Senaste nytt

Bäst värde för poängen i Flying Blue

HenkeD

Medlem
Jag har nu samlat på mig ett ganska stort antal poäng i Flying Blue och tänkte fråga experterna hur man spenderar poängen på bästa sätt.

Hur får jag så mycket värde som möjligt för mina ihoptjänade poäng i Flying Blue? Några idéer?
 

rvarttinen

Medlem
Själv verkar jag ha en liknande situation. Har använt en del poäng till uppgradering till business på AF på långrutter.
Det verkar som en uppgradering ger mer än att t.ex lösa in poäng mot biljetter - då, i och för sig, biljetten inte 'kostar' något men det verkar som skatter o avgifter är inget man kommer undan.

Planerar att prova betala lounge access på CDG, Terminal 2 där Priority Pass inte har någon lounge. Hur utväxlingen står sig har jag inte kollat. Fler tips någon?
 

Dr. Miles

Expert
En av de bästa sätten att använda FlyingBlue miles är nog att använda miles för First/Business class vid "Promo Awards@" på AF/KL:s longhaul linjer.

Mellan 25,000 - 40,000 FB miles per enkel resa för Business class. Även med bränsletillägg blir det ganska prisvärt.

T ex: ARN-CDG-YUL(Montreal, Kanada) t/r i Business class för 50,000 FB miles fram till 2011-08-31.
 
Last edited:

tourist

Medlem
Jag funderar också på hur jag ska använda mina Flying Blue-miles. Med bränsletillägg och skatter (400-500 €) blir ju resultatet nästan "åk business, betala för ekonomi" för en resa mellan Skandinavien och och USA/Kanada. Det är väl OK, men jag undrar om jag kan använda mina miles smartare. Det verkar som om det inte alls är lika stora avgifter om jag istället använder miles inrikes i USA (med Delta eller kanske Alaska).
 

Dr. Miles

Expert
Jag funderar också på hur jag ska använda mina Flying Blue-miles. Med bränsletillägg och skatter (400-500 €) blir ju resultatet nästan "åk business, betala för ekonomi" för en resa mellan Skandinavien och och USA/Kanada. Det är väl OK, men jag undrar om jag kan använda mina miles smartare. Det verkar som om det inte alls är lika stora avgifter om jag istället använder miles inrikes i USA (med Delta eller kanske Alaska).

Du måste ringa Flying Blue call center för att boka, men Korean Air flighter är utan bränsletillägg.
 

tourist

Medlem
"Du måste ringa Flying Blue call center för att boka, men Korean Air flighter är utan bränsletillägg."

TACK! :)
 

Senator

Moderator
Vilken timing på ämne! Jag precis lagt 2t i kväll på att boka!

Jag hade COMP FB Platinum i 2009 och 2010, och det blev ingen soft landing till G eller S på vägen till Ivory. Ganska rättvist då jag reste bara under 2009 med AF/KLM på BHX-CDG-SIN-AMS-ARN samt ARN-AMS i business. Hade kvar 40.000 poäng, och drog över 10.000 poäng från AMEX MR i vintras, i väntan på en kul resa.

Upptäckte igår att utan soft landing, hade 40.000 poäng försvunnit pga. inaktivitet. Två samtal, två email på 24t, problem löst med ursäkt. Imponerande!

Bestämde i eftermiddag att träffa upp en polare i USA/Karibien nästa helg. Så nu har jag bokat:

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
ARN-CUR samt IAD-ARN kostar 50.000 poäng i business och ca €350 i skatter!
Håller nu på med med AA i First från CUR till DCA. Kostar ca 4.500kr.

Så det blir
7 nätter CUR (Hilton)
1 natt MIA (Hilton)
1 natt Wash DC (Hilton)
Flyg totalt 7.000kr i business/first
Hotell ca 7.000kr (delar rum i CUR)


Ganska ok spontan resa så där nu man kan ta ledigt en vecka….
 

Gnopps

Medlem
Låter kul!

Generellt sätt har nog uppgraderingar bäst värde, men Skyteam har rätt hårda restriktioner vilka priser man får uppgradera från.
 

Senator

Moderator
Så, tillbaka från resan med KLM och AF till CUR och IAD.

Senast jag åkte KLM WBC var februari 2009 på sträckan SIN-AMS på en B777-300. På den tiden var jag FB Platinum (komp). Jag sluttade använda AF/KLM av några skäl:
1. Ändring av resvanor (destinationer)
2. Priser (särskilt inom Europa)
3. KLM Europe Select som var en dålig produkt
4. CDG som flygplats
5. AF safety trackrecord som är något suspekt


KLM
ARN-AMS var nu en mycket bättre produkt. KLM har sedan 29 mars gjort som alla andra; ingen mittplats i business. Maten var också mycket bättre, överlag en bra Europeisk produkt.

Utresan gick den 5 augusti med KLM via AMS. Morgon flighten lämnade ARN 06:30, vi landade tidigt och jag hade nu 75min och inte 50min på mig som var bra. Hann med en blixtvisit till Crown Loungen vid F-gates där jag synkade datorn. Jag valde plats 1D på ARN-AMS och första raden upperdeck på B747-400 till CUR. Normalt är rad 77 den bästa, men när jag bokade en vecka innan hade KLM redan stängt för säten, så det blev internet check in 30t innan jag fick välja. I nosen på B747-400an fanns det 5 rader till med business. Jag väljer dock upper deck alla dagar i veckan.

AMS-CUR gick super snabbt. Jag tyckte maten var bättre, urval dryck bra och personalen mycket trevliga. WBC stolen helt ok för dagsresa, men kanske inte bästa andra vägen. Upper deck lugnt och sansat som alltid. Bra urval av filmer och tv, och en snabb/smidig resa över lags.

Att ta sig från CUR till USA fanns det en del att välja på. Man kan flyga till AUA och bytta till US, CO, UA, AA, DL eller några av lågpris bolagen som flyger till respektive hubbar. Från CUR flyger AA 2x per dag till MIA samt CO på onsdag/lördag t/r EWR. Jag valde AA via MIA och köpte en Business/First en väg till $600 med 20t i MIA på vägen till DCA.

AA
Jag tyckte detta var en besvikelse jämfört med CO och UA. Flingor till frukost, urkasst kaffe. Nej tack, inte igen.

AF
Jag såg efter jag hade bokat att jag skulle få åka med A380. Jag blev glad som ett lite barn på julafton! En mycket glädjande överraskning på resan. AF har business på upper deck och IAD hade specialbyggda gater för detta. Hann ta ett besök in på AF loungen som var mycket bra.

Senast jag åkte AF långt var mellan CDG och SIN i februari 2009. Tyckte inte alls om det då, jag har också rest AF First mellan CDG och IAD i 2006 och det var också en stor besvikelse. Denna gången blev jag positivt överraskat av nästan allt. Flygplanet….vad kan man säga… Denna ful(l)a valen flyger…. men den är så tyst och graciös… AF har monterat en kamera helt uppe bak, så man ser ”allt”. Jag tyckte maten var mycket bra, och personalen väldigt trevlig… Det funkade t.o.m. bra på CDG! Promenaden mellan 2E och 2F tog 12-14min, och jag hann med en dusch i loungen på 2F innan resan till ARN. Två saker dock som inte var så bra: loungen maten i 2F inte bra, det samma med CDG-ARN frukost.

Så summa summarum…... 50.000 poäng och €350 i avgifter med AF/KLM FB var en mycket bra deal för två en vägs biljetter (ARN-AMS-CUR och IAD-CDG-ARN). CUR som resmål underbart. AA, kanske en gång till men inte mera om det blir som nu.
 

Stefan62

Medlem
Jag har idag ca 80 000 Flyingblue-poäng och det är dags att använda dem.

Här på BC kan jag läsa att man bäst använder poäng till uppgraderingar, men det kräver lite högre bokningsklass på biljetten för att vara möjligt.

Jag kommer troligen inte inom rimlig tid flyga "long-haul" på en biljett som är uppgraderingsbar.

När nu FB har tagit bort YC inom Europa - är det då mest värde att boka bonus-resa i Economy, exempelvis till BCN/MAD/ATH?
 
Toppen