Flygapan
Ny medlem
Flight Tk1796 - ARN - IST - TPE-NRT
Avfärd till Taipei, Taiwan för utbytesstudier.
Flygplatsen:
Inga konstigheter som EBG medlem och relativt erfaren resenär så var det bara att dyka upp på flygplatsen. Självklart fick man den servicen som man förväntar sig som en *A Gold. Extra väska och priority var inga konstigheter
Lounge ARN
Nya sas loungen på ARN var riktigt fräsch. En bra uppgradering. Fick en känsla att dryckesutbudet hade bättrats på. Gillar plockbuffen med sallad men självklart skulle man vilja ha mer. Inget slår en CIP eller senator Lounge.
Boarding samt take off
Resan skede för ett tag sedan men om jag inte missminner mig så var det en viss försening. Men annars gick det bra.
Ombord på första flighten
Valde såklart bra platser för mig och min vän. Gott om benutrymme samt nära till toalett. Kabinen var fräsch.
Service
Blev aningen chockerad att det serverades mat på båda turerna. Dock har det talats mycket väl om maten så kunde inte klaga på mer mat. När jag fick maten blev jag besviken. Det var små portioner, maten var ganska tråkigt och smaklös. Maten var inget som direkt lockade. Salladen var i stort sätt obefintlig (1 gurk-, 1 tomatskiva och två oliver). Mitt generella intryck är att maten som erbjuds på SAS/LH/United är betydligt godare, mer "rolig" och mer tilltalande.
Underhållning
Det fanns såklart ett entertainment system, ett bra utbud av filmer, serier och dokumentärer. Dock märktes det att systemet var åldrat. Wifi saknades.
Mellanlandning samt CIP Lounge i Istanbul
Mellanlandningen var relativt lång. Tre och en halvtimme (tror jag). Passade på att pröva på en ny lounge.
Vi mellanlanda vid midnatt. Det fanns ett bra utbud av underhållning, dryck och mat. Märkte dock att mycket var nedstängt pågrund av det sena klockslaget och det var ett betydligt sämre utbud av mat, dryck och aktiviteter. Synd men förståeligt.
Flight nr 2
Här var även boarding smärtfri och denna gång var THY faktisk punktliga.
Ombord på planet
Detta måste vara en av turkish äldre kaniner. Den var väldigt sliten och var genomgående var det en ful turkosa design. Stolarna var något mindre rymliga än på tidigare flighten. Min stol var sönder och gick ej luta vilket gjorde resan än mer obekväm.
Service
Inget att tilläga från tidigare flighten. Trevligt att man får mat och dryck på båda flighterna. Men lik tidigare så var jag mer än besviken på maten.
Underhållning
Även här var utbudet likvärdig med det tidigare. Dock hade titlar med engelsk textning minskat och titlar med kinesisk textning ökat. Vilket är förståeligt. På denna flight var entertainmentsystemet än äldre än på den tidigare flighten och man fick arbeta hårt med att välja rätt tjänster. Även här saknades wifi.
Landning
Landningen gick smärtfritt. Dessvärre var en av mina incheckade väskor skadade.
Service från turkish vid problem
1. Den trasiga stolen
Turkish "kollade" upp problem och fann inga problem även fast jag, min resekompis och en flygvärdinna inte kunde fälla ned stolsryggen. Den anställde antydde att jag hade inbillat mig eller hittat på. Turkish bjöd självklart inte på någon ersättning för problem.
2. Trasig väska
På flygplatsen blev jag tillsagd att kontakta turkish istället. Vilket jag nu har lärt mig är fel. Efter min kontakt med Turkish hamnade jag i någon mellanfas i turerna mellan Turkish och China Airlines och till en början verkade som att jag inte skulle få något ersättning här med. Efter att jag hota med att dra Turkish inför rätta och efter att jag hade skickat bilder på skador och dylikt vände sig Turkish blev helt plötsligt jättehjälpsamma. De ersatte väskan på stört, om än till en annan modell och inte lika snygg.
Allt som allt är jag en aning besviken på självaste resan men får hoppas på att turkish skärper sig på hemresan i februari.
Avfärd till Taipei, Taiwan för utbytesstudier.
Flygplatsen:
Inga konstigheter som EBG medlem och relativt erfaren resenär så var det bara att dyka upp på flygplatsen. Självklart fick man den servicen som man förväntar sig som en *A Gold. Extra väska och priority var inga konstigheter
Lounge ARN
Nya sas loungen på ARN var riktigt fräsch. En bra uppgradering. Fick en känsla att dryckesutbudet hade bättrats på. Gillar plockbuffen med sallad men självklart skulle man vilja ha mer. Inget slår en CIP eller senator Lounge.
Boarding samt take off
Resan skede för ett tag sedan men om jag inte missminner mig så var det en viss försening. Men annars gick det bra.
Ombord på första flighten
Valde såklart bra platser för mig och min vän. Gott om benutrymme samt nära till toalett. Kabinen var fräsch.
Service
Blev aningen chockerad att det serverades mat på båda turerna. Dock har det talats mycket väl om maten så kunde inte klaga på mer mat. När jag fick maten blev jag besviken. Det var små portioner, maten var ganska tråkigt och smaklös. Maten var inget som direkt lockade. Salladen var i stort sätt obefintlig (1 gurk-, 1 tomatskiva och två oliver). Mitt generella intryck är att maten som erbjuds på SAS/LH/United är betydligt godare, mer "rolig" och mer tilltalande.
Underhållning
Det fanns såklart ett entertainment system, ett bra utbud av filmer, serier och dokumentärer. Dock märktes det att systemet var åldrat. Wifi saknades.
Mellanlandning samt CIP Lounge i Istanbul
Mellanlandningen var relativt lång. Tre och en halvtimme (tror jag). Passade på att pröva på en ny lounge.
Vi mellanlanda vid midnatt. Det fanns ett bra utbud av underhållning, dryck och mat. Märkte dock att mycket var nedstängt pågrund av det sena klockslaget och det var ett betydligt sämre utbud av mat, dryck och aktiviteter. Synd men förståeligt.
Flight nr 2
Här var även boarding smärtfri och denna gång var THY faktisk punktliga.
Ombord på planet
Detta måste vara en av turkish äldre kaniner. Den var väldigt sliten och var genomgående var det en ful turkosa design. Stolarna var något mindre rymliga än på tidigare flighten. Min stol var sönder och gick ej luta vilket gjorde resan än mer obekväm.
Service
Inget att tilläga från tidigare flighten. Trevligt att man får mat och dryck på båda flighterna. Men lik tidigare så var jag mer än besviken på maten.
Underhållning
Även här var utbudet likvärdig med det tidigare. Dock hade titlar med engelsk textning minskat och titlar med kinesisk textning ökat. Vilket är förståeligt. På denna flight var entertainmentsystemet än äldre än på den tidigare flighten och man fick arbeta hårt med att välja rätt tjänster. Även här saknades wifi.
Landning
Landningen gick smärtfritt. Dessvärre var en av mina incheckade väskor skadade.
Service från turkish vid problem
1. Den trasiga stolen
Turkish "kollade" upp problem och fann inga problem även fast jag, min resekompis och en flygvärdinna inte kunde fälla ned stolsryggen. Den anställde antydde att jag hade inbillat mig eller hittat på. Turkish bjöd självklart inte på någon ersättning för problem.
2. Trasig väska
På flygplatsen blev jag tillsagd att kontakta turkish istället. Vilket jag nu har lärt mig är fel. Efter min kontakt med Turkish hamnade jag i någon mellanfas i turerna mellan Turkish och China Airlines och till en början verkade som att jag inte skulle få något ersättning här med. Efter att jag hota med att dra Turkish inför rätta och efter att jag hade skickat bilder på skador och dylikt vände sig Turkish blev helt plötsligt jättehjälpsamma. De ersatte väskan på stört, om än till en annan modell och inte lika snygg.
Allt som allt är jag en aning besviken på självaste resan men får hoppas på att turkish skärper sig på hemresan i februari.