Senaste nytt

Kabinpersonal glömde att ändra dörrläge och rutschkanan blåstes upp.

Dr. Miles

Expert
Nagasaki, Japan: 28 Mars

En kvinnlig kabinpersonal på ANAs nystartade LCC "Peach Aviation"(MM) satte igång sliden på Airbus A320 plan av misstag på när de ankom till Nagasaki flygplats.

Hon glömde att ändra dörrläge till Manual mode innan hon öppande dörren.
Det ledde så klart att sliden blåste upp sig och flygningar på samma dag, 29:e och 30:e med samma flygplan inställdes.

Det är ganska pinsamt och kostsamt miss...

(Källa: Mainichi Shinbun)
 
Det har hänt på SAS flera gånger - när vi var på Flight Academy berättade dom om SAS Boeing 767 som tydligen råkat ut för detta flera gånger när planen var nya.
 

ski

Medlem
Var faktiskt med om detta på SAS A321 från Köpenhamn -Rom. När pursern skulle stänga dörren hörde vi ett kraftigt pyshhh. Sedan sprang pursern in i cockpit med händerna över huvudet och ropade nei, nei for helvede...
Vi kom iväg efter planbyte och då presenterade han sig som Benny , but my colleageaus call me Mr Pysh. Tydligen hade man för 8 år sedan en rutin att armera sliden innan dörren stängdes på A321. Denna rutin ändrades senare.
 

Jonas C

Medlem
$30 000 är vad det kostar att byta ut sliden mot en ny, samt packa ihop den gamla. Antar att det täcks av försäkringen för de anställda, för det är ju inte så kul om det dras från lönen :rolleyes:
 
Undrar om det är dåligt för karriären som kabinpersonal. Inget roligt upplevelse kan man tänka sig.
Iofs var det så med Airbus crew model att hela gänget träffas strax före flighten och chansera att hamn i samma i crew är små?
 

Dr. Miles

Expert
Är orden (disarmed / armed) och (automatic / manual) baserad på flygplansmodell? eller baserad på flygbolaget?
 

Jonas C

Medlem
Är orden (disarmed / armed) och (automatic / manual) baserad på flygplansmodell? eller baserad på flygbolaget?

Ja, en sån typisk Boeing vs Airbus grej, likt en massa andra system i flygmaskinen (same s*it different names). Om minnet inte sviker så är det förstnämnda Boeing, och sistnämnda Airbus.
 

Pandion

Medlem
Jag har faktiskt jobbat som Cabin Crew på Sterling år 2000-2001. Tog ett år ledigt från KTH och gled på världens största bananskal in där...

Under utbildning på B737-300 och B737-800 så kom man ju in på sliden. Dansken som höll utbildningen poängterade att om man drog sliden av misstag skulle man upptas i "Ballongeklubben" och häcklas för all framtid av sina kollegor... Då minns jag att man pratade om 10000-20000 SEK för själva sliden, men med arbete, alternativkostnaden att planet står på marken och ombokningskostnader av Pax landar det nog säkert på 250' SEK.

En mindre rolig sida av detta är dock något som en kompis till mig var med om för ca 2-3 år sedan.

Han skulle flyga ner till Nice med DY på en B737-300. Haverirapporten visar att planets APU inte fungerade varpå man fick starta motorerna med markström (likström). Första försöket lyckades uppenbarligen inte, vilket gjorde att det fanns bränslerester kvar i motorn, och på andra försöket så fick man då en flameout på motorn. Typ 3-5 meter lång låga som brann ur motorn och dessutom bränsle som hade runnit ner på marken och antänts.

Detta är då enligt rutiner helt ok, och händer, men det blev ju total panik ombord. Folk skrek: "Det brinner!", och i och med att alla stod upp så såg inte Cabin Crew något och började då att evakuera. Planet hade redan pushat från ARN T2 så sliderna fälldes ut på Exit 1R och 1L. Dom glömde man informera flight deck, som dock märkte att dörrarna öppnades...

Nu till själva poängen. I och med att en B737-300 tar 148 pax så var man bara tre i besättningen och längst bak i köket stod det en ensam och relativt ung tjej. Hon såg inget, utom att det var panik, men på grund av det hastiga förloppet så påbörjades evakueringen, men det kom aldrig något kommando från Cockpit på:

"Cabin Crew: Evacuate!"

I och med att inget kommando kom, så stod hon där och funderade på om hon skulle öppna båda bakre dörrarna? Detta skulle dock innebära att sliderna skulle dras, varpå hon vågade inte gör detta. Just av orsaken att stå där och skämmas för att ha dragit två slider och att planet skulle bli stående med stora kostnader som följd. Alla kom ju ut framtill, och bortsett från några blåmärken hände inget och de eldslågor som fanns på plattan självdog, men det blev ju full utrykning av ARN Brandkår mm...

Hade det varit en riktig brand så hade nog de bakre dörrarna behövts öppnats, så jag tror nog att flygbolagen inte skall vara så hårda när någon drar en slide av misstag. Hellre en gång för mycket, och folk måste våga dra i sliden...
 

vicce

Medlem
Pandion:
Ja, tänk om det hade varit en större brand, då kunde de ha gått riktigt illa. Visst att det kostar pengar, men tänk om flera människor dött på grund av att man inte ville komma med i "ballongeklubben".
 

Jonas C

Medlem
Han skulle flyga ner till Nice med DY på en B737-300. Haverirapporten visar att planets APU inte fungerade varpå man fick starta motorerna med markström (likström). Första försöket lyckades uppenbarligen inte, vilket gjorde att det fanns bränslerester kvar i motorn, och på andra försöket så fick man då en flameout på motorn.

Hmm, vänta lite. Likström för att starta en CFM-56? Det lär väl knappast ha gått, med tanke på att dessa enbart startas med tryckluft (APU däremot har likströmsdriven startgenerator), eller är jag helt ute och cyklar?
 
Toppen