Senaste nytt

Intjäning av poäng vid uppdatering av intjäningsprogram

DHXSTHLM

Medlem
Hade biljett med Ethiopian klass U som ger 100% intjäning till EB.

Utresan gick Aug 15, hem resan 6 Sep.
Biljetten köptes i början av Juni.

Utresan gav 100% till EB, inga problem
Hemresan till min förvåning gav andast 25%.

Kontaktar Ebretro varav jag får svaret att Sep 1 ändrades intjäningsstrukturen mellan Ethiopian och SAS och klass U numera endast ger 25%.

Rent logiskt bör ju hemresan även den ge 100% i intjäning då biljettköpsdatumet var innan ändringen? Vad säger reglerna och är det någon medlem här som har erfarenhet av detta? Hur bör jag agera mot SAS kundtjänst?

Är EBD.
 

agehall

Medlem
Intjäning är baserat på regler som gäller när du flyger. Ändras intjäningen innan din flight är det vad som gäller, så du har fått rätt antal poäng.

Därför var det väldigt förvånande när SAS bestämde sig för att annonsera att de skulle ge intjäning enligt gamla tabeller sist de gjorde om EuroBonus om man köpt biljetten innan förändringen avslöjades - det hör inte till normen.
 
Det är en smula knepigt att flygbolagen kan ändra avtalsvillkoren ensidigt efter att avtalet har ingåtts, men @agehall har rätt dessvärre. Varje gång man köper en flygbiljett är det som att köpa gubben-i-lådan när det kommer till intjäning. :(
 

mha321

Medlem
Därför var det väldigt förvånande när SAS bestämde sig för att annonsera att de skulle ge intjäning enligt gamla tabeller sist de gjorde om EuroBonus om man köpt biljetten innan förändringen avslöjades - det hör inte till normen.
Värt att notera är väl att de bara gav den intjäningen för SAS-biljetter. Och till Eurobonus. Alltså där SAS har "kontroll" på båda sidor av transaktionen.

För en Ethiopian-flygning så är det ju inte bara SAS som bestämmer, utan Ethiopian som "köper" poängen av SAS (exakt hur transaktionerna går till och exakt vem som bestämmer hur mycket av hur många poäng det är, är väl något som inte är publik information, men det är åtminstone inte bara SAS som väljer).

Men för de flesta bolag är det väl inte ens norm att ge gamla intjäningen till sina egna kunder - det var definitivt ett ovanligt (och väldigt trevligt) steg av SAS den gången.
 
Toppen