Senaste nytt

Ta med en vän till loungen – hur funkar det i praktiken?

pierrea

Medlem
OK, nybörjarfråga:

Blev nyligen Eurobonus Guld och kan därmed ta med en gäst eller familjemedlemmar till loungen.

Hur funkar detta i praktiken? Är det bara att skanna mitt boardingkort flera gånger i automaten eller måste jag kontakta någon av värdarna först?
 

011430121

Medlem
OK, nybörjarfråga:

Blev nyligen Eurobonus Guld och kan därmed ta med en gäst eller familjemedlemmar till loungen.

Hur funkar detta i praktiken? Är det bara att skanna mitt boardingkort flera gånger i automaten eller måste jag kontakta någon av värdarna först?
Är det någon speciell flygplats du tänker på?
 

agehall

Medlem
Har ännu inte prövat i en automat.
Det funkade jättedåligt för mig när jag testade på CPH. Började tjuta och ha sig. Men eftersom ingen sa något gick vi bara vidare.

Rent generellt funkar det så att man lämnar fram sitt boardingkort (den med status) och förklarar att man har en gäst med sig. Gästerna lämnar sedan fram sina boardingkort och alla scannas. Sedan är man välkommen in.
 

pierrea

Medlem
Är det någon speciell flygplats du tänker på?

Främst ARN och CPH som är aktuella för mig.

Passerade IST och Turkishloungen för ett par veckor sedan med min fru och eftersom det var lång kö till manuellt insläpp testade vi att skanna mitt kort två gånger – vilket funkade. Men är det okej, eller riskerar man att göra någon sur?
 

agehall

Medlem
Passerade IST och Turkishloungen för ett par veckor sedan med min fru och eftersom det var lång kö till manuellt insläpp testade vi att skanna mitt kort två gånger – vilket funkade. Men är det okej, eller riskerar man att göra någon sur?
Jag är inte säker på att det är rätt lösning. Men det kan nog variera beroende på flygplats. Mitt råd är att alltid gå till en disk om du har en gäst.
 

011430121

Medlem
På Arlanda T4 så trycker man på skärmen att man har en gäst, och då är det "bara" att passera, där finns det ingen manuellbetjäning.
Men som @agerhall skriver så är det lättast att passera den manuella disken, ibland får man då besked om det skulle vara någon ändring med din avgång, försening eller gate ändring osv.

Både på ARN och CPH skannade värdinnan endast mitt boardingkort, för att släppa in en gäst.
Har ännu inte prövat i en automat.
Jag har nog en annan uppfattning att personalen vill scanna båda korten för att kontrollera att gästen åker med ett *A bolag.
 
Toppen