sparar man 12% bränsle på en flygning mot om man skulle flyga samma avgång med en A340. Planen är att A340 ska långsamt fasas ut med åren när A350 kommer levereras till SAS.
IMG_4839.jpg

image1.JPG

IMG_4844.jpg

Crewrest precis bakom cockpit
IMG_4830.JPG

Teknisk information om det nya planet samt ett räkneexempel på bränsleförbrukning.
12165823_10153473778452013_771682480_n.jpg


Efter avslutat besök i cockpit han jag med en tur runt i hela planet som i princip var tomt, de flesta höll sig till business kabinen. Gör min debut med video review :)


Vill passa på att tacka SAS för denna möjligheten att göra denna rundvisning och hoppas ni som läser detta får ett ytterligare sug att pröva denna nya kabin. Det är värt de!
 

Attachments

  • IMG_4825.jpg
    IMG_4825.jpg
    31,9 KB · Visningar: 954
  • IMG_4849.jpg
    IMG_4849.jpg
    89,2 KB · Visningar: 960
  • IMG_4865.jpg
    IMG_4865.jpg
    80,8 KB · Visningar: 940
  • IMG_4896.jpg
    IMG_4896.jpg
    50,9 KB · Visningar: 911

chazzie

Medlem
A330-serien är ett väldigt trevligt plan, min personliga favorit är A330-200:an.

Jag tror A330E-planen kommer att funka bra för SAS.
 
Bra reportage, gillade ditt försök med video review, som fungerade utmärkt.
Jag tyckte det blev lite kort, kan självklart nämna mycket mer men för första gången kändes de bra. Har börjat exprementera lite med video och ska göra något ordentligt på torsdag när jag åker till New York. Problemet är oftast att finna tiden att sitta ner och redigera flera filmklipp till något ordentligt.
 

palmen

Moderator
Bra rapport Simon. SAS borde använda filmen för att visa hur det ser ut ombord. Skulle vara klockrent om man hade en film att titta på över kabinen när man ska välja plats.
 
  • Gilla
Reactions: olo
Toppen