Senaste nytt

10000 Eurobonuspoäng för flytt av 100 000 kr fonder (Skandia)

Morgan

Medlem
Den som har 100 000 kr i fonder någonstans, eller möjlighet att flytta placeringar till fonder, kan ganska enkelt tjäna ihop 10000 EB-poäng genom att flytta dessa till Skandiabanken:

Flytta fonder EuroBonus

Kräver "Vardagspaketet" hos Skandiabanken, vilket är gratis.

Har man inte något man vill flytta idag, men pengar på banken kan man starta depå hos t.ex. Avanza eller Nordnet och sedan avsluta den med hjälp av Skandia...

10 000 EB-poäng i avkastning på 100 000 kr på några veckor (?) måste räknas som bra i dessa lågräntetider :)
 

AtleFlyg

Medlem
"Tilldelade EuroBonus-poäng beskattas som inkomst av kapital. Kontrolluppgift lämnas men Skandia gör inte avdrag för preliminärskatt."

Hur värderas poängen tro??
 

FF#1

Medlem
"Tilldelade EuroBonus-poäng beskattas som inkomst av kapital. Kontrolluppgift lämnas men Skandia gör inte avdrag för preliminärskatt."

Hur värderas poängen tro??

Ja du, det var en bra fråga... vet inte om jag vill veta. Känns som att det är att öppna pandoras ask att skicka in en kontrolluppgift på det till Skattemyndigheten.
 

aldrighemma

Medlem
"Tilldelade EuroBonus-poäng beskattas som inkomst av kapital. Kontrolluppgift lämnas men Skandia gör inte avdrag för preliminärskatt."

Hur värderas poängen tro??
Jag vill inte vara försökskanin för det här i alla fall!
Jag gick direkt in på Skandia och avslutade min anslutning till EB. Jag antar att ovanstående även betyder att kontrolluppgift kommer att lämnas för övriga EB poäng man får från dom också! Vardagspaketet osv...

Intressant tolkning av Skandia, taget från skatteverket:
"Rabatter som lämnas för visad kundtrohet inom bland annat flyg- och hotellbranschen är skattepliktiga om de används för privat bruk. En grundläggande förutsättning för beskattning är att mottagarens arbets- eller uppdragsgivare betalat de varor eller tjänster som ger rätt till rabatten eller att förmånen av annat skäl kan anses som ett utflöde av tjänsten.

Detta gäller till exempel om den anställde samlar bonuspoäng på grund av tjänsteresor som betalas av arbetsgivaren.

Det är den som använder trohetsrabatten som ska lämna uppgift om detta till sin arbets- eller uppdragsgivare. Uppgiften ska omfatta förmånens art, omfattning och vilken månad den har använts och lämnas senast månaden efter."

Dessutom så säger Skatteverket att förmånen ska beskattas då den används, inte då man får poäng.
 
Jag ringde nu och kollade vad som gäller. För 10 000 Eurobonuspoäng lämnar de kontrolluppgift till Skatteverket som innebär skatt om 240 kr, vilket beskattas i inkomstslaget kapital. Eftersom kapitalskatten är 30 % innebär det en värdering om 800 kr för poängen, eller 8 öre per poäng.
För ett värde om under 100 kr lämnas ingen kontrolluppgift till Skatteverket, ungefär som vanligt med ränteinkomster.
 

aldrighemma

Medlem
Att lämna Inkomstuppgift för Eurobonus poäng är en farlig väg att gå, jag kommer i alla fall inte att ta någon chans med Skandia!
Nästa steg är väl att Amex m fl också ser det som en inkomst av kapital :(
 
Toppen