Senaste nytt

Val av platser på KLM med Alitalia Freccia Alata Plus

nissefalk

Medlem
Är det någon som vet om man som medlem i Alitalia med status Alata Plus kan välja Economy Comfort säten på KLM bokningar utan extra kostnad.

Tänker på tex BA Silver eller Guld så får man välja plats på American Airlines Main Cabin Extra utan kostnad.
 

fcx

Medlem
Så här skriver KLM själva:

Screenshot_2015-08-26-11-27-50.png
 

johan_fbg

Medlem
Så här skriver KLM själva:

Men detta gäller bara medlemmar i Flying Blue eller SkyMiles? Tråden gällde Alitalia Freccia Alata. Jag missade en fotnot till mitt citat ovan, det ser alltså ut som att Sky Team Elite inte ger någon fördel vid platsbokning på KLM:

Air France offers this benefit from France to North America, South America, Asia, Africa, the Middle East (except Israel), the Caribbean and the area of the Indian Ocean and in Business Class on flights to Europe. CSA Czech Airlines only offers this benefit in Business Class. Korean Air offers this benefit to all Elite and Elite Plus members and their companions. Not applicable for group passengers.
 
  • Gilla
Reactions: fcx
Satt just och funderade på samma sak.

7294c678fc363e828545d27ddaf8052f.jpg

I platsbokningen på KLM:s webb går det bara att knappa in Flying Blu-nummer. Kan man som Skyteam Elite Plus i annat program som tex Alitalia få hjälp att boka Extra comfort-säte via kundservice istället?
 

agehall

Medlem
Tror inte det. Eller rättare sagt, du bör kunna få in ditt FFP om du ringer eller plockar upp bokningen via någon annan site, men jag tror faktiskt inte du kan välja economy comfort gratis. Sedan ska man vara helt på det klara med att economy comfort inte direkt erbjuder något extra. Det är aningen mer benutrymme, men fortfarande inte supermycket och personligen tycker jag inte det gör någon som helst skillnad.

Däremot misstänker jag att du kan få välja vanliga economy-platser gratis.

Men testa gärna och återrapportera - det har tills nyligen inte varit speciellt många som använt annat än FlyingBlue här eftersom det är det minst dåliga programmet inom SkyTeam, så vi har inte speciellt mycket erfarenheter att luta oss på. Men med tanke på det nyfunna intresset för Alitalia så är nog många intresserade av resultatet...
 
Jag har pratat med kundtjänst på KLM två gånger om detta. Båda gångerna har svaren varit tydliga: det är bara status hos FB som ger möjlighet att boka gratis Economy Comfort-stolar.
Okej, tack för svar. Nu blev tyvärr mitt Alitalia Freccia Alata ganska värdelöst, förutom loungeacess på AMS. Reser jag med KLM:s Cityhoppern (från Linköping) är det ju bra med status så att jag får välja extra comfort-säte och checka in bagage utan kostnad. Får väl hoppas att det går att matcha status till FB nån gång snart.
 

Agö

Medlem
Okej, tack för svar. Nu blev tyvärr mitt Alitalia Freccia Alata ganska värdelöst, förutom loungeacess på AMS. Reser jag med KLM:s Cityhoppern (från Linköping) är det ju bra med status så att jag får välja extra comfort-säte och checka in bagage utan kostnad. Får väl hoppas att det går att matcha status till FB nån gång snart.
Besök AMS/CDG så kommer du vara rätt nöjd med SkyPriority kan jag lova.
 
Toppen