Senaste nytt

Invigning av Finnairs första Airbus A350 och premiärflygningen Toulouse-Helsingfors

Jacob

Medlem
I januari var vi på plats i Doha när Qatar Airways invigde sin första Airbus A350, i juni fick Vietnam Airlines sin första A350 och igår var det dags för världens tredje och Europas första flygbolag att ta emot sin första Airbus A350 – Finnair. Vi var med under invigningsceremonin i Toulouse följt av den officiella premiärflygningen till Helsingfors.
 

Artur

Medlem
Som vanligt mkt välskrivet! Tycker planet och dess inredning ser mycket stilrent ut, ser fram emot att pröva! :)
 

SG

Medlem
Kanonnyhet! Jag kommer garanterat välja Finnair igen om jag kan flyga deras nya A350. Testat gamla business till asien några ggr och man blir bara trött.
 

Jacob

Medlem
Jag undrar; dom har nu fått ett plan - när kommer fler?
Det som tidigare sades var detta:

Den 25 oktober görs den första långflygningen och den går mellan Helsingfors och Shanghai som flyg AY 057 med retur den 26 oktober som AY 058. Klart är även att Airbus A350 kommer premiärflygas på sträckorna från Helsingfors till Beijing 21-22 november, till Bangkok 4-5 december, till Hong Kong 1-2 februari 2016 och till Singapore 5-6 maj 2016.

Det första flygplanet blev dock försenat från Airbus och nu är premiärturen till Shanghai satt till den 21 november. Övriga destinationer har ännu inte fått nya datum, men man får väl förmoda att leveranstakten förblir densamma vilket i så fall innebär tre nya flygplan under vintern.
 

Jacob

Medlem
Hur anser du att den står sig gentemot SAS nya? Bättre, sämre eller rent av likvärdig?
Då har jag även funderat lite på denna och passar på att ge ett lite längre svar - nya SAS Business vs nya Finnair Business.

Både SAS och Finnair har ju helt nya longhaul-produkter, båda lanserade år 2015, så det är verkligen inte dåligt på någon.

Design: Jag är personligen överlag väldigt glad i Finnair. Vertti Kivi, som designat Finnairs nya Premium Lounge och den nya Schengenloungen i Helsingfors (och som även var med i Toulouse) är verkligen duktig och de har ett nära samarbete med Marimekko. Det är minimalistiskt men kreativt. SAS har satsat väldigt mörkt, Finnair väldigt ljust. Jag har inte sett/testat Finnairs kabin i mörker men kan tänka mig att det är en mycket trevlig upplevelse med alla olika ljusscenarios. Utan några ljuseffekter ser det dock lite tråkigt och sterilt ut med allt vitt och ljusgrått medan SAS-kabinen är snygg även utan ljuseffekter. En ren smaksak vad man föredrar.

Stolen: Finnair kör samma stol som bl.a. Cathay Pacific och Air France, som jag alltid gillat. Det är en bra modell men Finnairs version är mer avskalad, t.ex. inget skåp vid stolen. Både SAS och Finnair har 1-2-1 i bredd men SAS-stolen känns nog lite rymligare.

Sovupplevelse: SAS kör med Hästens för kudde och filt, Finnair med Marimekko. SAS erbjuder madrass, vilket inte Finnair gör. Överlag lite rymligare på SAS.

Toaletter: Riktigt fräscha på Finnair, totalt fyra i business. Väldigt innovativt med ladies only-toalett med krämer och kosmetika. Enkelt val vem som vinner.

Buffé: SAS har en dedikerad sektion för detta, som är grym. Finnair mer av en hylla efter dörr 2 med frukt och godis. SAS är enkel vinnare.

Ombordstigning: Det första man ser på SAS är business-buffén och skylten "New kid on the block". På Finnair har de en grön Marimekko-markis de drar ner över galleyt vid dörr 2 som lyses upp med spotlights, samt blå-vit mood lighting i taket. Det är nog oavgjort här, båda gör det bra.

Underhållningssystem: Bra brusreducerande hörlurar hos båda och båda har överlag bra underhållningssystem. Jag gillar dock Finnairs enkla och stilrena system och översiktssidan över flygningen är verkligen kanon, det är något jag själv efterfrågat som knappt något flygbolag har. Det går även att få upp en hel del info via streamingsystemet onbord på Finnair, till datorn eller mobilen.

Internet: Fungerar bra på båda och hos båda är det gratis för business class samt guldkortresenärer och uppåt i economy class. På Finnair gäller dock denna förmån också för OneWorld Sapphire/Emerald från andra bolag, medan jag tror det bara är för SAS egna statusresenärer hos SAS (rätta mig om jag minns fel).
 

RobHK

Medlem
Det jag ser som den stora fördelen med Finnair jämfört med SAS är hur man kan använda sina poäng för att uppgradera till business, helt avgörande för mig. SAS system är sjukt frustrerande där man tidigast 30 dagar innan ansöker och KANSKE med tur får en plats. Med Finnair kan man i princip redan i föreväg veta om man kan uppgradera samt reservera sin plats ett halvår i föreväg med poäng om man så vill. Helt överlägset i min mening, detta gäller även den uppgraderingsvoucher man får som Finnair guld, som kan användas i föreväg på samma sätt.

Ska prova SAS några vändor till HKG nu, eftersom priset är så bra, men finns risk att jag går tillbaka till Finnair, särskilt som dom har helt överlägsna tider på dygnet som flygen går mellan HEL och HKG.
 
Toppen