Senaste nytt

Hur ska framtidens SAS-kabiner se ut? Vi deltar i fokusgrupp inför kommande Airbus A350

Jacob

Medlem
År 2018 får SAS leverans av sitt första Airbus A350-flygplan. Det kanske låter långt bort, men att utforma kabiner, bestämma design, välja stolar och slutligen få allt på plats är ett långt och tidskrävande arbete som tar flera år. Redan nu är arbetet i full gång och i mitten av september var det dags för kunderna att få ge sina synpunkter. Vi var med på Köpenhamn Kastrup tillsammans med några frekventa resenärer – för att utforma framtidens SAS-kabiner.

Vad skulle du själv vilja se ombord i SAS kommande Airbus A350?
 
Jag skriver under på platt säng med ordentligt utrymme för fötterna(tycker verkligen inte om smålådorna idag), pre-order på mat och stora toaletter(ev med omklädningsutrymme).
 

Dr. Miles

Expert
De flesta var dock överens om att ombordstigningen bör vara smidig med ett bra flöde. Ingen gillar att köa, ha folk i vägen eller att få vänta på personalen. Det ska också vara enkelt att finna sin stol, stolsnumret ska vara tydligt i inredningen.
Jag tycker att flygbolagen bör måla radnummer (var 5:e nummer räcker) på taket ovanpå gången.
Det är många som inte hittar sin sittplats och kollar radnummer en efter en.

T ex så här: (det här är bara som ett exempel. Inget med verkligheten att göra)
Taket.jpg


På det viset ser man radnumret tydligt och dem som är ovana inte behöver att stanna och kolla radnummer efter varje steg.
 
Håller med om att ta bort hatthyllor för att skapa rymd och luftighet. Bort med hyllorna i mitten. Scandinavian Airlines Spa, med omklädningsrum och dusch. Gärna ett socialt område. Tycker Qatar har genomfört det bra utan hyllor och socialt område. Bild lånad här från BC. Ser gärna att de spelar lounge musik i kabinen när man går ombord samt klassiskt i business. Champagne i plus också.
Qatar-Airways-Business-Class-Airbus-A350-01.jpg
 

RickardG

Medlem
Det där med överaskningar och WOW-faktor har jag tänkt på tidigare. Tänk vad mycket några "struntsaker" kan göra för att höja trivselfaktorn och få alla på bra humör.
Gå runt med ett par godisskålar i Go och dela ut lite karameller, sätt ut några färska rosor på valda platser i kabinen, uppmärksamma barnen med någon liten leksak.
Anpassa mat/dryck för att hänga med i kalendern när det gäller alla hjärtans dag, kanelbullens dag eller vad det nu må vara. "Fira" något mer eller mindre meningslöst som hänt inom SAS och bjud alla i Plus eller t.o.m. Go på ett glas gratis Champange av sämsta sort.
Sånt här skapar en oerhört stark positiv upplevelse i förhållande till kostnad skulle jag tro.
 

maswan

Medlem
Anpassa mat/dryck för att hänga med i kalendern när det gäller alla hjärtans dag, kanelbullens dag eller vad det nu må vara. "Fira" något mer eller mindre meningslöst som hänt inom SAS och bjud alla i Plus eller t.o.m. Go på ett glas gratis Champange av sämsta sort.
Sånt här skapar en oerhört stark positiv upplevelse i förhållande till kostnad skulle jag tro.

Skandinaviskt: bjud på en kaka till kaffet när det är någonting att fira. Kostnaden är väl i stort att det blir lite sämre försäljning av muffins i Go.

En litet socialt utrymme (med buffé?) skulle vara tokfint, även ur synvinkeln sömn - om jag och mitt sällskap har svårt att sova och vill prata en massa så slipper ju stolsgrannarna höra på det om utrymmet är lite avskiljt, men jag förstår om det är svårt att ta kostnaden i förlust av säljbara platser för det.
 

agehall

Medlem
Som vanligt - bra reportage @Jacob!

Jag är väldigt nyfiken på hur dessa deltagare valdes ut. Med tanke på hur ofta flygbolag hävdar att de gör kundundersökningar av olika slag är jag väldigt förvånad att man i princip aldrig ser någon, varken här eller på FlyerTalk, som fått delta. Det enda fallet jag känner till är nog de intervjuer som gjordes på Frösundavik tidigare i år.
 

fcx

Medlem
Som vanligt - bra reportage @Jacob!

Jag är väldigt nyfiken på hur dessa deltagare valdes ut. Med tanke på hur ofta flygbolag hävdar att de gör kundundersökningar av olika slag är jag väldigt förvånad att man i princip aldrig ser någon, varken här eller på FlyerTalk, som fått delta. Det enda fallet jag känner till är nog de intervjuer som gjordes på Frösundavik tidigare i år.

OT: men jag har fått vara med på en av SAS externa kundundersökningar (om ombordprodukten).
 

jumbooze

Medlem
Som vanligt - bra reportage @Jacob!

Jag är väldigt nyfiken på hur dessa deltagare valdes ut. Med tanke på hur ofta flygbolag hävdar att de gör kundundersökningar av olika slag är jag väldigt förvånad att man i princip aldrig ser någon, varken här eller på FlyerTalk, som fått delta. Det enda fallet jag känner till är nog de intervjuer som gjordes på Frösundavik tidigare i år.
Fram med luppen och granska bilderna :rolleyes:
 
Toppen