Senaste nytt

Var ska jag kreditera poängen?

Artur

Medlem
Hej!

Jag ska till New York i vår. Biljetterna är bokade genom en resebyrå och det är UA9015(operated by: Lufthansa) som först flyger ner till FRA. Sedan är det UA51 som flyger till EWR, dessa två flygningar är i kabinklass: L. På vägen tillbaka är det Swiss som kör båda flygningarna(LX19(EWR-ZRH) och LX1250(ZRH-ARN)), dessa flygningar är i kabinklass: K.

Nu undrar jag till vilket program jag borde kreditera poängen? Jag har kollat med MileagePlus, Miles & More samt Eurobonus, men jag tycker dock att det är svårt att få en helhetsbild över situationen och ber därför om hjälp här, då ni har mer erfarenhet med detta :).

Tack på förhand!
 

Dr. Miles

Expert
Jag har inte tillgång till dator nu men spontant tycker jag att det är bäst att kreditera till United Mileage Plus.
 

NotRyan

Medlem
Jag har inte tillgång till dator nu men spontant tycker jag att det är bäst att kreditera till United Mileage Plus.

Jag skulle vilja säga det klassiska... Det beror på det övriga resemönstret. För en svensk är ofta Eurobonus det bästa valet, men reser man sällan så kan man spara ihop till en bonusresa bättre hos Mileage Plus, då dessa miles aldrig går ut om du krediterar minst var 18:e månad. Hos Eurobonus kan man råka ut för att få köpa dyra muffins för poängen om dom snart går ut och du inte har nog till en bonusresa...

Mileage Plus har bra möjligheter att bli *Gold också, ej att förglömma. Ungefär lika lätt som hos SAS, om man nu inte får någon 2-flights kampanj förstås.... :)

Mvh
/NotRyan
 

Charlie D

Medlem
Flyger SAS till Hong Kong för att sedan resa vidare med Vietnam Airlines (Sky Team) (codeshare) till Vietnam. Den flygningen utförs av Cathay Pacific men har i min bokning ett VN-flight nummer. Till vilken allians kan jag få poängen för flighten Hong Kong-Vietnam?? Resebyrån hävdar att de inte kan lägga in mitt AA (One World) kort då det inte är CX (Cathay) prefix på bokningen.

PS. Jag bryter budord förgämnan, må de så komma från Moses eller färgstarka profiler på detta forum ;)
 

Dr. Miles

Expert
Flyger SAS till Hong Kong för att sedan resa vidare med Vietnam Airlines (Sky Team) (codeshare) till Vietnam. Den flygningen utförs av Cathay Pacific men har i min bokning ett VN-flight nummer. Till vilken allians kan jag få poängen för flighten Hong Kong-Vietnam?? Resebyrån hävdar att de inte kan lägga in mitt AA (One World) kort då det inte är CX (Cathay) prefix på bokningen.
Framförallt, Cathay Pacific & Dragonairs flight med billiga Economy class biljetter ger ofta inte några miles till American Airlines AAdvantage.
Det är endast Y, B och H klass som ger 100% till AAdvantage. Resten av Economy class bokningsklasser ger 0% miles.
American Airlines oneworld partner – Cathay Pacific
 

nota bene

Medlem
Operated by CX/KA bör ge poäng till OW-program, om du har en bokningsklass med intjäning [t.ex. BA ger 25% på de flesta billiga bokningsklasser].

Du torde även kunna få poäng till i alla fall VN's program, men där är väl @pep experten?


edit: FRån AA
Earn elite-qualifying AAdvantage miles when you fly on Cathay Pacific marketed and operated flights as well as Cathay Pacific codeshare flights operated by oneworld carriers and affiliates.

Eftersom denna inte är marketed and operated så är det nog bättre att kolla på Skyteam?
 

Dr. Miles

Expert
Vad bra...ska jag då använda AA-kortet eller Alitalia kortet?
Om du får VNxxx operated by Cathay Pacific på boardingkort kan du glömma att kreditera flighten till American Airlines AAdvantage.

Om det står CXxxx på boardingkortet, finns det en chans (ingen garanti) att det går att kreditera till AAdvantage.
 
Toppen