Senaste nytt

Helg i Washington DC

Johanna

Medlem
svårt att konkurrera med jordenruntresor.

Körde ut till Arlanda fredag morgon via kontoret eftersom jag glömt alla papper där som jag skulle ha med mig. Det var ingen trafik alls så jag fick stå och vänta i 40 min innan jag kunde köra in på bokad p-plats. Jag hade missat vid bokningen. Trodde flyget gick kl 12 så bokat från kl 10 men det visade sig att planet gick kl 10. Tur i oturen att man får köra in 2 timmar innan bokad tid. Det gick inte att ändra och gick inte att boka nytt på ngn bra plats. Det var svinkallt på Arlanda, stor skillnad mot i stan. Läste sen att många hade skrapat rutor. Lite för tidigt tycker jag.

Checkade in och de hade än en gång flyttat på mig. Det har hänt flera gånger på senaste tiden. Förstår inte varför. Fick fortfarande gång men två rader bak, ingen bil deal. Gick till loungen och åt frulle. Gillar att de har gröt även om jag gärna vill ha den fastare. Nu blandas den med mjölken så det blir en sörja. Men det är gott med gröt. Det var lugnt och skönt i loungen. Gick ner till gaten som var 4A. Bra, tycker jag oftast hamnar på F-piren numer. Jag kom på som nr 3 eller 4 så vet inte om prio funkade men det annonserades iaf. Planet var i stort sett fullt. Såg att en kvinna flyttade fram till Plus efter start. Det har hänt förut, uppgraderas de eller? Jag tycker det är lite fräckt mot de som bokat plus. De får det trängre. Jag sov nästan hela resan till Köpenhamn. Vi talade ut i tid och landade i tid.

Gick direkt till gaten i Köpenhamn. Det var en timmes transfer men jag var trött och tänkte fel. Stod och väntade ett tag på boarding. De startade ganska sent men ropade ut prio för business. En kvinna gick fram före mig med sitt diamondkort synligt och hela tjocka släkten. Tror inte de satt i business. Har för mig att det inte är prio på långflygningar för guld/diamond? Sen tycker jag att diamond borde på prio på alla flyg. Jag tog en annan kö och kom på nästan först. Hade bokat 6A efter hjälp här om vilka säten som är närmast fönstret. Jag var sugen på lite skumpa och tog glaset med ljust innehåll som visade sig vara vatten. Snacka om förvånad. Den serverades när vi väl var i luften tillsammans med varma nötter. Förstår inte grejen med varma nötter men förstått att det är grejen. Fick en lugn flygning över. Jag är kass på att ta bilder ombord. Vi talade ut 15 min sena. Jag var jättehungrig och trodde aldrig jag skulle bli mätt. Ändå sitter man där vid varmrätten och känner sig nöjd. Sov ingenting utan tittade på filmer. Dåligt utbud men jag lyckades hitta några inkl lite TV.

Vi landade ca 10 min sent. Glömde bort se där bussarna som ska transportera en. Lite knöligt tycker jag. Väl framme så hade dom ändrat om i logistiken i passkontrollen så jag blev förvirrad men det var inte mycket kö så gick snabbt. Sist tog det över en timme här. Hade inget incheckat bagage utan kunde gå direkt till tullen och ingen kö där heller, mycket smidigt och glad Johanna.

Avisbussen kom nästan direkt och inte heller hos Avis var det någon kö. Kan ingen förenkla hyrbilsadmin? Det känns så 1800-tal även om jag här fick godkänna på skärm, ett steg framåt. Tog bilen och kom sen inte ut. Jag hade tagit fel bil. Eller de hade ställt fel bil på platsen. Jag var trött och ville komma iväg så jag fick behålla den. Tror det var en enklare bil. Men den gasade och bromsade. Åkte till hotellet, ett enkelt Marriott, Fairfield. en bit ifrån. Var tvungen att få in en natt där för att inte förlora poängen. Alla närmare och bättre var fulla. Det var nog något som hände där. Somnade tidigt efter lite middag på KFC.

Vaknade ganska tidigt och hängde på låset på gymmet kl 5. Frulle ingick i rumspriset och för att vara en sån var den riktigt bra. Så småningom strömmade det in mycket folk. Tjejer i fotbollsklädet. Det var nog en turnering. Jag packade ihop och begav mig till Premium outlet. Det var anledningen till att bo nära flygplatsen, det är bara 15 min till Leesburg. Hängde på låset även här. Trodde det skulle vara rusning för det var Columbus day sale. Men det var lugnt som i graven. Jag shoppade mer än jag tänkt. Var en del riktigt bra reor. Kategori Spade hade 50% och sen 20% på det så det blev en ny väska. Ralf Lauren hade 30%, en duvpost för $84 och en ny kabinväska (liten modell) på Hilfiger. Har spanat på den länge. Såg den för flera år sedan på Sawgrass men slog inte till. Den kostar 2000 kr på svenska nätsidan. Nu kom jag ner till $ 64 och jag får hem alla grejer. Jo jag köpte också en förstoringsspegel på Restoration Hardware. Den förstorar 10 ggr, inget undgår en i den. Sen lite smått och gått annat.

Åkte sen till Joes Crab Shack och åt frukostmiddag. Det blev snowrab, hummer och majs. Jag älskar att det gjort fina skaldjur tillgängliga. Det var mycket gott. Sen åkte jag mot DC. Älskar att köra bil i USA, en frihetskänsla. Det var lite köer men kom direkt på hotellet. Det står att det ligger i Georgetown men jag tycker inte det stämmer. Det ligger precis innan Dupont circle och heter Melrose. Jag bokade det via Hotwire. Inte så bra deal som jag brukar få men ok. Kostade ca 1800 kr/natt inkl skatter och är ett riktigt bra hotell. Jag blev positivt överraskad. Det är ett stort och fint rum men kasst internet. Vet inte vad det är med USA och nät. De har vara valet parking. Jag gillar det.

Checkade in gick sedan ut och gjorde Lincoln monument och bort mot Washington monument och vita huset. Sist jag var här fick jag besöka vita huset. Det var en fantastisk upplevelse. Blev en tidig kväll igen. Planen är att inte ställa om för mycket. Jag har långa dagar när jag kommer hem.

Fortsättning följer...... (Ev med bilder om jag förstår hur jag kan ladda upp dom här från luren)
 

flapps

Medlem
Tack för rapporten så långt
Drar in dina bilder direkt från taptalk så slipper du ladda ner dom till datorn ☺
 

nota bene

Medlem
Verkar som om taxade blev talade också...

I alla fall, en bra början på rapport!

Jag har ju i princip gjort samma resa denna helg men tors-sön och shock-horror i Y istället. Kan meddela att jag sov gott på 40B vid nödutgången och att SAS nya ekonomistol är en av de skönaste på marknaden, passar min rygg perfekt så att man inte vaknar med värk i ländryggen.
 

Johanna

Medlem
kärran
image.jpg


Äntligen Champagne. Blev det tillförrätten med.
image.jpg
 
Toppen