Senaste nytt

Weekend i Tokyo med SAS (Varning för bilder)

Tänkte delge en trevlig weekend jag och frugan tog oss i Tokyo. Resan var fredag till måndag. Tyvärr hittade vi inga Lufthansa First biljetter som passade och skulle inneburit tid i FCT vilket var min förhoppning från början. Men vi började fredagen med att lämna barnen till mor- och farföräldrar samt bege oss till Göteborg för flygning till Köpenhamn. Kom till flygplatsen kring klockan 8 och planet gick inte förrän 09:45 så det blev en lugn incheckning och frukost i loungen. Flyget till Köpenhamn är inte mycket att säga om.

Planet till Tokyo skulle inte gå förrän 15:45 så vi hade gott om tid i Köpenhamn. Började med lite "go-kaffe" på Starbucks och shopping till frugan som fick bli lite tidig födelsedagspresent. Vi gick mot loungen i Köpenhamn strax innan klockan 13 och började med lite mat. Ett glas sprattelvatten till för-förrätt, tomatsoppa och en öl som förrätt och sedan var det pastasallad med kyckling och ett glas vitt.

Sen började fikastunden och vi gick till den tysta delen i guldloungen och tog två fåtöljer samt drog igång Netflix (med nyinköpt splitter för 3,5 mm ljudutgången)

2.JPG
Fika och Netflix

3.JPG

Mer fika och mer Netflix

4.JPG

Ännu mer fika, samt viktig statuskontroll...

Sen var det dags att vandra bort genom passkontroll och mot Gaten. Satte oss och väntade på boarding som aviserades tydligt att det skulle börja med prio. Gick på som första passagerare och satte oss på 1D+1E med en stor fikavagn parkerad framför våra stolar.

5.JPG

Fika under boarding

Strax efter vi lyft delades de oerhört snygga tofflorna ut och man insåg att en skopåse hade varit trevligt om den kom tillbaka i det amenity kit som delats ut.

6.JPG


7.JPG

Ganska snabbt kom duken och lite varma nötter delades ut med mer fika.

En varm handduk och sen var det middag.

8.JPG

Lax och sallad till förrätt samt Mikeller blå. (Alternativet var Serrano skinka och getost)

9.JPG

Huvudrätt blev kött, potatis, spenat och pepparsås. Helt fantastiskt mört kött! Frugan tog kycklingen som var kryddad med chorizo samt en plommontomatsås, provade lite och den var riktigt god den också. Fikat bestod av La Font du Vent Les Promesses Côtes-du-Rhône 2013.

10.JPG

Efterrätt blev ostbrickan med Churchill´s Late Bottled Vintage Port 2010 samt en chokladglass från Valrhona med ett glas Château Broustet Sauternes 2009.

11.JPG

Färdigfikat, efter detta var det dags att släcka ner kabinen och få några timmars sömn. Vaknade till halvvägs fram och kände mig lite fikasugen så det fick bli en liten cognac med tillbaka till sätet efter ett toalettbesök.

Vaknade ca 2 timmar innan landning och sträckte lite på mig innan frukostbuffén serverades.

12.JPG

Frukost

13.JPG

Avstigning i Tokyo, immigration och tull gick snabbt och smidigt.

Vi köpte biljetter till Narita Express (tur och retur) och såg att vi hade 10 minuter kvar till tåget skulle gå, rätt ner för rulltrappan och på tåget. Vi bokade hotell i Shinjuku så efter ca 1,5 timmar var vi på stationen. Letade oss ut genom östra utgången och gick de ca 10 minuterna till hotellet. Blev ett snabbstopp hos 7-11 för att ta ut lite kontanter.

Hotellet var Best Western när vi bokade det men hade innan vi kom dit brandats om till Citadines.
Rummet var inte klart när vi kom till hotellet så vi lämnade bagaget och åt lunchbuffén på hotellet. Efter lunchen var rummet klart och vi slogs direkt av att knappsatsen till AC:n inte hade några engelska instruktioner så google fick hjälpa oss att få en mer dräglig temperatur på rummet.

14.JPG

Toaletten hade de i alla fall fått på en engelsk lapp på knapparna för att spola, samt en manual på väggen.

Med bara två nätter i Tokyo så hade vi googlat lite på lämpliga turistfällor att fastna i och första kvällen började med ett besök på robotrestaurangen i Shinjuku, dock utan beställd mat.

15.JPG

Loungen bjöd på fika och musik

16.JPG

Vi köpte med en flaska bubbelfika och kollade på showen i 90 minuter.
Showen blev bara galnare och mer intensiv allt eftersom kvällen löpte på.

17.JPG

Gott om radiostyrda mackapärer var det.

18.JPG

Låt kriget börja...

19.JPG

Det var trångt på scenen bitvis...

21.JPG

Det var en galen mix av show, dans, sång och robotar. Efter detta bar det ut på neongatorna i Shinjuku, vi letade oss sakta mot området runt stationen där neonet avtog.

22.JPG

Vi tog sikte på ett godtyckligt hål i väggen och några trappor ner till ett sushihak, tur för oss hade varje bord en surfplatta där man beställde från en bildmeny. Blev säkert ett par skratt i köket då vårt val av meny helt saknade tema och vi beställde en salig mix.

23.JPG

Något vi fastnade lite för var alla plastade modeller av maträtterna som stod i skyltfönstren.

24.JPG

Dag två tog vi en promenad i riktning mot Shibuya, på vägen tog vi en vända genom parken till Meiji-templet, det var söndag förmiddag och vi lyckades se många brudpar samt många nyblivna föräldrar som var där för dop. Väl framme blev första stoppet Starbucks och ett fönsterbord med utsikt över övergångsstället.
26.JPG

Vid grönt ljus blir det full fart från alla håll och kanter...

27.JPG

Vi vandrade vidare längs gator och gränder tills vi tröttnade och gick till stationen för att åka tunnelbana tillbaka mot Shinjuku, efter ett byte på vägen bestämde vi oss för att åka en station till och åka upp i Tokyo Metropolitan Government Building för att njuta av utsikten och kolla solnedgången samt vyerna i mörkret.
28.JPG

Väl framme hörde vi hög musik från innergården och kollade en stund på diverse dansuppvisningar som barn och ungdomar höll.

30.JPG

Kvällen avslutades med middag på en av restaurangerna i hotell Gracery, notera Godzilla på hotellet ovan.

Mätta och belåtna efter en femrättersmeny samt med ömmande fötter vandrade vi hem mot hotellet för sista nattens sömn innan hemresan. Måndag morgon bjöd på hotellets frukostbuffé samt utcheckning och Narita express mot flygplatsen. Lite sistaminuten shopping för att göra slut på sista sedlarna och sen mot loungen.
33.JPG

Klockan närmade sig 11 och jag kände att fikamaskinen behövde testas. Sen var det dags för boarding och den gick snabbt och smidigt med två olika köer för prio respektive vanlig.

34.JPG

Samma platser som på utresan och lunchserveringen kom igång. Jag valde räkorna samt ett glas Marco Porello Roero Arneis Camestri.
35.JPG

Till huvudrätt valde jag fisken som var utmärkt i konsistens men tyvärr lite smaklös. Till detta ett glas rött Cluver & Schaal Syrah Reserve
36.JPG

Efterrätten blev samma som på utresan, sånär som annan glass.

37.JPG

Efter ett tag beställde jag lite fika, killen som serverade var öl kunnig och frågade om jag testat de andra Mikkeller ölen. Jag hade tidigare bara provat den blå och röda burken så han tyckte att jag absolut borde prova den sötsura ölen.

38.JPG

Självklart ville jag prova den, dock föll den mig inte riktigt i smaken då jag tyckte den helt saknade ölsmak. Var mer som någon must eller liknande kände jag. Men kul att prova.

39.JPG

Flygningen avslutades med en bufféservering.

Sammanfattning var att SAS personal på både utresan och hemresan gjorde en superb insats och gjorde resan till en riktigt trevlig upplevelse. Detta den gamla kabinen till trots med ett flertal strulande stolar som krävde handpåläggning för att fällas respektive rätas upp. Jag och frugan klarade oss dock men många grannar hade stora problem med just stolarna.

Väl i Köpenhamn var vi inbokade via Oslo till Göteborg. Gick till gaten och gjorde oss klara för boarding, såg att det skulle bli en full flight och ett par minuter innan boarding frågade de efter två valfria för ombokning till en senare flight. Jag säger då direkt att de kan få boka om mig och frugan på nästa direktflyg till Göteborg istället för att vi ska vända i Oslo, jag såg att det bara gör knappa 1 timma i senare ankomsttid till Göteborg. Personalen i gaten tycker det är en utmärkt idé och meddelar snabbt att vi självklart skall ha rätt till vouchers eftersom vi går med på detta. Tyvärr visade det sig att även kärran till Göteborg stod inför samma problem så vi fick åka med och vända i Oslo ändå och några andra tog en senare flight till Oslo. Hade varit en bra avslutning annars med 2x300 EUR vouchers efter en avslutad awardresa.
 

Attachments

  • 20.JPG
    20.JPG
    104,4 KB · Visningar: 310
  • 25.JPG
    25.JPG
    129,4 KB · Visningar: 272
  • 29.JPG
    29.JPG
    58,1 KB · Visningar: 292
  • 31.JPG
    31.JPG
    105,4 KB · Visningar: 304

nrdbck

Medlem
Härligt! Gillar intensiva longweekends och Tokyo står definitivt på to do listan. Håller mig nog tills samtliga plan är uppdaterade. Tack!
 

Voyageur

Medlem
Trevligt reportage och härliga bilder! Har själv upplevt robotrestaurangen i Shinjuku och den är helt galet i särklass. Visst får man nästan epilepsi av allt som händer men det måste upplevas! Bra reportage!
 
Toppen