Senaste nytt

Häng med: Jorden runt på 194 timmar

palmen

Moderator
Den stora/långa resan 2015 har nyligen börjat, några av er läste säkert redan igår (i trafikvarningstråden) om kaoset på E4 som höll på att förstöra hela denna resa.

Tänkte lägga upp detta på samma sätt som agehalls rapport när han åkte jorden runt för några veckor sedan, dvs det kommer uppdateringar lite då och då när jag får tid :)
Jorden runt med Agehall 2015 - Häng med! | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

Totalt kommer denna resa innefatta 9 flighter och ha en total sträcka på 22193 miles (enligt gcmap).
Första sträckan flögs igår, ARN-FRA, där jag höll på att missa flighten vid 17:00 pga att det mer eller mindre stod still på E4 ut till Arlanda. Åkte hemifrån i god tid, ca 2h innan avgång och hade hoppats på lite lugn och ro i SAS-loungen innan flighten till Frankfurt. Så blev dock inte falet, i höjd med Upplands Väsby tar det totalstopp och vi står stilla i 5-10 minuter. Bestämmer mig för att titta Waze vad som pågår och E4 är mer eller mindre stillastående till Rosersberg. Meddelar taxichaufören detta och som tur är har vi precis kommit till avfarten vid Upplands Väsby och kan ta småvägarna bredvid E4. Det tar dock nästan 20 minuter att komma av motorvägen och det är ordentligt med trafik även här. Börjar inse att det är stor risk att jag faktiskt missar checkin och jag har en väska som måste checkas in (annars hade jag varit lugnare). Ringer SAS för att höra vad jag har för möjligheter om allt skiter sig och de ser inte tillgång på någon flight förrän 17 dagen efter (idag lördag) vilket inte skulle fungera för mig. Som tur var släpper köerna på småvägarna efter ca 30 minuter och vi har då 10 minuter kvar till Arlanda, kommer till checkin med 10 minuter till godo. Det är första gången jag är "nära" att missa en flight och jag var rejält uppspelt och behövde något lugnande innan flighten. Snabbt till loungen där det för dagen erbjöds någon cava samt lite Laphroaig, tog även lite tilltugg i och med att jag inte ätit sedan lunch.

Boardar bland de första och det görs utrop om att det enbart är SAS PLUS samt Star gold som får boarda, om det efterlevs vet jag inte i och med att jag är nummer 4 att passera.
Dagen till ära så trafikeras sträckan med en B737-600 och jag har självklart valt plats 10A för lite extra benutrymme. Flighten är full till sista plats men vi kan ändå taxa ut mer eller mindre på utsatt tid och lyfter mot Frankfurt.
2 kvinnor serverar i PLUS (7 rader) och en man serverar övriga. Jag begär att få en Mikkeller öl (WIT) och en GT samt visar mitt Diamondkort lite diskret. Får en nickning tillbaka och kommentaren att "han vet vem jag är". Första gången som jag varit med om att crew har koll på status samt vad som ingår.
Lite senare under flighten får jag trycka på call-button, tar ca 1 minut innan en av flygvärdinnorna från främre delen kommer fram. Beställer in ytterligare en Mikkeller Wit och lite chips som de även bjuder på, med andra ord verkar alla 3 i crew ha koll på att jag var diamond. Trevlig gest att bjuda på chipsen även fast jag sa att jag ville betala för dom.
Ankommer till Frankfurt på utsatt tid och när jag kommer till bagagebandet så ligger redan min väska där, här har ni något att lära Arlanda, ska inte behöva vänta 30 minuter på bagage!!
Väntar på Suttle bussen som ska ta mig till Holiday Inn Express vid flygplatsen som jag bokat för natten. Anledningen till at jag valde detta hotell är för att klara min IHG-challenge där jag ska bo på 4 IHG-hotell i 4 olika länder för att få ca 22500 extra poäng.

Kvällen fördrivs nere i hotellobbyn där jag köper en pizza samt lite öl och cola. Framåt midnatt så går jag tillbaka till rummet för att sova inför dagens flighter.
Vaknar när klockan ringer vid 0745 och känner mig totalt osugen på att flyga idag. Vad har hänt med mig?!? Jag som älskar att flyga normalt sätt. Inte mycket att göra åt utan bara att gå upp och göra sig iordning och ta shuttle till flygplatsen... Trodde jag ja... Hade missat att boka shuttle så det var nästan 1h till de hade en ledig plats, fick bli taxi istället. Snittade 180 km/h på autobahn ut till flygplatsen och parkerar utanför terminalen. Betala med kort är alltid lite meckigt, de har en sån där gammal manuell handjagare som de lägger kortet i och sen skriver för hand (hej 2015...).

Just nu sitter jag i loungen och väntar på min avgång.
Vart går nästa flight? Ni som vet behöver kanske inte avslöja det direkt :)
Vilka är övriga 7 flighter som ska avverkas innan jag är hemma i Stockholm igen lagom till nästa Monks-träff (landar dock sent så kommer bli ett sent besök om jag orkar till Monks)
Inofficiell BusinessClass.se Stockholmsträff lördagen den 17 oktober 2015 kl. 16.00 -- | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

Jag har i alla fall efter lite champagnefrukost fått tillbaka suget att flyga och väntar nu med stor spänning på dagens flight från Frankfurt.
 

agehall

Medlem
Grymt @palmen - jag är inte alls avundsjuk! Vet ju ungefär vad du har på gång...

Vaknar när klockan ringer vid 0745 och känner mig totalt osugen på att flyga idag. Vad har hänt med mig?!?

Konstigt nog måste jag säga att jag känner igen den där känslan. Men den kommer att gå över om några timmar.

Ser fram emot rapporteringen under veckan!
 

sembl

Medlem
Förstår när den känslan kommer ...

Jag har haft osug i två veckor och har mest suttit hemma och bara samlat energi efter 3 galna kvartal. Sedan plötsligt står jag med @Senator över ett glas vin och klämmer ur mig.Det skulle vara kul att göra något.

Ser fram emot nästa rapport ..
 
Toppen