Senaste nytt

Till Oslo med Finnairs nya A350, 9/10

I september bestämde jag mig för att boka en Europaresa med Finnair, det rörde sig inte om en vanlig sådan utan om en flight med deras nya Airbus A350 som levererades från Toulouse i onsdags (7/10). Finnair är det första flygbolaget i Europa som börjar flyga med A350. Tidigare bolag som har flygplansmodellen är Qatar Airways och Vietnam Airlines. Finnairs OH-LWA är den sjunde A350 som är uppe i luften och glädjer resenärer.

Tanken var att först boka en biljett på planets flight till Arlanda men det passade inte mitt schema så jag fick nöja mig med att boka en enkelresa Helsingfors-Oslo, något som visade sig vara jackpot då den planerade flighten till Arlanda samt ett par andra destinationer inte blev av med A350 eftersom planet blev några dagar försenat från Airbus i Frankrike. Enkelbiljetten mellan Helsingfors och Oslo kostade 127 EUR i ekonomiklass vilket jag anser vara fullt rimligt med tanke på vad det var för typ av flight. Förutom leveransflighten från Toulouse var min flight planets tredje kommersiella sådana, vem sa att brons inte smakar gott?

Skärmbild (1058).png

Normalt sätt åker jag främst med SAS och Star Alliance så till Helsingfors blev det SAS. Den ombyggda guldloungen hade jag inte besökt tidigare så det blev lite bonus kan man säga. Köpte en väldigt billig enkelbiljett som jag sedan uppgraderade med Optiontown, allt för att få sitta på min favoritstol ombord på Boeing 717, eller MD95 som jag föredrar att kalla planet. Det sista passagerarplanet från hädangångna McDonnell Douglas. Det är svårt att begripa att SAS snart inte har några maskiner från MD.

DSC_3513.JPG

Avfärd till Helsingfors var 13:10. Tillsammans med en kompis som följde med på detta lilla äventyr anlände vi till loungen kring 11:30. Föga förvånande var det första intrycket fint, luftigt och med gott om platser. Fint också med de nya duscharna.

DSC_3514.JPG

Jag brukar trivas rätt bra i SAS lounger, ja i alla fall då det är lagom mycket folk. Något som dock kan förbättras är matbiten. Vore även väldigt kul att kunna dricka riktig öl från Mikkeller, gärna då på fat. Med all respekt men ljus Carlsberg och liknande klassar jag inte som drickbar öl.

Till gaten anlände vi rätt sent, boardingen hade redan börjat. Om priorityboardingen fungerade eller inte kan jag alltså inte uttala mig om. Pluskabinen bestod idag av fem rader, sammanlagt var vi tre resenärer i Plus. Totalt ombord var vi 52 personer, ja jag råkade smyglyssna på flygvärdinnorna från min position på paradplatsen 1A.

DSC_3519.JPG

Vädret var väldigt trevligt, ja dessa fina höstdagar är verkligen utmärkta om man gillar att spana ut från ett flygplansfönster. Flygtiden till Helsingfors var den gamla vanliga 45 minuter. En lugn och avslappnad flight med vänlig service från de lite äldre flygvärdinnorna på Blue 1.

Jag var egentligen inte sugen på något att äta eller dricka men en Mikkeller Sky-High Wit fick det allt bli. Vid upphällningen måste man vara försiktig då ölet har en tendens att skumma extra mycket uppe i luften.

DSC_3526.JPG

I högsta grad vemodigt var det att kliva av planet då det förmodligen var min allra sista flight med en B717. Det är lite märkligt vilken relation man kan ha till saker och ting, men så är det. 1A på B717, jag kommer att sakna dig.

DSC_3531.JPG

Till nästa flight med Finnair hade vi mobila boardingkort men vi kände att vi ändå ville ha ett på papper med tanke på att det var en smått historisk flight som väntade. Helsingfors Vantaa är en rätt liten flygplats så det tog ungefär 6-7 minuter att gå ut och över till Terminal 1 där Finnair har sin incheckning. Där var det verkligen full fart med en massa människor, kön till säkerhetskontrollen såg väldigt lång ut så vi valde att gå tillbaka till Terminal 2 och använda kontrollen där istället som var väldigt mycket kortare. Sedär, lite medveten resenär kan jag allt kalla mig.

Någon status med Finnair har jag inte så något loungebesök blev det inte, däremot ett besök på puben The Oak Barrel som alltid brukar ha något från olika finska småbryggerier på fat eller flaska. Denna gången köptes en öl från åländska Stallhagen. Hoptober var rätt söt men som ändå slank ner lekande lätt.

DSC_3534.JPG

Vore kul om det fanns en vettig pub med riktig öl på Arlanda, ja det är som alltid gratis att drömma och leva på hoppet.

När ölet var uppdrucket var det dags att knalla över till Terminal 2 igen. Där är det verkligen livat på en fredagseftermiddag då tack vare de många långdistansmaskiner som avgår till Asien. Lite av en flygnörd är jag så det var verkligen kul att för första gången få se en livs levande Airbus A350. Vilken vacker och elegant dam. Ja där uppstod det kärlek från första stund. Något som gjorde det ännu mysigare var vetskapen om att det snart var dags för boarding.

DSC04456.JPG
DSC04457.JPG
DSC04460.JPG

Det var mycket folk vid gaten. Noterade att priorityboardingen sköttes på ett korrekt sätt innan vi vanliga dödliga fick stiga ombord. Det var många som fotade det fina flygplanet så det tog sin lilla tid innan vi var ombord. Inte mig emot, varför ska man stressa i onödan?

DSC04462.JPG

Mitt första intryck av Finnairs inredning var gott. Ljust och typiskt finskt. Inget som störde ögat utan det hela kändes harmoniskt. Mitt säte var 51A, långt bak i planet. Benutrymmet räckte gott och väl fast då är jag förstås ingen jätte då jag mäter 177cm.

DSC04519.JPG
DSC04518.JPG
DSC_3555.JPG

Man märkte direkt att det var många flygentusiaster ombord då det omfattande fotograferandet höll på under hela flighten. Ekonomikabinen var helt fullsatt dagen till ära. I ekonomiklass sitter man 3+3+3. Totalt har planet 297 stolar fördelat på 46 i Business, 43 i Economy Comfort och 208 i Ekonomiklass.

I Businessclass sitter man 1+2+1 precis som man gör i SAS nya. Att alla har access till gången känns numera som en självklarhet. Att i värsta fall behöva väcka någon för att besöka bekvämlighetsinträttningen gör ju ingen glad. Kan inte uttala mig om komforten men skulle då inte ha något emot att sitta och njuta under en flight till Asien. Avsaknaden av hatthyllor ovanför mittenstolarna gav kabinen ett luftigt intryck.

DSC04524.JPG
DSC04525.JPG
DSC04527.JPG

Underhållningssystemet hann jag inte stifta närmare bekantskap med då jag under flighten helt ägnade mig åt de två olika kameravinklarna samt cockpit view med intressant information om flygplanets framfart. Skärmen var en touchscreen och den tycktes fungera helt ok. Jag råkar behärska finska tämligen väl så tänkte inte på att mitt underhållningssystem var inställt på finska. Nåväl, ni fattar.

DSC04471.JPG
DSC04473.JPG

Puschback för AY659 blev ett par minuter försenad och flygtiden till Oslo Gardermoen var beräknad till 1 timme och 20 minuter. När vi påbörjade vår taxi fick jag se en Finnair A340 med den speciella Marimekkomålningen. Snygg eller inte men onekligen fångar ögat den speciella målningen som för dagen skulle flyga till Shanghai. Jag håller inte på med marknadsföring men som lekman kan man gissa att en specialmålning nog kan skapa mervärde.

DSC04470.JPG

Något som var slående vid takeoff var hur tyst planet var. Trots att vi satt långt bak var det inga problem att samtala med normalt tonläge. Har tillbringat ganska många timmar uppe i luften men Airbus 350 imponerar verkligen med sin tysta kabin. Något som också var fint är användandet av mood light, det ger en skön känsla. De vackra finska färgerna passade förstås särskilt väl. Stora fönster är inte heller fel då man vill njuta av utsikten och hälsa på de man eventuellt möter.

DSC04484.JPG
DSC04508.JPG

Servicemässigt bjöd flighten på en liten blåbärsbakelse samt i mitt fall blåbärsdricka. Under Europaflighterna med A350 är det extra många kabinanställda ombord så att personalen ska lära känna det nya flygplanet. Den första långdistansflighten blir till Shanghai i november.

Internet gick att köpa för 5 Euro vilket jag passade på att göra. Det hela fungerade smidigt med ett kortare uppehåll då det inte riktigt ville samarbeta.

12122414_10153777886052280_4813673638005253544_n.jpg

Något som jag noterade under flighten är hur högt A350 flyger, som högst var vi uppe på Flight Level 430, det vill säga FL430. Ju högre upp desto lägre bränsleförbrukning. Undrar om A350 kan få skattelättnader likt en miljöbil?

DSC04482.JPG

Säg den glädje som varar för evigt, alldeles för tidigt var det dags att börja inflygningen till OSL. Det var kul att titta på kameran när noshjulet fälldes ut. Landningen blev något hård, förmodligen ville piloten "känna" lite på det nya flygplanet då han landade det. Att utbilda sig som pilot från en A330/340 till en A350 tar åtta dagar, något som förstås är väldigt bra då det sparar utbildningskostnader för flygbolagen.

DSC_3561.JPG

Det var en del bilar som följde flygplanet då vi taxade mot gaten. Innan vi anlände gaten fick jag vara med om mitt livs första vattensalut. Den gavs eftersom det var första gången som en A350 besökte Oslo. Att folk applåderar ombord förekommer ju knappt längre men i samband med vattensaluten applåderade vi alla. Kändes helt klart passande då det trots allt var en speciell flight med en skön stämning ombord.

DSC04504.JPG
DSC04506.JPG

Hade ingen större lust att kliva av med då jag gjorde det passade jag på att skämta med att par flygvärdinnor av det äldre gardet och nämna att A350 är så tyst jämfört med MD11 som Finnair tidigare hade på sina långdistanslinjer. Skrattande kunde de inget annat än hålla med.

DSC04535.JPG
DSC04542.JPG

Jag gillar Oslo Gardermoen för det mesta men den här fredagen var där verkligen mycket folk så det kändes skönt att kunna kliva in i den halvtomma SAS-loungen där det tillbringades ett par timmar innan den rutinmässiga flighten hem till Arlanda med arbetshästen Boeing 737. Om A350 kändes som en Lexus så kändes B737 som en gammal Volvo 240 rent bullermässigt, men det har förstås sin charm det med.

En väldigt rolig dag var det. Förmodligen kommer jag aldrig att göra något liknande igen. Att flyga för det stora nöjets skull är verkligen det bästa då man har noll tider att passa och bara kan sitta och njuta av det som sker.

Helt klart vill jag flyga längre nästa gång med A350. Kan inte heller vänta på den dagen då SAS får sin första år 2018. En i högsta grad imponerande dam, A350. Kiitos, tavataan uudelleen som man säger på finska.

Avslutningsvis ytterligare några blandade bilder.

DSC04491.JPG
DSC04477.JPG
DSC04512.JPG
DSC_3570.JPG
DSC04528.JPG
DSC04545.JPG

Detta var mitt första försök till en kortare reserapport på detta forum, hoppas att jag inte gjorde bort mig helt.
 

niksal

Medlem
Tack för rapporten! Undrar själv hur jag skall få en tur med A350... Vill bara påpeka en liten detalj ifall någon läser rapporten inför ett besök på Helsingfors-Vanda flygplats. Den stora terminalen som Finnair använder är Terminal 2. SAS och övriga Star Alliance använder sig av Terminal 1. Egentligen handlar det bara om incheckningsområde, airside är allt en enda stor terminal.
 
Kul att rapporten uppskattades. Myser fortfarande över den sköna känslan som det var i fredags. Alla var så glada och avslappnade, tänk om det alltid vore så då man flög med ett fullsatt flygplan?
 
Toppen