Senaste nytt

Norwegian Helsingfors-Teneriffa 840€ enkel

Hej,
jag kunde inte låta bli. Pratade med mor och far efter att hade själv landat med SK410 från CPH till ARN. Mina föräldrar undrade om jag skulle hjälpa de att leta biljetter till Teneriffa till hösten 2012. De vill åka till värmen för 2 veckor.

Kikade lite runt olika alternativ... Jag kollade på Norwegian hemsida enligt pappas önskemål. Vet inte vem har sagt och vad men han tyckte att det skulle vara roligt att prova de om jag skulle ordna att min bästa vän skulle jobba på samma avgång som mina föräldrar. DY annonserar i Finland att det ska vara kul och billigt att flyga med de. Jag vet inte hur billig är följande alternativ:

HEL-TFS / 14OCT12 / FullFlex 839€
TFS-HEL / 28OCT12 / FullFlex 836€

Alltså totalt 1675€!!! För detta pris får du inte ens gratis kaffe. :mad: Jag sa till pappa att jag vägrar att hjälpa de om de vill flyga med Norwegian, tycker att det är inte värt att betala så mycket till DY. På grund av mina föräldrar är pensionärer som vill njuta av livet så de vill ha det lilla extra under deras resor i Europa. De vill boka om/avbokningsbara biljetter om något skulle hända så blir enkelt att göra en av- eller ombokning. Till slut blev det Finnair och Iberia kombination i Business för 1705€/person och de får 2 dagar i Madrid också... :)

Summa summarum DY är inte alls billigt alltid. :confused:

PS: Flyget tar 6t 25min och detta pris, närmare 1000€ kanske till New York med Full Flex biljett.
 

Traveller

Medlem
DY är inte billigt alls. Jämför noga så kommer du få fram samma resultat. Vi gjorde en större sammanställning på företaget och SAS är billigare i 65% av fallen.
 

Palazzi

Medlem
Jag har samma erfarenheter av DY jag med.

För mig som fortfarande kvalar in som SAS ungdom finns verkligen inte många incitament för att välja DY....100% miles och ofta billigare priser hos SAS (snart 100% för alla också).

DY flyger iofs på en del Italienska linjer som inte SAS når (jag flyger mestadels till Italien inom Europa) så ibland "tvingas" jag välja dem.

Dock bör väl DY hyllas för den konkurrenssituation som ; i mitt tycke, förbättrat såväl prisnivån som den operativa verksamheten hos SAS.
 

Stefan62

Medlem
Instämmer helt - Norwegian är inte billiga, såvida man inte "träffar rätt" någon enstaka gång.

Jag själv var på Helsingfors/Vanda och hade inte bokat sista delen hem och då var Norwegian 80% billigare än SAS, (det skiljde 10 min i avgångstid), - har aldrig hittat motsvarande efter det tillfället.
 
Tommy: Att du inte bokade charter med t ex. Finnmatkat? Om de bara var ute efter sol och bad.

Annars kan jag inget annat än att hålla med ovanstående inlägg, DY är inte alls så billiga som man tror. Vid varje prisjämförelse jag gjort har de varit dyrare/eller legat på samma pris som SAS, då med en väska inräknat i priset. Och väljer då hellre SAS då jag får loungeaccess, mer bagagevikt osv.
 

agehall

Medlem
Men, men, men... Norwegian säger ju att de är billiga i sin reklam! Då måste det ju vara så, eller hur!?

;)
 

Dr. Miles

Expert
LCC är Low Cost Carrier, men inte Low Price Carrier.
Deras affärsié är att så intryck hos folkets hjärna att de är billig/billigast. Men det betyder inte de är verkligen billig/billigast.
 

Gnopps

Medlem
De flesta lågkostnadsbolag erbjuder billigare lägstapris än de reguljära flygbolagen. Detta gäller dock bara upp till en viss nivå, sedan brukar reguljärbolagen bli det bättre alternativet. Som alltid gäller det att jämföra och inte blint lita på att en LCC alltid är billigast. Tyvärr tror jag många konsumenter endast kollar priset med något lågkostnadsbolag och sedan inte bryr sig om att jämföra, därför lyckas även lågkostnadsbolagen sälja dyra biljetter.

Min erfarenhet med Norwegian är att de brukar ligga snäppet lägre än konkurrensen inom Norden men på Europaflyg är läget helt annorlunda.
 
Jag gjorde för nöjets skull en prisgämförelse för en resa mellan Stockholm-Barcelona med utresa den 26/7 och hemresa den 29/7. I samtliga fall har jag valt de lägsta tillgängliga priserna för aktuell dag. Jag fick detta resultat (lägst-högst)

2209 kronor (Vueling.com) Direktflyg från ARN
2240 kronor (Ryanair.com) Direktflyg från NYO-El Prat. 1 resväska á 20 kg. inräknat, samtliga skatter. Ej inräknat: Ev. flygbuss till Skavsta, avgift för att betala med CC.
2464 kronor. Norwegian.se. Direktflyg från ARN. 1 resväska á 20 kg. inräknat.
2925 kronor. Swiss.com. Flyg via Zürich på både ut- och hemresa. OBS! Denna biljett kräver lång bytestid i Zürich (ca 4-5 timmar).
3458 kronor. SAS.se, På utresan via Oslo (30 min transfer i OSL). Direktflyg hem.

Av samtliga avgångar från Arlanda har jag ej räknat in eventuella kostander för flygbuss, x-pressen etc. Har man ett SL kort går det i praktiken att ta sig kostnadsfritt ut till Arlanda, om än att det tar lite längre tid.

Detta var de lägsta priserna jag kunde hitta. Det jag noterat är som ni ser att Ryanair absolut inte erbjöd lägsta priser. Att resa med t ex. Swiss är prisvärt,men det man får ta med i beräkningen är långa väntetider i Zürich. Har man inget emot att vänta i en lounge så erbjuder Swiss en riktigt bra deal. Det är upp till varje person att prioritera. Hur mycket är man beredd att lägga på flygresan. Vill man komma ner fort och smidigt? Ja, då är Vueling det bästa alternativet. Man ska alltid göra ett aktivt val utav flygbolag. Visst vill jag komma ner till resmålet så fort och smidigt som möjligt. Men jag vill också välja ett "moraliskt korrekt" bolag därav att jag aldrig skulle välja Ryanair. Händer något med min resa vill jag att flygbolaget ska ta hand om mig på bästa sätt. Föredrar att vara inbokad på en BA och SK kärra från LHR än FR från STN om flyget skulle bli inställt.

Så, som vi ser så tjänar alla på att göra ett medvetet val utav flygbolag, och inte bara anta att det är billigast att t ex. välja Ryanair.
 

Dr. Miles

Expert
Inte riktigt relevant med tråden men, mina kollegor brukar resa inom Europa i tjänsten och biljetten med ombokningsbar retur kostar runt 4.000 - 6.000 SEK inkl. skatter.

Medans när jag åker till Asien(Beijing, Hong Kong och Bangkok) så kostar ombokningsbara biljetter 5.000-7.000 SEK inkl. skatter med Air China, SWISS eller Turkish Airlines.

Med tanke på reseavstånd tycker jag att Europeiska flygbolag tjärnar mer pengar från intra-Europa än från longhaul linjer, eller hur?
 
Toppen