Senaste nytt

Fråga ang. bagage med Lufthansa

fleetheseen

Medlem
Hej!

Ska snart flyga till München och när jag idag studerade min reservation lite noggrannare så står det att jag endast får ha "Carry-on baggage 1 x 8kg". Incheckat bagage kostar alltså extra. Eftersom jag är Star Alliance Gold (dock ej med Lufthansa) så undrar jag om konceptet gratis incheckat bagage gäller för mig som Gold och därmed kan checka in en väska ändå utan att betala för det?

Tacksam för svar. Slarvigt av mig att inte kolla detta noggrannare när jag bokade biljetten.
 

SNIFF

Medlem
Samma sak om du har SAS Go Light. Din status gäller oavsett bagageregeln för biljetten. Det är dock inte alltid så enkelt att få personen i incheckning att förstå dock.
 

i6niol

Medlem
Det gäller nog inte om du har bokat Economy Light med Lufthansa, eller?

Så här står det på Lufthansas hemsida när man bokar Economy Light.
"Your Light fare includes one carry-on bag up to 8kg/18lbs per traveller. Also for HON Circle Members, Senators, Frequent Traveller and Star Alliance Gold Members, the Light fare does not include additional free baggage or golf equipment allowance."
 

SNIFF

Medlem
@agehall 10 budord gäller nog bra här.

Rörande SAS så frågade jag vad som gäller men aldrig fått det prövat.
Det skulle vara intressant att se om HON verkligen skulle bli nekad när de väl kommer. :p
 

bnr

Medlem
Ja du får checka in en "extra" väska gratis: Gold Silver Status - Star Alliance
Jag är rätt säker på att texten är gammal/dåligt definierad. Kanske var skriven innan Light-fares började ploppa upp. Texten på LHs sida (i citat längre ned) visar tydligt på att det inte alltid ingår "en "extra" väska gratis". Samma text på LXs sida för bagagge allowance på Light-fare.

Samma sak om du har SAS Go Light. Din status gäller oavsett bagageregeln för biljetten. Det är dock inte alltid så enkelt att få personen i incheckning att förstå dock.
Nja, inte riktigt samma sak.
SAS har valt att göra så med sin Light-fare, betyder inte att övriga *A-bolag tillämpar samma bagageregler för statuspax på Light-fares.

Det gäller nog inte om du har bokat Economy Light med Lufthansa, eller?

Så här står det på Lufthansas hemsida när man bokar Economy Light.
"Your Light fare includes one carry-on bag up to 8kg/18lbs per traveller. Also for HON Circle Members, Senators, Frequent Traveller and Star Alliance Gold Members, the Light fare does not include additional free baggage or golf equipment allowance."
Jag tolkar texten precis som du tolkat den.
 
F

FCT

Guest
Det gäller nog inte om du har bokat Economy Light med Lufthansa, eller?

Så här står det på Lufthansas hemsida när man bokar Economy Light.
"Your Light fare includes one carry-on bag up to 8kg/18lbs per traveller. Also for HON Circle Members, Senators, Frequent Traveller and Star Alliance Gold Members, the Light fare does not include additional free baggage or golf equipment allowance."
Detta är tyvärr den bittra sanningen. Frågan som @fleetheseen måste svara är, vilken fare har du bokat?
 

agehall

Medlem
Början på nått nytt?

De har kopierat SkyTeam. AF/KLM var väl först ut med detta.

Allianserna har egentligen ingen tvingande makt över sina medlemmar. Jag misstänker att de andra medlemmarna måste bli rejält sura för att någon förändring ska komma till stånd och det lär inte hända. Allianserna (gäller alla tre) har ett par starka spelare vardera och resten är bara bihang som får acceptera vad de stora bolagen säger. Så känns det iaf. Personligen är jag glad så länge saker och ting sitter ihop någotsånär.
 
  • Gilla
Reactions: FCT
Toppen